Kapitalisme 2.0

Hvorfor vil Apple vinde over Sony, Starbucks over McDonald's og LEGO over Mattel? Økonomen Umair Haque peger på, at det 21. århundredes vindere vil være de, der praktiserer en ny type konstruktiv kapitalisme.
af Sofus Midtgaard
konstruktiv kapitalisme ny bog
Finanskrisen var mere end blot økonomi. Det var en social og etisk krise for måden, man drev forretning i det 20. århundrede. En krise der har udmøntet sig i en ny og konstruktiv kapitalisme
 
I bogen The New Capitalist Manifesto leverer Umair Haque en sønderlemmende kritik af, hvad han betegner som en social og moralsk nedsmeltning af det 20. århundredes måde at drive forretning på.
 
Vi har de sidste år været vidner til et af historiens største fald på aktiemarkederne og en omsiggribende international recession. Men hvis nogen skulle befinde sig i den vildfarelse, at det, vi oplever i disse år, er en finanskrise, så har de ifølge Umair Haque ikke forstået omfanget af krisen.
 
Den store nedsmeltning
Snarere end en finanskrise er der nemlig tale om en social og etisk nedsmeltning af det 20. århundredes måde at lave politik og drive forretning på.
 
De store, nationale redningspakker til bankerne verden over har for alvor pustet til debatten om direktørlønninger i den finansielle sektor. Film som The Inside Job har afdækket den grådighed, der har hersket og stadig hersker i de finansielle miljøer. Det har startet en bølge af kritik verden over.
 
Konstruktiv kapitalisme
Men Umair Haque går et væsentligt skridt videre end kritikken og leverer et af de seneste års mest interessante bud på, hvordan vi genopfinder måden at drive virksomhed på i det 21. århundrede.
 
Glem alt om glittede CSR-rapporter udarbejdet i Corporate Communication, halvhjertede værdiprocesser orkestreret af velmenende HR-direktører eller halvforkølede åbenhedsinitiativer via sociale medier.
 
The New Capitalist Manifesto giver en "grand vision" for og konkrete eksempler på virksomheder, der praktiserer, hvad Umair Haque betegner som "21st century constructive capitalism".
 
Hjørnestenene i fremtidens virksomhed
Bogen bør læses for meget mere end de 15 cases, Umair Haque fremhæver som eksempler på virksomheder, der allerede praktiserer det 21. århundredes konstruktive kapitalisme.
 
Google fremhæves måske ikke overraskende som en værdidreven virksomhed med en stærk forpligtelse på mantraet "do no evil", deres evige fokus på hastighed og innovation og deres opbakning til åbne data.
 
Threadless, LEGO og Starbucks fremhæves for deres kundedialog og engagement i co-creation. Og Apple, Nintendo og TATA (Den indiske bilproducent) fremhæves for deres radikale innovation og evne til at redefinere musik-, smartphone-, spil- og bilbranchen.
 
Moderne virksomheder
Her er en række af de 15 virksomheder, der ifølge Umari Haque vil give os et fingerpeg om, hvordan det 21. århundredes virksomheder ser ud, i modsætning til det 20. århundredes:
  • Apple vs. Sony
    • Apple vinder på gennem radikal innovation at redefinere traditionelle markeder for musik, video og smartphones.
  • Google vs. Yahoo
    • Google vinder på at have en stærkere vision, fokus på hastighed og forpligtelse på åbne data.
  • Nintendo vs. Sega
    • Nintendo vinder på at omdefinere markedet for konsolspil og aktivere nye segmenter af spillere.
  • Threadless vs. The Gap
    • Threadless vinder på stærkere kundedialog og systematisk co-creation.
  • LEGO vs. Mattel?
    • LEGO vinder på stærkere værdier, filosofi og co-creation.
  • Nike vs. Adidas
    • Nike vinder på at erstatte/supplere traditionel markedsføring med stærke kunde-communities samt have fokus på bæredygtighed.
  • TATA vs. General Motors
    • TATA vinder på at skabe en ny markedskategori med Tata Nano og de deraf følgende procesinnovationer.
  • Starbucks vs. McDonalds
    • Starbucks vinder på at involvere kunder i produktudviklingen og på en klar satsning på sundere produkter, fairtrade og bæredygtighed.
Her vil den opmærksomme læser nok protestere og fremhæve, at Google ikke altid leverer på "do no evil", at Apple med deres lukkethed på formatområdet er et dårligt eksempel på "constructive capitalism", og at TATA først bør optræde på listen, når de for alvor får lanceret en eldreven model af Nano.
 
Umair Haque fremhæver dog også, at virksomhederne ikke skal opfattes som rollemodeller på alle dimensioner.
 
Det betaler sig at være konstruktiv
Ifølge Umair Haque er det ikke kun for at kunne se os selv og vores børn i øjnene, at vi skal omlægge til en mere meningsfuld, åben, engagerende og langsigtet måde at drive virksomhed på. Det er også særdeles god forretning at være konstruktiv kapitalist.
 
Figuren nedenfor viser, hvordan en række konstruktive kapitalister (blå) har klaret sig i sammenligning med den generelle udvikling i aktiemarkedet, her illustreret ved Dow Jones, Nasdaq og S&P 500.
 
 constructive capitalism
Der er penge i den sociale kapitalisme. Mange penge. Ill. fra hjemmesiden The New Capitalist Manifesto
 
Opsummering
The New Capitalist Manifesto er en inspirerende, tankevækkende og vigtig bog. Den er bragende idealistisk, men som økonom formår Umair Haque at flette idealisme og bundlinje. Et must for alle, der gerne vil gøre deres organisation klar til det 21. århundrede.
 
---
 
Følg Umair Haques blog hos Harvard Business Review.
 
---
 
Bogen har for mig været en af de væsentlige inspirationskilder til Rebuild21 - en ny international non-profit konference/event som finder sted den 30.-31. aug. 2011 i København. Her samler vi en række af case-virksomhederne fra bogen og diskuterer, hvordan vi kan gentænke virksomheder og organisationer til det 21. århundrede.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også