Novo er andet end medicin

"De dage er forbi, hvor en kommunikationschef bare skulle skrive en pressemeddelelse og producere en årsrapport. I dag kræver jobbet, at man har en dyb forretningsforståelse, der sætter en i stand til at bidrage innovativt til virksomhedens kerneydelser, hvad enten det er viden, serviceydelser eller produkter," siger ugens profil Susanne Stormer.






Susanne
Stormer er født i 1959. Cand.mag i Engelsk og Områdestudium Østasien
fra Århus Universitet. Hun har specialiseret sig i corporate kommunikation
og miljøspørgsmål. 2000- Kommunikationsrådgiver, Novo A/S 1995-2000
Projektchef, Cohn & Wolfe 1993 - 1995 Direktør, Substans 1990 - 1992
Senior projektleder, Alpha Beta Kommunikationsrådgivning A/S 1988
- 1990 Vicedirektør, Peter Horn & Co. 1986 - 1988 Sekretær, Tokay
University European Center. Siden 1995 ekstern lektor på Københavns
Handelshøjskole.

-

I
efteråret tiltrådte hun stillingen som kommunikationsrådgiver i Novo A/S,
og fra denne måned er hun nyt bestyrelsesmedlem i Dansk Kommunikationsforening
- en forening hun har været med til at præge bl.a. som næstformand. Kommunikationsforum
talte med hende om hendes visioner for kommunikationsområdet og hendes
ambitioner om at styrke Novo A/S som internationalt brand:


"Min
vision for kommunikationsområdet er, at professionelle kommunikatører
skal kunne indgå i mange relationer. Vi skal have så meget substans i
vores viden og faglighed, at vi kan være med til at udvikle de virksomheder,
vi arbejder i. Vi skal satse på at specialisere os yderligere på det faglige,
så vores bidrag kvalificerer arbejdet i de faglige sammenhænge, vi indgår
i," fortæller Susanne Stormer.



Den udfordring kunne Susanne Stormer godt tænke sig at Dansk Kommunikationsforening
tog op - bl.a. gennem en aktiv satsning på efteruddannelse på højt niveau:


"Vi
skal tilbyde vores medlemmer mulighed for en akademisk funderet videreuddannelse,
der kan matche den professionalisering universitetsuddannelserne i kommunikation
har skabt," udtaler Susanne Stormer.


Susanne
Stormers egen kommunikationsbaggrund afslører en stor grad
af fagli
g specialisering. Hun har gennem sin karriere arbejdet
med miljø-fokuseret corporate kommunikation. En viden hun gør flittigt
brug af som kommuniktionsrådgiver i Novo A/S. I efteråret 2000 skete der
en opsplitning af Novos aktiviteter i tre enheder: Holdingselskabet Novo
A/S, Novo Nordisk og Novozymes. Novo A/S
er samtidig indbegrebet af den nye økonomi: der foregår ingen produktion
i virksomheden, som med blot 60 ansatte, skal levere venture kapital til
opdyrkningen af nye biotek firmaer:


"Vi
skal brande Novo A/S som noget andet end en medicinalvirksomhed. De værdier,
folk skal forbinde os med, skal være større end bare et spørgsmål om hvad
Novo har produceret. Rygraden i fortællingen om vores varemærke er Novo
Gruppens charter, der kan beskrives som en virksomhedskulturel "grundlov",
hvis sociale, etiske og miljømæssige værdier binder alle tre selskaber
i Novo-gruppen sammen," siger Susanne Stormer.


Mange
firmaer må erkende, at en lækkert designet corporate identity ikke er
nok - udtrykket skal passe med virksomhedens indhold og historie. Susanne
Stormer er overbevist om, at Novo både har indholdet og historien - ting
der kan hjælpe virksomheden til at blive en spiller, der også kan gøre
sig gældende på den internationale scene:


"Når
man står på en konference i San Diego, kan man ikke bruge det renommé
man har i Skandinavien til så meget. Opgaven handler primært om at fortælle,
at vi ikke alene repræsenterer risikovillig kapital, men også kan tilbyde
andre værdier. Dels i form af vores charter - dels i form af et velvoksent
netværk af ekspertise." slutter Susanne Stormer
.


Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også