No Logo vs. Pro Logo

Skrevet af
Information havde i weekenden inviteret den 31-årige Naomi Klein, forfatter til bogen No Logo til landet.

No Logo - Mærkerne manipulerer med forbrugerne I bogen No Logo beskriver hun, hvordan mange af de multinationale virksomheder siden midten af 1980erne har koncentreret deres resurser om markedsføring af det enkeltes firmas mærkevarer. Omdrejningspunktet er blevet produktion af logoer frem for produktion af ting, hvilket har betydet en enorm stigning i reklame- og markedsførings-omkostninger til følge. Denne forøgede udgift indhentes ved, at selve produktionen ofte udbydes til fabrikker i de økonomiske frizoner i Asien og Latinamerika, hvor arbejdernes udnyttes groft. Som hun selv udtrykker det: “Branding is a company´s manipulative attempt to white-wash over third–world production, horrible labor practices, monopolistic distribution, and consumer brainwashing. First when we realize we have no space, no choice, and no jobs, we will rise up and demand” Naomi Klein, No Logo 2000. Pro Logo - Forbrugerne manipulerer med mærkerne Kleins holdning er blevet voldsomt kritiseret i det anerkendte tidsskrift The Economist, der mener følgende: “Brands are not just products, they now represent lifestyles. Consumer will tolerate a lousy product for far longer than they will tolerate a lousy lifestyle. Therefore consumer choice drives brand decisions”. The Economist, Pro Logo, Sept. 8. 2001. Pro Logo => No Logo? I København fortalte Naomi Klein bl.a. om, hvordan firmaer forsøger at kommercialisere og kvæle No Logo bevægelsen. Firma-fjendtlige symboler er blevet ’big business’. I en verden, hvor nogle af de mest succesfulde firmaer ikke tjener penge på produkter – men derimod på at promovere livsstil – er subkulturer blevet guldgruber. Nye ungdomskulturer, der skiller sig ud fra mainstream, er blevet symboler på energi og fandenivoldskhed: Livsstilsværdier, som de fleste varemærke-firmaer gerne vil kobles sammen med. Rebeller udstråler den selvtillid, som mange unge længes efter. Revolution er således blevet et nyt reklameslogan. Men, siger Klein: »Selv om et trendy reklamebureau i Amsterdam synes, at det er ultracool at bruge sort-maskerede modeller i en reklamekampagne, ja så betyder det altså ikke, at firmaerne er blevet mindre profithungrende.« Derfor tror hun, at firmaernes forsøg på at indoptage symboler fra protestbevægelserne vil styrke ønsket om at angribe dem. No Logo => Pro Logo? Naomi Klein har fornylig fået en fast column på The Guardian. Hun er så at sige selv blevet en mærkevare, der får folk til at købe aviser. En bedre platform for at angribe de multinationale virksomheder eller er hun selv blevet et offer for den globale kapitalisme ? I am, therefore I shop, eller var det omvendt ? Pro Logo Læs The Economist kritik af Naomi Kleins holdning. No Logo Læs mere om No Logo bevægelsen på No Logo hjemmesiden Kilde: Dagbladet information

Relaterede artikler

Company Branding and Company Storytelling - Corporate branding is the keyword in today’s marketing- and communication world. As many other concepts branding also ...
Wally Olins Om Brands - Wally Olins har arbejdet med virksomhedsidentitet, mærkevarer og grafisk design i en menneskealder. Olins har nu sendt e...
Logoland - Der var ikke mange fanfarer og hurraråb at spore, da Danmark den 1. januar 2012 overtog formandskabet i EU. Det er da og...
Logo go - Logoer skal virke og virke. Som en knytnæve i synet. Som en god popsang i øret. Som en tryg fornemmelse i maven. Se her,...
Spies - et plaster på såret - “Spies - et plaster på såret” bliver måske det nye slogan, når Spies Rejser skal implementere deres nye logo, der mest a...

Kommentarer

Få nyhedsbrev

48 JOB

SoMe Kommunikator

Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Få nyhedsbrev

Alt hvad du behøver at vide om kommunikation i din indbakke.

Ud over nyhedsbrevet får du max to andre faglige e-mails om ugen.