Never underestimate the power of the dark LEGO side

Skrevet af
Hvordan spotter man en trend? Det ved Bjarne Tveskov noget om. Kforum har interviewet den gamle Lego Spaceship-designer. Han ville ikke kunne se en fashiontrend, om den så hoppede op og bed ham bagi. Til gengæld er han helt fremme, når det handler om teknologiske og digitale tendenser.
Tilbage i 80"erne designede Bjarne Tveskov legendariske Lego-dimser. Specielt Blacktron modellerne er nærmest blevet mytologiske. (Se mere her)



Det var de onde Blacktron Renegades mod det gode Space Police. Tveskov syntes, modellerne var sjove at designe. Og det gjorde ikke opgaven mindre kedelig, at andre fandt figurerne for farlige. Tveskov forklarer:

”Blacktron Renegade modellen blev kun lanceret i USA, fordi nogle fokusgrupper med tyske mødre fandt modellen for aggressiv (sort og asymmetrisk og lidt ondsindet at se på). Samtidig er den bygget op med en række moduler, så man kan omkonfigurere den uden at skulle bygge. Den er tyve år gammel, men jeg hører stadig fra folk, der er helt tossede med retro LEGO Space. Se f.eks reaktionerne på dette interview i Boingboing. Never underestimate the power of the dark LEGO side,” siger Bjarne.

Som små drenge har vi alle (alt efter, hvor gamle vi nu er), leget med Lego. Og de fleste af os har nok også prøvet at sætte en af de farlige Renegades i et spacefængsel. Netop den lille mobile fængselscelle er en af Tveskovs perler. I den anden ende findes store konstruktioner som The Big Space Police Mission Commander (nr. 6986). Men al den Lego-design ligger nu mange år tilbage. Bjarne Tveskov har kastet sig over nye ting. Han er blevet selvstændig konsulent. På hans K-profil har han titlen: ghostwriter/ghostpowerpointer, naming konsulent og techy trendspotter. Men hvad laver han lige p.t.?

”Jeg er så småt ved at starte op igen efter sommerferien og skal til at lave lidt konsulentarbejde for Normann Copenhagen. Jeg kan også godt lide at lave havearbejde og gå og tænke over forskellige problemstillinger og udfordringer imens. F.eks kan man fint slå græsplæne, mens man brainstormer navneidéer. Det er sådan en niche, der er kommet til gennem de sidste par år, hvor jeg arbejdet en del med at udvikle firma- og produktnavne, og lige nu er jeg ved at finde et navn til et softwareprodukt. Men ellers er jeg i gang med at lave nogle af mine konsulentydelser om til produkter. Og endelig er jeg ved at lave et lille festskrift i anledning af, at jeg runder indlæg nummer 3000 på min blog”, siger Bjarne Tveskov, der ellers drømmer om engang at have nok penge til at kunne redde planeten. Eller i hvert fald Skandinavien. Som han siger:

”Vi er nødt til at kigge lidt på at få reddet planeten, for der er jo visse påtrængende problemer. Så hvis jeg havde uanede midler, ville jeg sørge for at få lavet Danmark eller hele Skandinavien om til et kombineret world-class tænketank og miljøvenligt prototype lab for nye, smartere måder at leve på”,

Sådan spotter man en trend
Ved siden af det faste arbejde som konsulent er Tveskov også kendt som en ivrig blogger. En af dem med fingeren på pulsen. En af dem, man altid lige skal tjekke ud. For han finder de sjove, skæve, skøre ting frem. Men hvordan spotter man egentlig en god trend? Bjarne Tveskov byder ind med en forklaring:

”For mig er det noget med at finde mønstre i ting, hvor der tilsyneladende kun er kaos. At finde en række fænomener, der tilsammen antyder nogle retninger, som man kan arbejde ud fra. Derefter kan man så undersøge, om disse retninger eller vektorer peger i én overordnet retning, og man kan se på, om det er samme retning, som du, dit produkt eller dit firma er på vej i.”



”Når det så er sagt, så er den meste mening for længst suget ud af trendbegrebet", siger Tveskov. "Det bruges om alt fra små "nu skal nederdele være grå"-forudsigelser til store uformelige termer som "globalisering". Jeg kigger mest på teknologiske og digitale tendenser, og f.eks ville jeg ikke kunne se en fashiontrend, om den så hoppede op og bed mig bagi. Min baggrund fra legetøj- og softwaredesign gør nok også, at jeg har en vis forkærlighed for ting, der har elementer af "Fun" og "Playfulness", fortæller Bjarne Tveskov, der synes, det kun er dejligt, at disse dimensioner sniger sig ind i flere og flere produkter og services. Hvad der p.t. er det fedeste legetøj, har Bjarne også en holdning til. Her er nogle af de ting, han vil fremhæve:

Fremtiden er her allerede
Bjarne Tveskovs viden om og interesse i trends er selvfølgelig eksponentielt voksende med nettets uregerlige udbredelse i alle retninger. For det er i nettes store informationsjungle, Bjarne finder mange af de nye trends. Bjarne forklarer, hvordan grænsen mellem de millioner af mock ups, fantasiprodukter og halvfærdige idéer, der flyder gennem nettet, og de ting, der rent faktisk eksisterer, er fuldstændig udvisket. Hvilket gør det hele sjovt og uoverskueligt. Og på en måde betyder, at fremtiden allerede er her.

”William Gibsons gamle ord om, at fremtiden allerede er her, men ujævnt distribueret, har aldrig været med aktuelt”, slår Bjarne Tveskov således fast. ”Rent kommercielt er det jo først, når man omsætter trends til konkrete koncepter og idéer til produkter, der giver mening for kunderne, at det for alvor bliver interessant. Mange af de produkter, vi kommer til at bruge om 1-2-3 år, er allerede opfundet og ligger helt eller delvis klar rundt omkring i udviklingsafdelingerne. Så det, vi kalder "nu", og det, vi kalder "fremtid", er ofte ikke nær så adskilte begreber, som vi gør det til. Tricket er så bare at finde de spændende og betydningsfulde ting så tidligt som muligt.”

Hvad er en fed trend?
Hvordan man finder de spændende og betydningsfulde ting til tiden, er straks sværere at give en endelig formel på. Men Bjarne Tveskov har alligevel nogle forskellige pejlemærker, han går efter.

”Der må gerne være et element af aha-oplevelse og humor”, siger Tveskov. ”På parkeringspladsen ser man måske en kvinde på 120 kilo, der må kile sig ind i en lille slidt Fiat Panda, mens den solbrune senede erhvervsmand på 70 kilo kører hen efter to klidboller i en sort Hummer, der vejer to ton. Så kan det være, man bliver man opmærksom på, at der foregår nogle interessante forskydninger i forholdet mellem fysisk masse og de mentale og økonomiske ressurcer, der er til rådighed. Dét er ihvertfald en fed trend (no pun intended). Samtidig er der ved at ske et skift, hvor især yngre mennesker er ved at få et helt andet forhold til ejerskab, hvor elementer som leasing, genbrug og høj mobilitet er i spil. Måske er man simpelthen nødt til at skaffe sig af med så meget fysisk gods som muligt for at kunne bevæge sig hurtig og fleksibelt nok, som bl.a Tim Ferriss peger på,” fortæller Bjarne Tveskov og uddyber:

”Et relateret område er den evige kamp for at have elementer af enkelhed i sit liv, samtidig med at verden bliver mere kompleks i et hidtil uset højt tempo. Der er ikke nogen lette eller entydige måder til at håndtere den flodbølge af  informationer, nyheder, relationer osv., som vi mere eller mindre frivilligt vælger at udsætte os selv for. I den sammenhæng er det superinteressant at studere de strategier, som alfa-nørderne eksperimenterer med. Nørder er ofte som kanariefuglen i kulminen, der giver et forvarsel om de muligheder og udfordringer, der venter masserne i fremtiden.  Det kan være systemer som GTD eller det meget omtalte "lifestreaming", hvor man samler alle sine online aktiviteter og data i et kronologisk spor. Det seneste Facebok redesign peger i den retning, men selve lifestream konceptet har været kendt i en årrække. På samme måde var der også blogs for ti år siden, og en webservice som "SixDegrees", der launchede i 1997, havde alle de basale sociale funktioner, vi kender fra LinkedIn og Facebook. Dermed ikke sagt, at man på nogen måde kan forudsige, hvad der bliver de fede ting om ti år, men mange af byggestenene er sikkert allerede til stede derude som de første små blip på radaren”, siger Bjarne Tveskov.

Hvad der kommer til at tegne fremtiden om 10 år, er altså ikke til at sige lige nu. Bjarne vil i hvert fald ikke vove pelsen. Til gengæld har han mange gode eksempler på, hvad han synes er fedt lige nu:

Large Hadron Collider.


”Der er noget ærefrygtindgydende over den maskine. Samtidig er der opmuntrende, at sådan en fætter kan co-eksistere med Paris Hilton. Og hvis den så bare vil lade være med at lave et sort hul, som vi allesammen bliver suget ind i, så er det helt på toppen.”

Subu


Den danske designer Johannes Torpes "Subu" restaurant i Beijing er virkelig cool. De der "Rumrejsen år 2001" agtige pods er fede (man kan bladre i billederne på sitet).

Den grædende kvinde
Historien om kvinden, der græder, hver gang hun ser traileren til Wall•E, er fantastisk.

Full motion video
Og så kan jeg kan rigtig god lide den måde, full motion video bliver brugt på sites som Proxonic Visuals og Moodstream

REpRap maksinen


RepRap maskinen, som p.t. kan "printe" 60% af sine egne dele, er dybt facinerende. Selvreplikerende maskiner, wow. Når folk derhjemme kan printe egne Lego-elementer og designer-æggebægre, giver det visse udfordringer for både designere og producenter.

Den gamle Dracula film


Jeg så den gamle Dracula film med Bela Lugosi fra 1931 sammen med mine børn, og den var fantastisk, faktisk ret uhyggelig. På mange måder kunne jeg bedre lide den end Indiana Jones 4.0.

Multi-sensory bacon-branding


Og så bliver jeg nødt til at nævne dette vækkeur, der vækker med lugten af og lyden fra et strimmel stegt bacon. Multi-sensory bacon-branding, baby.


Hvilke sites skal man altid holde øje med?

"Til de hurtige minut-til-minut netfix er dobbeltkonsonant-sites som Buzzfeed, Mixx og Reddit gode.

Til dem, der ikke orker at nærlæse et hav af blogs via RSS eller håndkraft, vil jeg anbefale et site som Alltop, der giver et godt overblik over mange af de bedste blogs i et hav af kategorier. Det er let at finde rundt, og man kan med et par klik fjerne de blogs, man ikke er interesseret i.

Det svenske Fosfor er et fint letvægter alternativ til de store amerikanske gadgetblogs som Engadget og Gizmodo. I samme boldgade er Oobject et godt sted at se på dimser.

Og så skal man altid læse artiklerne og ikke mindst diskussionerne på Edge.org, selvom det godt kan give hovedpine. Jeg forstår nok højst halvdelen af, hvad de taler om, men det er alligevel et super sted at fange nye impulser og tanker, siger Bjarne Tveskov"

Mere info på bloggen
Det var nogle få indput på, hvor og hvordan man holder sig opdateret med nye trends. Bjarne Tveskov er altid frisk på en skæv historie. Vil man gerne følge med i, hvad der sker kan man jo altid holde øje med hans blog på kforum  eller hans "rigtige" blog.








Relaterede artikler

Design apps for alvor - Apps til de nye smartphones er kommet for at blive. Men hvordan designer man egentlig en god app, som på meget lille pla...
Falder LEGO-klodser ned fra himlen? - Det fysiske arbejde ved plastic-støbemaskinerne er tryllet bort i LEGO's historie om sig selv, som i denne tid hitter på...

Giv din stemme

5 stemmer
4,4/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

50 JOB

Teamleder til Kommunikation

Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Få nyhedsbrev

Alt hvad du behøver at vide om kommunikation i din indbakke.

Ud over nyhedsbrevet får du max to andre faglige e-mails om ugen.