K-forums brevkasse har fået følgende spørgsmål:
Jeg er ved at skrive opgave om sproget i hypermedier. Hvad mener i, er problemet i sprogbrugen på nettet?
Anonym
Kforums brevkasse lader spørgsmålet gå videre til kommunikationsrådgiver Mark Thomsen
Jeg er ved at skrive
opgave om sproget i hypermedier. Hvad mener i, er problemet i sprogbrugen
på nettet?
Anonym
Panelet har ladet spørgsmålet
gå videre til projektleder Mark Thomsen.
Kære spørger
Tak for dit spørgsmål. God
sprogbrug i hypermedier – eller mangel på samme – er en meget væsentlig
problemstilling, som desværre ofte drukner i
brugervenligheds-konsulenternes diskussioner om brugen af frames, grafik,
plug ins etc. Og lad det være sagt med det samme: Jeg har ikke det
endelige svar på dit spørgsmål, men i mit praktiske arbejde som
tekstforfatter har jeg gjort mig nogle overvejelser, som du muligvis kan få
glæde af.
To svar på dit spørgsmål
Lad mig begynde med at opsummere mine overvejelser i to svar på dit spørgsmål.
-
Svar 1: Internettet er et særligt
medie med nogle helt særlige grundregler for god tekst. Desværre
skriver folk stadig til internettet og andre hypermedier, som om
teksten skulle trykkes på et stykke papir, og derfor går det galt.
-
Svar 2: Sprog- og
tekstproblemer i hypermedier er egentlig ikke så forskellige fra dem,
vi finder i analoge medier. I hypermedier såvel som i analoge medier
skyldes langt de fleste sprogproblemer, at teksten ikke er afstemt
modtagerne, sagen, genren, mediet og afsenderen – dvs.
grundelementerne i enhver kommunikationssituation.
Det første svar er det
mest udbredte. Det andet svar tror jeg selv mest på. Men begge svar
rummer nogle vigtige pointer, som jeg vil uddybe i det følgende.
De 10 grundregler for god tekst
Det er
en udbredt opfattelse, at der findes nogle særlige regler for teksten i
hypermedier. Svar 1 minder nærmest om morgenbønnen ved et af de mange
formiddagskurser, der skal lære de fremmødte at skrive god teskt til skærmen.
Det er ikke ment så sarkastisk som det lyder, for der er faktisk en god
portion fornuft i at reflektere over de nye krav som mediet i sig selv
stiller til teksten. Ikke mindst Jacob Nielsen har lavet flere
interessante studier af teksten på nettet og opstiller på sin hjemmeside
(www.useit.dk)
en række regler for den gode tekst (se også links nederst i teksten).
Nogle af de mest udbredte grundantagelser lyder:
-
Skriv
klart. Gå lige til sagens kerne. Det gælder ikke mindst i
overskrifter, resumeer af teksterne og mellemrubrikker.
-
Skriv
kort. Ifølge Jacob Nielsens studier fra
midten af 1990’erne scroller kun 10 procent ned under den
tekst, der er synlig på skærmen. Nyere undersøgelser tyder dog på,
at det tal er på vej op. Men tekstmængden bør alligevel holdes på
et absolut minimun.
-
Skriv
’scanable’ tekst. Folk læser ikke i hypermedier – de scanner
teksten. Gør det derfor let for dem at finde det, de søger, når
blikket falder ned over siden. Brug punktopstillinger og fremhæv
tekstens kerneord med fed.
-
Skriv
det væsentligste først. Sæt den væsentligste information ind i
begyndelsen af sætningen. Hvis de første ord i sætningen ikke fænger,
springer læseren sætningen over.
-
Skriv
værdineutralt. Værdiladede udtryk går på tværs af læserens ønske
om at finde brugbare informationer her og nu.
-
Skriv
personligt. Selv om teksten skal være værdineutral, betyder det
ikke, at den skal være upersonlig. Ryd ud i distancerende og
upersonligt kancellisprog, der skjuler afsenderen bag en maske af
verbalsubstantiver, passive
verber, participier og tunge sætningskonstruktioner.
-
Skriv
kun én idé ind i hver sætning. Lad være med hobe flere budskaber
og ideer op i samme sætning – læseren kan ikke nå at få det hele
med.
-
Skriv
konklusionen først. Utallige danske stile og rapporter i
skolesystemet har lært os at skrive konklusionen til sidst, men den går
ikke i hypermedier. Da læseren sjældent læser en tekst til ende, er
det vigtigt, at han med det samme ved, hvad han kan finde i teksten.
Derfor skal konklusionen komme som det allerførste, gerne i et kort
resume. Med et udtryk hentet fra journalistikken siger man, at teksten
skal følge nyhedstrekanten: Det nye og vigtige først og
dernæst detaljer og uddybninger.
-
Skriv
mundtligt. Det betyder ikke, at man skal skrive, som man snakker, for
talesprog er fyldt med selvafbrydelser, pauselyde etc., som
naturligvis ikke vil gøre sig godt på skærmen. Mundtlig tekst er
derimod en umiddelbart tilgængelig, dynamisk og enkel tekst, som
lyder godt, når man læser den op.
-
Skriv
informativt. Undgå alt for blomstrende sprog, for læserne søger
information og har ikke tid til at glæde sig over dine poetiske
metaforer, anaforer og bogstavrim .
Den
slags grundregler for god tekst virker meget besnærende. Og mange af de
sprogproblemer, der findes i hypermedier, kan uden tvivl forklares som
brud på et af ti bud.
Når
man skal lære noget nyt, er det desuden rart at have nogle faste regler
at holde sig til. To amerikanske forskere og brødre Dreyfus og Dreyfus hævder
ligefrem, at udvikling af
alle nye færdigheder begynder med indlæringen af nogle få kontekstuafhængige
regler. Det samme gælder sikkert for indlæring af skrivefærdigheder. Da
jeg skulle lære at skrive i folkeskolen, fik jeg at vide, at der altid
skal være en indledning, en kerne og en slutning, at man aldrig må
begynde med ’og’ efter punktum, at der altid skal være en overskrift
etc. De regler var sådan set udmærket, da jeg skulle lære at skrive,
men nu bryder jeg dem hele tiden. Det samme gælder de ti bud ovenfor.
Tag hele
kommunikationssituationen i betragtning
Ser
man på internettet alene, er der jo mange forskellige tekstgenrer. Og de
forskellige genrer stiller forskellige krav til det sproglige udtryk – tænk
blot på forskellen mellem sprogbrugen i flash-animationen, chatrummet,
internetavisen og virksomhedssitet. Og ligesom i de analoge medier vil
kommunikationssituationerne naturligvis variere i det uendelige – forstået
på den måde, at grundelementer som modtageren, sagen, afsenderen og
genren aldrig er ens. Det er med andre ord ikke kun mediet og genren, men
også de øvrige elementer i kommunikationssituationen, der determinerer
det gode sprog.
Målgruppen
og sagen taget i betragtning ville det fx være uhensigtsmæssigt at
skrive teksten til Unibanks virksomhedssite i det samme sprog, som vi
finder på DR-Ulands hjemmeside. Og genren taget i betragtet ville det
ikke være særligt ophidsende at indlede en erotisk novelle med
konklusionen, uanset om novellen skal bringes på nettet eller ej. Det
ville ganske enkelt være et brud på genreforventningen – dvs. de
forventninger som modtagerne har til teksten. Og baggrundsartiklen om
Danmarks fodboldlandskamp mod Frankrig i Politikens internetavis skal vel
ikke være værdineutral, for modtagerne læser vel netop artiklen for at
få journalistens vurdering af kampen. Af samme grund ville det være
forkert at gøre alle artiklerne på Kommunikationsforum ultrakorte og
informative.
De
ti bud er således ikke andet end grove tommelfingerregler, der umuligt
kan være dækkende for al tekst på nettet og i andre hypermedier. Og set
i det lys er problemerne med sprogbrugen i hypermedierne nok ikke så
forskellige fra de problemer, vi kender til hudløshed fra analoge medier.
Nogle gange er teksten i hypermedierne ganske vist dårlig, fordi
skribenten ikke har forståelse for mediets muligheder, krav og begrænsninger.
Men lige så tit, eller oftere, skyldes problemerne, at teksten ikke er
tilpasset de øvrige elementer i kommunikationssituationen – dvs sagen,
genren, afsenderen, mediet og modtagernes forventninger og forudsætninger.
At teksten skal tilpasses disse elementer, har man vidst lige siden
antikken. Alligevel går det ofte galt, selv for erfarne skribenter.
Med
venlig hilsen
Mark Thomsen, Kommunikationsforum
Anne Katrine Lund har
skrevet en interessant artikel til RetorikMagasinet om tekst til skærmen.
Her uddyber hun, hvad der menes med mundtlig tekst, og opstiller en
skabelon for teksten på nettet. Artiklen finder du på Kommunikationsforum.
Fornylig blev der
offentliggjort en såkaldt eyetracking-undersøgelse
af avislæsning på nettet. Den indeholder nogle interessante
konklusioner.
I midten af halvfemserne
opstillede Jacob Nielsen en liste over de ti mest almindelige fejl i webdesign – nogle af dem er af sproglig karakter. .
Jacob Nielsen reviderede
senere sin hitliste – læs den reviderede udgave.
Læs om nyhedstrekanten.
Eller lær, hvordan
teksten ifølge Jacob Nielsen gøres mere brugervenlig med scanable,
informativ og værdineutral
tekst.
Læs også Jesper Højbergs
pip om tekst
på nettet.
Dreyfus og Dreyfus uddyber deres ideer om indlæring i bogen ”Mind over
machine”. Den findes vist nok i en dansk oversættelse.
21.06.00