Need to know now

Læs her, hvad vi læser på Kforum lige nu. Fra talentkrig til teenagetøser.
En virksomhed, der ikke arbejder meget målrettet med rekruttering og fastholdelse af gode medarbejdere, er så godt som død. Kvalificeret arbejdskraft er nemlig blevet en mangelvare. Derfor gælder det om at dyrke sin talenter. I bogen Talent on Demand: Managing Talent in an Age of Uncertainty kommer Peter Cappelli med et godt svar. Cappelli er direktør på Whartons Center for Human Resources. Hans svar er, at man skal bruge teorierne om supply chain management (SCM) på medarbejderne. Problemet er nemlig, at det er vanskeligt at forudse, hvordan menneske-markedet bevæger sig. Denne usikkerhed er indarbejdet i SCM, og derfor er teorierne gode. Mener Cappelli.
Læs et interview med manden her – hvor du samtidig kan se interviewet videofilmet. 
 
For mange vidensarbejdere er en hjemmearbejdsplads en oplagt mulighed. Har man en computer og internetadgang, kan de fleste opgaver løses hjemmefra en gang imellem. Det er en fleksibilitet, mange medarbejdere sætter stor pris på. Nu har ny forskning imidlertid vist, at medarbejderes arbejde udført hjemmefra også er en kæmpe fordel for virksomheden. I det samlede regnskab viser det sig nemlig, at medarbejdere, der arbejde hjemmefra fra tid til anden, er mere produktive. Samtidig viser forskningen, der er udført blandt australske arbejdere, hvilke faktorer der skal være til stede, for at hjemmearbejdet fungerer optimalt.
Forskningsrapporten Satisfaction and Perceived Productivity when Professionals Work From Home af Ellen Baker, Gayle C. Avery & John Crawford er publiceret i Researh and Practice in Human Resource Management.
Læs rapporten her
 
Vil du gerne huske alt? Hvem vil ikke det? Wired magazine bringer her en formel, der efter sigende skulle holde. Teorien hedder SuperMemo og går ud på, at der findes et perfekt tidspunkt, hvor man skal praktisere det, man har lært. Hvis man praktiserer for tidligt, er det spild af tid. Gør man det for sent, har man glemt materialet og skal lære det igen. Det rigtige tidspunkt at praktisere, hvad man har lært, er lige på det tidspunkt, hvor man er ved at glemme. Dette er det gyldne punkt. Desværre er punktet forskelligt fra person til person og for hver type information. Hvilket gør det vanskeligt at finde det gyldne punkt. Man kan dog øve sig på det med forskellige teknikker. Denne artikel viser hvordan.  
Læs artiklen her
 
Mange bruger forskellige former for events som del af en større marketingstrategi. Men virker de? Hvad kan de? Og hvad skal man tænke over, hvis man vil bruge denne strategi? Nyt forskningsprojekt samler op på den litteratur, der er skrevet på området. Det viser sig, at området er teoretisk underbelyst, og artiklen bidrager derfor med et overblik over, hvordan markerting events skal angribes på en teoretisk konsistent måde.
Rapporten A Review of the Application of Event Studies in Marketing er skrevet af Margaret A. Johnston fra The University of Queensland Business School. 
Læs rapporten her (pdf)
 
Bliv klog på, hvilke standardsvar socialforskere ligger inde med, når det handler om politisk latente spørgsmål. Læs disse refleksioner fra Anthony de Jasay, forfatter til artiklen Parrot Talk: The Repetition of Common Fallacies, der er udgivet på Cato Institute. Det kan vel næppe kaldes forskning pga. dets åbenlyse politiske ståsted, men er dog alligevel interessant. Interessant fordi man finder ud af, hvilke klichéer der bliver brugt, og hvilke huller der findes i argumentationerne. Hvilket giver et bedre grundlag for at danne sig sine egne holdninger.
Læs artiklen her (pdf)
Det amerikanske præsidentvalg fylder meget. Verdens mægtigste land skal have ny øverstbefalende, og det vedrører naturligvis os alle sammen. For det demokratiske partis vedkommende ser det rigtig spændende ud. Det bliver enten en kvinde eller en sort. Begge dele lige utænkeligt. Hvad angår Barack Obama, er det faktisk slående, hvordan godt han spiller race-kortet. I denne spændende analyse fra The New York Review of Books viser forfatteren Garry Wills os, hvor mange lighedspunkter der er mellem den tale, Obama holdt d. 18. marts og den tale, Lincoln holdt d. 27. februaer 1860. Analysen kaster nye perspektiver på Obamas kvaliteter. For han lever næsten op til Lincolns legendariske tale.
Læs artiklen her
Piger i teenagealderen er et meget populært segment for markedsføringsfolk. Alene af den grund, at pigerne shopper mest. De bruger mest tid i butikkerne, de køber flest varer og flest forskellige varer, og de har i dag fået stor købekraft. Men hvordan takler pigerne denne forbrugsfest? Ny forskning viser, at hvis ikke pigerne får et afslappet forhold til deres shopping, kan det blive til en mani, der tages med ind i voksenalderen som et problem. Taber pigerne kontrollen med deres shopping, taber de troen på sig selv og deres dømmekraft. Det er derfor vigtigt med rådgivning til de værste shopaholics.
Rapporten How Good A Shopper Am I? er skrevet af Lynnea Mallalieu og Kay M. Palan og udgivet i tidsskriftet Academy of Marketing Science Review.
Læs rapporten her (pdf)
 
 
 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også