Specialet "Når virksomheder må manøvrere i politisk farvand" handler om,
hvordan virksomheder kan blive bedre til at forstå og modstå kritik i den offentlige
debat. Et stigende antal virksomheder har i de senere år været udsat for kritik i den
offentlige debat.
Af Anders Schroll, PR-speciale, 1999
Og en række af disse virskomhder har haft svært ved at forstå de
spilleregler, der gælder i den offentlige debat og har derfor måtte trække sig tilbage
som debattens tabere. En konsekvens heraf er, at virksomhederne får svagere ved
strategisk at styre deres handlinger.
Specialet
giver med udgangspunkt i Issues Management en viden om, hvorfor virksomheder i det
hele taget udsættes for offentlig kritik. Ofte skyldes kritikken, at virksomhedens
handlinger ikke stemmer overens med de forventniger, interessenter i omgivelserne har til
virksomhedens legitime handlerum. Årsagen hertil kan være, at virksomheden har et andet
vidensniveau, værdigrundlag eller politikker end dens interessenter. Hvis konflikten
bliver for står, kan det føre til, at interessenterne rejser problemstillingen som et
issue i den offentlige debat. Issuet vil som regel gennemløbe en proces fra, at det
opstår som et problem, til at der bliver foretaget en form for regulering. Virksomheder
bør derfor identificere issues så tidligt som muligt i processen, da de derved har
mulighed for at påvirke dagsordenen i debatten.
Issues Management teoriens analysedesign er kritisabel som
metode til at identificere og agere på issues i den offentlige debat. Derfor opstiller
specialet et nyt analysedesign. Dette analysedesign er inspireret af den franske filosof
og historiker Michel Foucault, der har beskrevet, hvordan mennesker og
organisationer over tid afgrænses som subjekter.
Virksomheden er et produkt af dens historie. Virksomheden
vil derfor blive bedre til at identificere og agere på issues i den offentlige debat,
hvis den studerer de tidligere debatter, den er blevet italesat indenfor. Virksomheden
bør her - i tråd med Michel Foucaults tanker - studere tre former for relationer:
kommunikationsrelationer, magtrelationer og kapacitetsrelationer.
Virksomheden kan analysere dens kommunikationsrelationer
ved at studere de diskurser, den over tid er blevet italesat indenfor. Herved kan den
opnå en viden om, hvilken betydning interessenterne tillægger den.
Virksomheden kan analysere dens kapacitetesrelationer
ved at studere dens situation ud fra et ressourceperspektiv. Virksomheden får herved en
viden om, hvilke behov den kan opfylde hos dens interessenter. Jo væsentligere behov
virksomheden kan opfylde, desto større handlerum vil interessenterne anse som legitimt.
Virksomheden kan analysere dens magtrelationer ved
at studere hvilke interessenter, der har mulighed for at påvirke dens handlemuligheder og
vice versa. Virksomheden får hermed mulighed for at prioritere de forskellige issues i
debatten og bestemme hvilke interessenter, der specielt skal holdes øje med.
Michel Foucaults begrebsapparat er ikke tidligere anvendt
til at studere, hvordan virksomheder skal tackle problemstillinger i den offentlige debat.
Specialet analyserer derfor en konkret case: Parallelimport af lægemidler.
Analysen af parallelimport af lægemidler viser, at virksomheder kan anvende
analysedesignet til at identificere de interessenter og issues i den offentlige debat, der
kan gå hen og påvirke virksomhedens strategiske handlemuligheder. For en række af de
interessenter, der tidligere har deltaget i den offentlige debat, vil højst sandsynligt
også i fremtiden være interesseret i, hvad virksomheden foretager sig. Og de forskellige
diskurser, som virksomheden tidligere er blevet italesat inden for, kan anvendes til at
udpege nye issues i debatten.
Specialet tilbyder således virksomheder et analysedesign,
der inspireret af Issues Management og Michel Foucaults begrebsapparat, kan ruste dem til
at tackle sager i den offentlige debat.
Download
specialet Størrelse=286kb
Alle rettigheder til specialet forbeholdes
forfatteren. Enhver gengivelse af specialet eller dele heraf er uden forfatterens
skriftlige samtykke forbudt ifølge gældende dansk lov om ophavsret. Undtaget herfra er
korte uddrag med tydelig kildehenvisning.
Kontakt til forfatteren kan ske på følgende
adresse:
Anders Schroll
Ydunsgade 10, 4th
2200 København N.
Telefon 3583 3848
E-mail: asch@lundbeck.com