Når virksomheden blogger - et blogogram over nye diskursarenaer

Arla gør det, Krak gør det og K-forum gør det. Udtryk som blog, blogging, blogger, blogosfære har taget sit indtog i det danske ordforråd: Weblogging er in og i særdeleshed i sin corporate form.
af Thilde Kielsgaard Kristensen, Ditte Marie Eriksen

Efter i første omgang at have tiltrukket privatpersoner ved at tilbyde enhver muligheden for at udtrykke sig på nettet, så har weblogging nu også taget sit indtog i virksomhedskommunikationen, og introducerer her et reelt paradigmeskifte.

 

Pga. sin dialogiske natur skaber bloggen en autentisk og troværdig (-hedsskabende) samtale mellem forfatter og læsere. Det dialogiske aspekt åbner for nye relationelle muligheder mellem virksomheden og dens læsere, og på en gang forhindrer den virksomheden i at være herre over kommunikationens forløb samtidig med, at skellet mellem afsender og modtager brydes. Deraf påstanden om et paradigmeskifte. Hermed er det ikke underligt, at nogle virksomheder tøver med at inddrage blogging i deres kommunikationsstrategi, da kommunikationsformen åbner op for både muligheder og potentielle risici. Frem for alt tilbyder corporate blogging dog en ny integrativ tilgang til kommunikation, da områder, der normalt behandles særskilt, på bloggen kan behandles på samme blog og i et og samme indlæg, det være sig branding, krisekommunikation, videndeling, "relation management" osv.

 

For at udforske bloggens nyskabende karakteristika, behandler vi i afhandlingen denne diskussion ud fra de fire nedenstående problematikker:

      1. Hvilke strukturelle og funktionelle karakteristika har virksomhedsbloggen sammenlignet med traditionelle trykte og elektroniske kommunikationsmidler?

      2. Hvordan bryder virksomhedsbloggen med kommunikationsstrategier inden for virksomhedsregi, der hidtil har været baseret på dikotomien afsender-modtager?

      3. I forlængelse heraf, hvordan opstilles mest hensigtsmæssigt en kommunikationsmodel til forståelse af webloggens oprørske, dynamiske og dialogiske karakter?

      4. Hvordan kan denne kommunikationsmodel med fordel illustrere, hvorledes corporate blogging mere overordnet påvirker virksomhedskommunikation?

Målet med afhandlingen er gennem diskussionerne at skabe et "blogogram" over corporate bloging, dvs. et overblik over virksomhedsbloggings anvendelsesmuligheder og nyskabende karakteristika. Med udgangspunkt i det dialogiske aspekt, opererer modellen for corporate blogging derfor med aktørernes fælles brug af bloggen som en diskursiv arena, hvor en transparent og autentisk samtale forventes, og hvor diverse kommunikationsområder inddrages. Modellen redegør desuden for bloggens fysiske udformning som en niveaudelt platform dvs. dens konstituerende dele og placering på WWW, hvis egenskaber i høj grad tegner bloggens karakteristika.

 

Du kan følge med i specialeforløbets diskussioner på http://specialeblog.smartlog.dk/ 

 

Læs specialet her: blog_speciale.pdf

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også