Når forretningen kommunikerer

Steen Hildebrandt har læst Jesper Højberg Christensens nye kommunikationsbog, Når forretningen kommunikerer. Bogen er bygget op om tre kommunikationsparadigmer. Når paradigmerne går godt i spænd, som hos Lego, fører de til robusthed, effektivitet og fornyelse. Steen Hildebrandt fremhæver, at der i bogens model for de tre paradigmer er stor forklaringskraft på tværs af organisationstyper, og han kalder bogen mesterlig.
af Steen Hildebrandt

 

 

Jesper Højberg Christensen: Når forretningen kommunikerer - topledelsens nye strategier

Gyldendal Business. 367 sider. 87 figurer.

 

Det er vidunderligt at få en bog i hånden, hvorom man med det samme kan sige: Den kompetente forfatter har gjort sit arbejde, og han har anstrengt sig. Bogen er gjort færdig. Man kan mærke det med det samme. Helheden er i delen. Enhver offentlig og privat virksomhed eller institution skal kommunikere. Det gælder den lille privatskole, og det gælder den multinationale virksomhed. Nogle er fantastisk gode til det. Mange er elendige. Alle kan lære det, og rigtig mange kan blive meget bedre, og formentlig med begrænsede indsatser.

 

Læse, lære, reflektere

Et godt sted at starte er ved at pløje sig igennem den nok mest kompetente og ajourførte danske bog om emnet, nemlig Jesper Højberg Christensens: Når forretningen kommunikerer med undertitlen Topledelsens nye strategier. Man kan ikke bare sætte sig med tændt tv-skærm og hyggelæse lidt i bogen; det kommer der ikke noget ud af. Man skal læse, lære og reflektere over sin egen praksis.

 

Man skal være forberedt på, at man kan blive nødt til at indse, at der er noget, man ikke gør godt nok, eller måske oven i købet gør elendigt. Man må være klar til at mærke og acceptere sin egen downloadning; det er et ord, man møder på side 365; det er et ord, som Otto Scharmer fra MIT i Boston bruger i sin Teori U, og som kort og godt, som Højberg skriver det, betyder, at man kun hører det, der bekræfter ens egne fordomme.

 

Kender du typen? Måske kender du det fra dig selv? Måske bliver du nødt til at kunne mærke det hos dig selv, hvis du vil videre med nogle af bogens mange og markante budskaber.

 

Faciliteret netværksdialog

Jesper Højberg taler om 3-4 faser for den strategiske kommunikations udvikling, fra Kaj Holger-tidens propagandatænkning, over den målstyrede kommunikation, og frem til det, som Højberg kalder faciliteret netværksdialog, som er den tredje fase.

 

 

I det første paradigme handler det om at overbevise. F.eks. ledelsens påvirkning af festtaler, årsberetninger m.v. I det andet paradigme ses kommunikationen som en styret kalkulerbar proces i målrettede kanaler. Stabes og specialisters mediekommunikation til segmenter med en vis indbygget feedback er i dag et klart dominerende koncept. I det tredje paradigme ses kommunikation som et net af relationer, hvor man ikke selv kan styre, kun facilitere, for alle ses nu som afsendere. Medarbejderes dialog på nettet og i e-mails eller i de mange daglige møder mellem kolleger og kunder i forretningen er udgangspunktet

 

Den fjerde fase?

Hvad er så den fjerde fase, som jo så må være den fremtidige? Det giver Jesper Højberg ikke noget klart svar på af grunde, som han redegør detaljeret for – og det er gode grunde. Vi lever, siger han, i overgangen fra industrisamfundet til, hvad han kalder et industrielt og servicebaseret viden- og netværkssamfund. I denne overgang vil alle tre paradigmer være relevante meget længe, og de, der klarer sig bedst, kan håndtere alle tre. Det er den praktisk erfarne kommunikationsmand, der her taler, og han fremhæver som eksempel det danske ledelsesikon Jørgen Vig Knudstorp fra Lego som en, der mestrer alle tre kommunikationselementer, robusthed, effektivitet og fornyelse, som paralleller til de tre paradigmer.

 

 

Der er forskel på fokus i ledelse mellem 1., 2. og 3. paradigme. Pointen er, at de tre kan inspirere samtidigt til at anlægge det samlende perspektiv, der giver mest mening i situationen. I dag kan og må en ledelse reflektere over alle tre paradigmer i forhold til marked, organisation og egen ledelse. For der er behov for grader af såvel robusthed, effektivitet som medejerskab. Hovedpointen er, at man har flere redskaber, jo længere mod højre i modellen man starter, og at udviklingen mod vidensamfundet driver forventningerne til ledelse og til følgeskab i den retning

 

Mange gode sider

Bogen bruger ikke plads på en litteraturliste; bogen henviser elegant til en hjemmeside, hvor man kan finde litteraturliste, kommentarer m.m. Det er en virkelig interessant og kompetent bog; mere end det: den videregiver 20 års intenst arbejde med strategisk kommunikation; den er solidt forankret i de relevante teorier og filosofier; den er klart forankret i mange års praktisk erfaring med strategisk kommunikation og rådgivning. Den er på alt for mange sider, 367, men de virker alle nødvendige og relevante. Der er seks kapitler: Strategi og integration; Strategiprocessen; Marked og branding; Samfund og stakeholdermanagement; Organisation og ledelseskommunikation; Roller og kompetencer.

 

Bogen er hermed varmt anbefalet. Det er en mesterlig bog. Strategisk kommunikation og faciliteret netværksdialog er en opgave for alle i en virksomhed. Det handler om virksomhedens identitet, og det handler om virksomhedens brugere, kunder, marked og nærhed til markedet. Det handler om strategisk ledelse, om topledelsens roller og kompetencer og om medarbejdernes roller og kompetencer.

 

---

 

Læs et uddrag af Jesper Højberg Christensens tiltrædelsesforelæsning som adjungeret professor på CBS her.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også