Når bare det er i en god sags tjeneste

Informationskampagner i den gode sags tjeneste kan gå lidt længere end kommercielle reklamefilm, før de når grænsen for det tilladelige. Det synes at være konklusionen efter en kendelse i Radio- og Tv-nævnet.
af Charlotte Rau Jacobsen

Nævnet har netop frikendt TvDanmark for at have overtrådt reklamereglerne ved at vise kampagnefilmen "Dead Man Walking" - et fartspot, som viser en mand i færd med at slæbe sin døde kammerat efter sig som symbol på den skyld, der følger i kølvandet på en fartulykke. Filmen, der er lavet af Rådet for Større Færdselssikkerhed, var for stærk kost for TV 2, men TvDanmark2 havde ingen skrupler ved at bringe den. Og det behøver de heller ikke, meddeler Radio- og Tv-nævnet, som dog erkender, at den er "på grænsen af det tilladelige". Afgørelsen glæder Karsten Kolding, underdirektør i Rådet for Større Færdselssikkerhed.
- Vi har fået en afgørelse, der siger, at vi går lige til kanten, men ikke træder over den. Det er lige præcis det, vi kommunikationsstrategisk enormt gerne vil, når vi snakker til de unge, siger han og tilføjer, at det glæder ham, at der inden for lovgivningen findes udvidede rammer for informationskampagner i en god sags tjeneste.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også