Mudder i retorikken

Gaderetorik på valgplakaten
af Kristian Mørk

På diverse outdoors er der blevet skruet godt op for den slagkraftige retorik. Men ja-sidens forsøg på mundret kortfattethed er så forskellige, at de mudrer budskabet i stedet for at give klarhed.

 

"Bedst for Danmark, Ja" står der på Socialdemokratiets valgplakat, og det ganske Danmark må uvægerligt visualiserer den alfaderlige statsminister, der blot vil vores fælles bedste. Mere uheldig er partiets anden plakat med ordene "Tryghed for dit arbejde, Ja" (Hedder det ikke "tryghed i dit arbejde"?) Sammenholder man sloganet med virksomheders forsøg på at presse deres medarbejdere til at stemme ja, kommer det til at virke som en trussel. Og trusler avler trods.

 

Det andet regeringsparti har forsøgt sig med et ordspil: "Ja, vi giver gerne en krone for mere Danmark i Europa." Ud over at grænse til det platte, virker ordene ikke specielt velvalgte, når debatten fortrinsvist har drejet sig om, at vi skal have mere Europa i Danmark.

 

På højrefløjen har man valgt at tale til fornuften. "Lad fornuften sejre - stem ja" siger Venstre. "Ja - med omtanke" siger de Konservative - man kan her lægge mærke til den eftertænksomme tankestreg. Begge slogans flader godt i tråd med partiernes stil. Men hvor Venstres ord er i opposition til nej-siden og indeholder snerten af nedladenhed, forsøger Konservative at understrege at heller ikke et ja er problemfrit.

Og inden for genren tager småopportunistiske CD prisen med ordene: "Vi elsker Danmark - derfor stemmer vi ja". Et slogan der åbenlyst forsøger at spille på de selv samme følelser, der har givet højrefløjen af nej-siden så megen vind i sejlene.

 

Selvfølgelig er det utænkeligt, at så forskellige partier skulle kunne koordinere deres indsats. Vælgerne er forskellige og lytter til forskellige argumenter. Alligevel demonstrerer de mange slogans to ting. For det første at sloganpolitk kræver eftertanker og kan give bagslag (fx vi skal sidde med ved bordet). For det andet at sloganpolitik egner sig bedre til et to-partissystem som i USA, hvor fronterne er klart optrukkede og budskaberne bøjet i neon.

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også

Job