Hyggens kulturelle betydning er et effektivt ’våben’, når mennesker fra forskellige sociale lag og værdipolitisk observans positionerer sig over for hinanden gennem forbrug.
Artiklen er venligst udlånt af Symboløkonomiske
nyheder.
Nr. 29, september 2009.
Victor var ved at fortælle om en rejse til Berlin, som han
planlagde sammen med sin kone og deres tre børn. Pludselig
sagde han følgende, som satte mig i gang med at spekulere:
"Så har vi fundet et fornuftigt hotel. Det nytter heller ikke
noget at gå efter et otte-stjernet Hilton, der må jeg
sige, så bliver jeg nærig! Det må godt være
lidt hyggeligt". Det, jeg bed mærke i, var, at udtrykket
"hyggeligt" blev direkte koblet til spørgsmålet om
pris. Victor - en af de forbrugere, der indgår i mit
forskningsprojekt - og hans kone er tilsammen ganske velhavende
mennesker med dyr kunst på væggene og en flot lejlighed
på Østerbro i København. De kan også godt
lide familiehygge. Men hvorfor bruger han udtrykket hygge på
denne underforståede måde? Som om det er indlysende, at
hvis man sparer penge på sit køb af hotelovernatning -
så får man mere hygge.
Victors udsagn førte til, at jeg iværksatte en mere
systematisk (og dermed ikke så hygge-agtig)
undersøgelse af hygge. Der findes kun lidt forskning i dansk
hygge, og som regel nævnes begrebet kun kort som et af flere
perspektiver på dansk kultur og selvforståelse. En del
kommentatorer samt kendte forfattere som Georg Brandes, Jeppe
Aakjær, Tove Ditlevsen, Poul Borum og Elsa Gress har dog
leveret små analyser af fænomenet, ofte med en polemisk
vinkel. Jeg finkæmmede mine egne interview med familier i
København for referencer til hygge, og lavede en stribe nye
interview, hvor jeg spurgte hvad hygge er, og hvad det ikke
er.
Pludselig dukkede der henvisninger til hygge op overalt. For
eksempel stødte jeg på endnu en kobling mellem hygge
og forbrug i et program på P1, hvor Irmas direktør
Alfred Josefsen og Nettos direktør Claus Juel-Jensen var i
studiet. De to succesfulde repræsentanter for henholdsvis
luksus og discount krydsede klinger på underholdende vis,
idet de understregede fordelene ved netop den oplevelse og
kvalitet, som de hver især leverer til forbrugerne. Alfred
Josefsen kritiserede på et tidspunkt Netto-butikkerne for at
være rodebunker, hvor man falder over de tomme papkasser,
hvortil Claus Juel-Jensen replicerede at "Ja, det kan godt
være, at vores butikker er lidt mere hyggelige". Der var den
igen, tænkte jeg taknemmeligt, og skriblede løs
på notesblokken. Dér var igen den underforståede
(og dermed kulturelt ladede) kobling, hvor det at spare penge
bliver knyttet sammen med det at hygge sig, og hvor luksus og
lækkerhed implicit fremstår som ikke-hyggeligt.
Hvad er hygge?
Én vej til at afdække hyggens forbrugs-kulturelle
betydning går via en analyse af, hvad modsætningen
lighed/ulighed og forholdet mellem den hjemlige sfære og det
offentlige rum betyder i den danske kontekst. Når folk
beskriver, hvad hygge er, handler det oftest om en form for
samvær, hvor man kan have paraderne nede. Hvis man virkelig
hygger sig, skal man ikke performe på nogen måde. Man
bliver ikke udfordret, og man skal ikke vise sig som en anden, end
den man er. Det er således lettest at hygge sig med folk, som
kender en fra flere sider, og sætter pris på dem.
Derfor præger gentagelsen og genkendelsen ofte det sociale
samvær, som anses for hyggeligt. Man kan godt hygge sig med
nye bekendtskaber, men gamle venner og den nære familie
befolker de situationer, der er hyggens arketype.
Derudover er der visse fysiske, rumlige elementer, som næsten
altid indgår i forbindelse med hygge. Et afgrænset,
behageligt og trygt rum er et af dem. Hjemmet er for den fysiske
side af hygge, hvad familien er for den sociale: Det er hyggen i
sin ur-form. Hvis man hygger sig udenfor hjemmet, er det ofte
på steder, der har hjemme-agtige træk som blandt andet
et begrænset indsyn udefra, dæmpet belysning og et
behageligt møblement. Det kan for eksempel være et
bord, man sidder omkring som gruppe, så kroppene selv danner
en slags mur mod verden. En af deltagerne i min undersøgelse
sagde, at hvis hygge skulle kunne opstå i et stort, oplyst,
moderne rum, krævede det nogle små aflukker.
Til hyggen hører ofte også noget at spise og drikke,
og gerne "ufornuftige" ting som slik, snacks, sodavand og alkohol.
Det bliver der ikke altid set med milde øjne på.
Danskernes hang til hygge kritiseres af og til, fordi den er
dårlig for folkesundheden. Men fra et kulturelt perspektiv er
det interessant, at hygge ofte handler om at dele mad og drikke.
Man stikker hånden i den samme pose eller skål, man
fylder på fra samme fad, hælder op af samme vinflaske.
Og det gælder ikke kun den fysiske føde: Man deler
også samme oplevelses-kilde: Ser for eksempel den samme film
på samme fjernsyn, i stedet for at læse i hver sin
bog.
Hvad er hygge ikke?
Den "oplevelse" som mennesker deler når de hygger sig,
behøver ikke at være noget specielt - faktisk er det
nok bedst, hvis den ikke er det. God hjemmelavet mad og en kendt CD
på anlægget, så er hyggen godt på vej. Hvis
oplevelsen derimod er ny eller af dramatisk karakter, kommer der
elementer af uforudsigelighed og engagement ind, og så skal
man pludselig til at tage stilling og forholde sig til det. Det kan
der siges mange positive ord om, men "hyggeligt" er ikke et af
dem.
Mere overordnet handler det om, at hygge står i
modsætning til intensitet, uforudsigelighed, konkurrence og
egenskaber som for eksempel dynamik, frækhed og
lækkerhed. Tag eksempelvis en stort anlagt nytårsgalla:
Gæsterne til festen er lækre (efter bedste evne). Det
samme gælder maden. Intet er som det plejer at være i
hverdagen. Og når gæsterne forlader festen ud på
de små timer, hvad vil værten så gerne
høre fra dem? At "det var hyggeligt"? Nej vel? Det var
fantastisk, det var skønt, det var lækkert. Men ikke
hyggeligt, for så er det slået fejl, så har det
været en kedelig nytårsgalla.
I de forkerte rammer eller overfor den forkerte målgruppe kan
hygge altså fremstå som kedelig, tam, indadvendt,
småborgerlig, grå, klaustrofobisk, passiv etc. Og det
er næppe tilfældigt, at den oplevelse af en
Netto-butik, som Irmas direktør kaldte for "rodet", blev
kaldt for "hyggelig" af Nettos egen direktør. Det, der for
nogen er afvæbnende, ærligt og intimt, virker på
andre som rodet og ukontrolleret.
Hyggen i kulturelt perspektiv
Når man gør sig disse modsætninger klart, er det
tydeligt, at der er noget kulturelt og politisk gods i begrebet
hygge. Fra ordet hygge går der tråde ud til centrale
værdier og omgangsformer i dansk kultur. Når en
forbruger eller producent siger "det her er hyggeligt" om et
produkt, så siger de altså ganske meget, hvis man
forstår at læse deres udtalelse ind i den rette
sammenhæng.
Et centralt begreb for forståelsen af hverdagen i Danmark og
de andre nordiske samfund, er lighed. Den norske antropolog
Marianne Gullestad har identificeret en tendens til "lighed som
enshed" i nordisk kultur, hvormed hun mener, at vi har en tendens
til at undgå omgang med mennesker, som befinder sig over
eller under os selv i henseende til økonomisk formåen,
magt, indflydelse etc. I Norden skal man helst være lige, og
det viser man, at man er, ved at være ens. I den daglige
omgangsform underspiller vi derfor de reelle forskelle, som er
mellem os, og fokuserer på de fællesnævnere, vi
kan finde.
Lighedsbegrebet er institutionaliseret i Danmark, blandt andet
gennem velfærdsstatens omfordeling af ressourcer. I
forbrugs-kulturen viser troen på lighed sig gennem en udbredt
afsmag overfor meget prangende former for forbrug. Nok har der
været en udvikling i retning af, at det er OK at nyde sin
rigdom, hvis man har den, og gøre det synligt for alle (i
hvert fald frem til finanskrisen). Men der eksisterer stadig et
kraftigt tabu i Norden mod at være prætentiøs:
Det er en synd at fremstå som mere end det, man er. I det
hele taget er både produktion og forbrug i dansk kultur
præget af en ambivalens overfor "det unødvendige", det
som rækker ud over, hvad der betragtes som tingenes
ægte og basale natur. Ligesom mennesker skal ting ikke
fremstå som mere end det, de er og kan, men gerne som mindre.
Den indstilling er selve indbegrebet af den nordiske funktionalisme
og har affødt designmæssige og kommercielle succeser
som for eksempel B&O´s produkter og PH-lampen. Den
måde, som vi har lært at opfatte PH-lampen på, er
sigende: Den har et interessant og for sin tid banebrydende design,
men som alle ved, er det jo for at give et bedre lys. Dens udseende
er ikke bare noget overfladisk design-pjat, der skal gøre
den unødvendigt smuk. Næ nej, dens design
understøtter direkte dens funktion: at give et godt lys. Det
er en ærlig lampe, uden et ydre der kan adskilles fra et
indre. Og når danske forbrugere ved det, kan de godt leve
med, at den er smuk.
Den nordiske ligheds-kultur er også hjemme-centreret. Det
nordiske menneske ønsker en særlig intim, beskyttende
atmosfære i det daglige hjemmeliv. Den moderne verden udenfor
hjemmet opleves som præget af de rå
markedskræfters konkurrencementalitet og en generel tendens
til social fragmentering, som giver sig udtryk i, at individer skal
kunne performe flere forskellige identiteter i skiftende
sammenhænge. Hjemmet er den sfære, som man
trækker sig tilbage til for at hele de sår og den
splittelse, man påføres udenfor. I hjemmet forventer
man at blive hel igen og opleve den nærhed og autenticitet,
som mangler "derude".
Den danske ligheds-ideologi
I Danmark er det en
alvorlig anklage at sige om nogen, at de ikke forstår at
hygge sig. Ordet hygge mobiliserer både den danske
ligheds-ideologi og de kulturelle idealer om, at der findes en
ægte "essens" i ting og mennesker, og at de ikke skal udgive
sig for mere, end de er. Hyggen forsvinder, når nogen
forsøger at gøre sig "finere" end andre. Det er jo
prætentiøst, og straffen for den synd er, at man
mister forbindelsen til sine sande behov, og muligheden for at nyde
den form for samvær, hvor mennesker er hele og oprigtige,
hvor de ikke bliver udfordret og ikke skal performe. Hvis man
fjerner sig fra hyggen gennem prestige-forbrug og jagten på
lækkerhed, mister man det egentlige, som findes derinde: I
personlighedens indre kerne, i tingenes iboende funktion, i
hjemmets hygge.
Ordet hygge er dermed et effektivt "våben", når
mennesker fra forskellige sociale lag og af forskellig
værdipolitisk observans, positionerer sig overfor hinanden
gennem forbrug, som et led i hverdagens kulturkamp. At anklage
nogens oplevelse eller måde at leve på for ikke at
være hyggelig, er en form for moderne retorisk klassekamp.
Det er dokumenteret sociologisk, at det er en udbredt forestilling
blandt danske familier præget af lav uddannelse og indkomst,
at "de fine" ikke forstår at hygge sig. "De rige har mistet
hyggen i deres jagt på materielle glæder" kunne
være en dansk pendant til det kristne budskab om, at det er
svært for en rig mand at komme i paradis.
Hygge kan (ikke) købes
Hvis man overvejer at bruge udtrykket hygge i sin
markedsføring, skal man altså være
opmærksom på, at man har fat i en stærk
identitets-markør, der gennemsyrer mange niveauer i
kulturen: Både danskernes nationale selvforståelse,
hvor hyggen anses for noget særligt dansk. Men også det
danske samfund, hvor der udkæmpes en kamp på symboler
om, hvilke sociale klasser, familier og grupper, der oplever den
ægte hygge - samt hvorvidt man kan miste hyggen, hvis man
stræber for højt og opfører sig
prætentiøst.
Hvis man har som mål direkte at skabe hygge for sine kunder,
har denne artikel givet anvisninger på nogle af de elementer,
der kan anvendes. Det er dog vigtigt, at være opmærksom
på, at markedet i sig selv opfattes som en modpol til hygge.
Man skal derfor ikke direkte antyde overfor danskerne, at hygge kan
købes - også selvom det godt kan.
For nogle aktører vil det være relevant at give deres
markedsføring kant ved at lægge afstand til ideen om
hygge: Herved kan man signalere dynamik, skarphed, vilje til at
vinde, lækkerhed, mod, intensitet, mobilitet og udsyn. De
samme kvaliteter, som ofte efterspørges i både
kunstnerisk og politisk kritik af den danske hygge.
Akademiske værker der berører hygge i dansk/nordisk
kontekst
Borish, Stephen M. (1991). The land of the
living: the Danish folk high schools and Denmark´s
non-violent path to modernization. Nevada City, Blue Dolphin
Publishing.
Faber, Stine Thidemann. (2008). På jagt efter klasse (Ph.d.
afhandling). Aalborg Universitet: Institut for Sociologi, Socialt
Arbejde og Organisation.
Gullestad, Marianne. (1992). The Art of Social Relations. Essays on
Culture, Social Action and Everyday Life in Modern Norway. Oslo,
Scandinavian University Press.
Hansen, Judith Friedman. (1980). We are a little land: Cultural
assumptions in Danish everyday life. New York, Arno Press.
Hastrup, Kirsten (ed.). (1992). Den Nordiske Verden.
Gyldendal.
Jørgensen, Anja Melby. (1996). Hvad udad tabes skal indad
vindes - jagten på hygge som kulturhistorisk begreb
(Kandidatspeciale). Syddansk Universitet: Center for
Kulturstudier.
Forskning i dansk hygge foretages aktuelt af
Jeppe Trolle Linnet, antropolog
Ph.d. studerende, Institut for Marketing & Management, Syddansk
Universitet
Jonathan Bean, arkitekt
Ph.d. studerende, University of California, Berkeley
---