Mode på blog

Hvem kan få tøjsalget til at rykke herhjemme? Hvilke danske bloggere er med til at sætte trenden og skabe stilen? Her kommer listen over indflydelsesrige modebloggere. Både over dem, der udløser stormløb på de store udenlandske webshops, og dem der magter at sætte skub i små danske mærker med specielle målgrupper.
af Anna Ebbesen
Formidlingen og diskussionen af, hvad der er stiligt, på mode og samtidig cool, er kommet til demokratisk forhandling. Uenig? Opret din egen blog, og giv dit besyv med!
 
Magasinernes monopol er endegyldigt blevet brudt – og på sin vis genopstået. Mange af nedenstående listes bloggere er nemlig lagt ind under modemagasiners websites. På den måde er de i lige så høj grad, en del af det gamle som det nye mediebillede. Denne professionalisering af de etablerede bloggere ses også i de nye blogfællesskaber, der er opstået, hvor bloggerne går sammen om at udlicitere annoncering og teknik. Det giver dem en bredere platform, der gør det muligt at øge læserskaren i takt med, at læserne kan vandre fra blog til blog.
Det er ikke blot de store bloggere, der bliver større eller vinder indpas hos brugerne. For i takt med at bloggerne er blevet mainstream, er der også fremvokset en underskov af personlige blogs, som har et tæt forhold til deres brugere og dermed større indflydelse inden for denne mindre skare.
 
De 10 mest indflydelsesrige danske modebloggere er i uprioriteret rækkefølge:
 
Den ubestridt største og mest markante modeblog herhjemme er bloggen Anywho.dk, der drives af de studerende Elise Born (designteknolog), Stephanie Gundelach (designteknolog og stylist) og Ingrid Munch (model og psykologistuderende). De har blogget siden oktober 2008, og har været med til at bane vejen for mange andre bloggere – både som inspirationskilde og rollemodel. Bloggen er en blanding af billeder af dagens outfits, stil-kollager, trendindlæg og nyheder fra verdens modeuger. Der lægges en professionel distance til blogformatet – her er næsten intet fra privatlivet med mindre festbillederne indeholder andre stilbevidste M/K'er.
 
De har tidligere samarbejdet med Berlingskes AOK og Cover, men har siden 2010 fokuseret mere på egne initiativer. Anywho udvidede bloggen med en pop-up-shop i efteråret 2010, hvor de solgte jakker, cardigans og kapper, som de havde designet for firmaet Kobra. I samme ombæring blev bloggen registreret som Aps; udvidet med en sektion med nyt fra de københavnske og århusianske butikker, ”Anywho Guide”, samt en reader med deres egen aggregering af danske og udenlandske modeblogs. Bloggen har også det mest internationale fokus blandt de danske modebloggere, hvorfor både indlæg og kommentarer også er på engelsk.
 
En af kapperne, som Anywho lavede for Kokoon, og en påmindelse om, at pop-up-shoppen lukker igen
 
A fashion Tale.dk
Lotte og Marie har blogget siden 2009, og har i den tid bygget en stor læserskare op. Her blandes luksus i den moderate udgave med budgetvenlige køb, og de to bloggere figurerer ofte i billeder på andre danske blogs med rosende kommentarer tilknyttet. Bloggen har siden årsskiftet haft et samarbejde med Costume, hvor de står for ”Ugens Uundgåelige” på costume.dk samt en side i papirudgaven med ønsker, tips og trends. Selv samme sted har Marie været tilknyttet siden 2006, og har siden sommeren 2010 været stylist og redaktør af Costumes digitale månedsmagasin, Fasionista By Costume. Som Anywho er bloggen præget af bloggernes professionelle virke, og dermed også mere magasin end privatliv, dog med de obligatoriske billeder af dagens velkomponerede outfits. Bloggen ses som værende både trendsættende og inspirerende.
 
Trine har som Anywho taget skridtet fra blogger til designer, men kunne ikke nøjes med samarbejder. Hun lancerede i sommeren 2010 mærket Edies Eyes, der nu forhandles i flere butikker landet over, foruden i mærkets egen webshop. Før det var Trine også en del af det hedengangne Styleblog, som var Benjamin Mediers første forsøg på at samle modebloggerne som en del af eget brand. Trine er nu en del af bloggerkollektivet LookLab, der også huser andre af listens bloggere og kan i skrivende stund glæde sig over, at være den mest elskede blogger på Bloglovin – modebloggernes foretrukne RSS-læserservice. Hun nævnes konsekvent med respekt, fordi hun har kunnet oversætte sin fornemmelse for stil til konkrete kollektioner.
 
Trine fra Trines Wardrobe sammen med Funda fra BuyTheWay.se i ført tøj fra eget mærke, Edie's Eyes
 
Bloggen drives af frisøren Funda og eksil-svenskeren og moderedaktøren på M!, Lilly. Bloggen ”bor” som bl.a. A Fashion Tale under Costume, og er fyldt med dagens outfits, billeder fra fester, prøverum og showrooms. Ind i mellem er der plads til inspirationsoplæg og trendkollager, hvilket har fået mange til at omtale bloggen som trendsættende. Bloggen har et højt aktivitetsniveau, og selvom begge bloggere har relationer til branchen i arbejdsmæssig forstand, er gengivelserne altid i øjenhøjde med læserne.
Et af de mange ”dagens”, her bloggen Funda
 
Her regerer Kia. Hun har siden 2008 blogget om sit eget syn på mode, hvad hun gerne vil eje, og hvad hun bedriver tiden med, i hvilke outfits. Bloggen er personlig, og som en stilveninde guider Kia dig fra modeugen til det lignende budgetkøb. Bloggen er derfor yderst anvendelig som den digitale pendant til en shoppeveninde, og den har derfor også evnen til at sælge produkter via links til webshops og omtale af hylderne lige nu. Kia har samarbejdet med bl.a. Chili og URBAN, som hun dækkede modeugen for i februar 2011. Hun har ligeledes udliciteret reklameplads og teknik, da hun sammen med andre på listen rykkede bloggen ind i Bloggers Delight – en slags kontorfællesskab for bloggere.
Kia's nye faste indslag på bloggen: Ugens mest inspirerende outfit.
 
Bloggen drives af Camille, som både er mor (pt. også højgravid) og over 28, hvilket er unikt for de danske modebloggere. Det gør også, at stilen er lidt en anden og dermed indflydelsen. Her blandes webshops, luksus og budget med tips om alt fra koncerter til nyt design. Hun bloggede under Eurowoman i 2010, men har siden LookLab startede blogget for sig selv. Bosat i Ålborg undgår hun at falde i PR-fælden, hvor alle blogindlæg bliver events uden så megen forbindelse til læserne, og motiverer hun i stedet tendenserne ud fra hendes stil. Bloggen har dermed også sin egen niche som ikke-københavner – hvilket der er mange, der værdsætter, netop ikke at skulle læse om alle de ting, de ikke kan købe i deres landsdel. Hendes tætte forhold til læserne ses både i kommentarfelterne og på Facebook, som hun har fået integreret i bloggen.
 
 
Rikke og Trine fra Presenting.dk er med tiden også blevet nogle af de store bloggere, siden de to studerende begyndte at blogge sammen i februar 2009. De var nogle af de første, der rykkede ind under et modemagasins digitale udgave, da de allerede i efteråret 2009 blev en del af Costume.dk. Her er sneakers i lange baner, DIY-projekter, høje hæle, inspirationsindlæg og madopskrifter uden at fokus på mode forsvinder. Bloggen har i løbet af 2010 udvidet sortimentet af ”dagens” og inspirationsindlæg, med en yderst succesfuld ”ugens hadeliste”, hvor der sarkastisk afreageres over ugens irritationsmomenter til læsernes fryd, der bruger kommentarfelterne til at bidrage med oplevelser fra egen hverdag. En interaktion, som ser ud til at styrke bloggens relation til sine brugere.
Shoppenyhed fra presenting
 
 
Som navnet angiver, er det en søsterblog, hvor de to søstre Jane og Stine blogger fra henholdsvis det fynske og jyske. Bloggen har derfor samme niche-appel som Clamour4glamour i forhold til geografi, og shoppingen foregår især via nettet og i Odense. De to søstre bloggede tidligere under jane-stine.blogspot.com og har derfra bygget en trofast læserskare op – endda med et meget personligt kendskab til dem. Da bloggeren Katrine Krøjby i et indlæg for eksempel spurgte, hvis tatovering, der var billede af, kom der 37 kommentarer med det rigtige navn: Jane fra Shopaholicsisters.dk. De har høj grad af interaktion med deres læsere og er yderst aktive med at poste.
 
 
Acie har lige fra starten af haft sin egen personlige og bramfrie skrivestil – ironi, humor og masser af smileys. Acie har derfor også været det uhøjtidelige forbillede for mange. Acies rolle som kendt blogger var til at tage og føle på, og da hun truede med at lukke bloggen i 2010, fordi hendes navn var blevet anvendt i en artikel om modeblogging på modebevægelsen – skabte det drama og ramaskrig, og bloggen blev reetableret i en endnu mere personlig udgave. Acie har siden maj 2010 været at finde i Sirene og på Sirene.dk, hvor hun har sendt et ugentligt postkort hjem fra LA, hvor hun boede sidste år. Da hun nu befinder sig i Stockholm, holder hun fortsat en geografisk afstand til den københavnske PR- og blogscene, hvilket kun ser ud til at styrke bloggens profil.
 
 
Camilla og Mille driver den mest stilmæssige ”voksne” blog på listen på trods af deres 24 år. De daglige outfits er mere afdæmpet og anstændige, hvilket formodentlig skyldes, at Mille til dagligt arbejder på et advokatkontor i København, og Camilla er professionsbachelor i design og business og arbejder på Patriksson Communication. Der er derfor arbejdstøj, som dækker barm og skuldre/knæ mellem designerdrømmene, trendindlæg og PR-begivenhederne. Bloggen appellerer af samme årsag også til anden målgruppe end mange af de jævnaldrende medbloggers. Men som på mange af de andre blogs, elsker brugerne de mange billeder af ”dagens”, de hyppige opdateringer og DIY-projekterne, så bloggen ikke ender rent i gråt og sort.
Et dagens-outfit fra Whynotblog og et shoppeønske
 
Listen ville ikke være komplet uden en gademode-blog. Nogle af de største modeblogs i udlandet viser udelukkende billeder af stilige kvinder og mænd fra hele verden, og der har da også været succesfulde gademodeblogs i Danmark. De ser desværre bare ud til at være lidt i krise. De to bloggere bag den ellers så succesfulde CopenhagenStreetStyle.dk har besluttet sig for at gå hver til sit, mens gademode.dk stadig er her – dog måske i nye former fremover. Begge er yderst populære blogs og fungerer for mange som et supplement til de personlige stildagbøger, hvilket resten af listen i høj grad fremviser.
 
Gademoden tæller ikke kun de unge og smukke, men også de gamle og seje
 
Dem alle forventer sig store ting fra i fremtiden
Under blognavnet Trés Chic Clique har Katrine Krøjby blogget om sit klædeskab, sine shopping ønsker og syn på stil siden efteråret 2008. Der er en overvægt af ”dagens”, og i modsætning til andre bloggere, så kommer man med ind i privatlivet hos Katrine Krøjby. I bloggerfællesskabet Bloggers Delight er Katrine Krøjby også den, der mest minder om en af de så populære hverdagsblogs – mere stildagbog end trendscout inden for couture. Noget der i Sverige kendetegner mange af de største blogs inden for feltet. At populariteten nu er ved at tage overhånd gør også, at hun har set sig nødsaget til at annoncere efter en hjælper i Københavnsområdet til at tage mange af PR-events for hende.
 
Et ”Dagens” fra Katrine Krøjbys indkørsel
 
Bloggeren Emily Solomon har hurtigt fået etableret sig som blogger og har siden september 2009 samlet sig en stor læserskare. Hendes video om, hvordan man laver en stor knold med lidt kunstigt hår, er for eksempel set 2.629 gange; og indlæg med ønske om tips til nye blogs fik 239 kommentarer. Stilen er personlig, og hver uge er der en ”dagens”, en madopskrift og efterhånden også en del styling og skønhedstips. Det brede udvalg gør også, at hun med tiden let kan havne i andre blogkategorier, og hun er derfor ikke endt på selve listen i denne omgang.
 
Emily Salomons Chignon tutorial
 
Sofie har på kort tid fået arbejdet en stor blog op med tilhørende trofaste læsere. Som Kia, beundres og roses den 22-årige danskstuderende for at være sig selv, og der er en høj grad af interaktion på bloggen mellem hende og læserne. Ind imellem ”dagens outfits” kommer også madopskrifter og andet fra dagligdagen, hvor SU-budgettet mest rækker til genbrug og highstreet som H&M, Topshop og Zara. Hverdagen er i højsædet og det kan læserne lide. Som med EmilySalomon gør det dog også bloggens appel bred, og dermed kandidat til andre kategorier end ”mode”.
 
Boblere
Modemedmere, som også er en af de gamle bloggere og med i Bloggers Delight, gør ikke så meget væsen af sig. Men det er ikke det samme som, at hendes blog og video-post ikke læses og anbefalingerne købes. Tværtimod. Stilen er afslappet og tonen rar. Fredes blog er endnu en af de personlige stilblogs med en frisk ung pige, hvis smileys og grimmasser læserne elsker. Hun er rykket ind under Woman og laver sektionen ”Fredes favoritter” på woman.dk hver uge. GinaJaqueline har en mere rå stil, og dermed også en smule mere undergrund og vesterbro-trashed-stil end resten og skiller sig derfor også mere ud i mængden. BitteBitte og WeWonder tager smukke billeder af andre, men får også klemt ”dagens” ind i strømmen. Begge er nye, vellidte og glade for at blogge og også derfor i gang med at finde deres ben i det, modebloggerne omtaler som ”blogland”. Da begge har et klarere fokus på mode, har de også potentiale for at komme op på listen næste år.
 
Udvælgelsen af de 10 modeblogs, boblerne og up-coming er forfatterens ekspertvurdering foretaget på baggrund af interviews med branchefolk, PR-bureauer og modebloggere, samt antal følgere på Bloglovin, Google, Facebook og Twitter samt antal indkomne link, social search og liv i kommentarsporet.
 
---
 
Deltag i debatten om denne artikel. Det kræver blot, at du er logget på din profil på Kforum. Mangler du en profil, så oprettes den hurtigt her.
 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også