Tips til din mobile kommunikationsstrategi

Det er ikke for ingenting, at SonyEricsson har bandlyst brugen af ordet mobiltelefon og håndhæver over for deres ansatte, at de skal bruge ”håndholdt computer”. Det er netop fordi de ansatte ikke må tænke inden for de snævre rammer, som der hidtil har været indenfor det mobile marked. Og med webteknologiernes indtog på det mobile marked ser vi nu på en række muligheder for udvikling af services og tjenester, som før var umulige.
Udviklere kan med introduktionen af iPhone nu komme uden om ublu prissætninger på enkle services ved at udvikle webservices, der er tilpasset den måde, vi bruger mobilen på. Apples iPhone og de tilknyttede services (omkring 20.000 applikationer i skrivende stund) er dog forholdsvis lukket omkring sig selv, men det har åbnet op for en kæmpe underskov af nyttige og unyttige applikationer og services fra enkeltpersoner og mindre udviklingsvirksomheder, som førend har fokuseret udelukkende på nettet.

Dermed er alle de services, som vi nyder godt af på nettet, pludselig tilgængelige på mobilen og det åbner samtidig op for en masse nye muligheder, fordi mobilen bruges anderledes end pc’en i og med, at vi altid har den med os og den altid er tændt. Mere traditionelle mobiltelefoner fra fx HTC står dog stadig for størstedelen af den store stigning i brugere der går online med mobilen. Og med den forhåbentlig snarlige lancering af T-Mobile G1 i Danmark, og med Google’s open source styresystem, Android, åbner der sig endnu flere muligheder.

Mange har naturligvis også fået øjnene op for disse muligheder, og flere og flere mobile løsninger dukker op i forlængelse af websites. Mobile medier giver helt nye muligheder for at skabe en dialog med brugere og tilbyde informationer og løsninger på nye og bedre måder.

Der er dog stadig tvivl om de mobile mediers styrker og svagheder, hvor man skal starte og hvordan man kommer i gang. Vær opmærksom på, at det kræver lidt ekstra arbejde da brugerne ikke længere sidder foran skærmen, men befinder sig alle mulige steder, sammen med alle mulige mennesker, med alle mulige andre gøremål i hovedet og alle mulige andre ting i nærheden, der frister opmærksomheden. Det er hårde betingelser at arbejde under, så vær sikker på at du tilbyder dine brugere noget relevant, når de har brug for det

Her er nogle få praktiske tips til, hvordan du kan komme i gang og hvad du i den forbindelse skal overveje.

1. Mobiliser dit website
Over 200.000 danskere browser nettet via deres mobil. Tjek dit website i forskellige mobile browsere og vurder, om det kræver en oprydning.

Hvis du ”mobiliserer” dit site, skal du være opmærksom på, at det ikke kun drejer sig om at gøre det mindre. Brug lejligheden til at rydde op og sortér alt overflødigt fra. Et mobilt site skal prioriteres væsentligt hårdere ned, informationsmæssigt, i forhold til en website. Det kræver også, at du finder ud af, hvad der er dine kerneservice og  kerneinformationer og skærer alt det overflødige fra. ’Støj’ skræmmer væk, især på mobilen, så skær alt det, ”der ville være godt at have med” fra og brug kun det allermest nødvendige. Din database er helt sikkert et overflødighedshorn af vanvittig vigtige informationer – det meste vil bare fungere som unødig støj på et mobilsite. Politiken er gået hele vejen og har udviklet både et mobilsite til almindelige mobiltelefoner og et decideret iPhone-site.


Politiken har udviklet et specifiks iPhone site.
Det er dog stadig almindelige mobiltelefoner, der står for den største andel mobile online brugere. i.pol.dk


Det er måske ikke nødvendigt for alle, men du skal under alle omstændigheder overveje om dine kerneservices er de samme på dit website og dit mobilsite. Det behøver absolut ikke være tilfældet. Dine mobile brugere kan meget vel have væsentligt anderledes behov end dine website brugere – det har de faktisk ofte.

2. Revurder dine webløsninger
Har du specialiserede løsninger for dine brugere på dit website, så vær sikker på, at det også giver mening som mobil service. I mange tilfælde giver en webløsning også mening som mobil service – men det ikke altid tilfældet. Benyt muligheden for at gentænke dine online løsninger og vurdere om de eventuelt skal ændres, forbedres eller strømlines i forbindelse med udviklingen af en mobil service. I mange tilfælde kan en lille ekstra mobil service gøre en kæmpe forskel for dine webbrugere.

Københavns Lufthavn har eksempelvis lavet en simpel sms-service, der sender dig en sms, hvis dit fly er forsinket, når der skal boardes, når bagagen ankommer osv. Enkelt og en virkelig god service.

Sæt dig ind i de situationer, som dine brugere bevæger sig i, når de bruger dine services, og find ud af, hvordan du kan hjælpe dem bedste muligt i de enkelte situationer.

3. Udnyt at mobilen altid er tændt
Overvej hvilke informationer dine brugere har behov for i forskellige situationer og tilbyd at sende det til dem. Du kan ikke regne med, at dine brugere browser rundt på dit mobilsite efter den rette information. Gør livet let for dem - sørg for at de kan få den rette information tilsendt, når de har behov for det.  Nogle gange kræver det bare en sms på det rigtige tidspunkt at gøre dine brugere ekstraordinært glade.

Overvej hvilke informationer og handlingsmuligheder dine brugere kunne have glæde af i forskellige faser af en brugssituation. Mobile medier giver dig mulighed for at forlænge din kontaktflade med dine brugere til før, under og efter deres brug af dine services.

Rigshospitalet har eksempelvis lavet en sms-service, der minder dig om din aftale et bestemt tidspunkt inden, så de undgår at folk glemmer det eller i det mindste ringer ind og afmelder, så de kan udnytte tiden mere effektivt.
 
Det kan dog også udnyttes på den helt forkerte måde, hvor brugerne får en fornemmelse af at du spammer dem. Og spam på mobilen er endnu mere irriterende end per e-mail. Så vær sikker på, at du tilbyder dine brugere noget de vil have – ellers kan det give negativt bagslag.

4. Tænk over, hvor dine brugere er
Med mobile services er du meget tættere på dine brugere. Hele tiden. Dine brugere sidder ikke ved skrivebordet, som de gør når de bruger dit website. Og med GPS i mange af de nye mobiler, har du nu også mulighed for at tilrette dine services og informationer i forhold til dine brugeres placering – hvad der kan spare dine brugere for en masse unødvendig information.

Overvej hvilke situationer du kan tilbyde dine brugere mest, og hvad du kan tilbyde dem i forskellige situationer.  Når de står i en købssituation i en butik, i toget på vej hjem fra arbejde, på en bænk i parken, på stranden osv.

Dine muligheder for at tilbyde dine brugere noget nyt og bedre er forøget kraftigt med de mobile medier – sørg for at  udnytte det strategisk. Fx er en applikation, der advarer dig om politiets fartfælder udelukkende interessant som lokationsbaseret mobil applikation.


Trapster.com advarer dig om, hvor politiet har sat fartfælder op.

Den giver ikke så meget mening når man sidder ved skrivebordet. Samtidig kan en sms om, at din internet forbindelse er ude af drift i et par timer også spare dig for at have en masse utilfredse mennesker i røret inden for meget kort tid.

Du har også mulighed for at engagere dine brugere på nye måder, ved at lade dem stemme eller på anden måde påvirke deres lokalmiljø. Eksempelvis fik en afstemning for trafikplanen på Nørrebro over 7000 beboere til at stemme .


Med mobile medier har du mulighed for at engagere dine brugere på nye måder.

5. Tænk over hvem dine brugere er sammen med
Dine brugere er ikke nødvendigvis alene, når de bruger mobilen. Oftest er de faktisk sammen med venner, familie og kollegaer. Det er derfor, de ikke sidder ved skrivebordet. Overvej, hvordan dine services og informationer kan indgå  i forskellige sociale sammenhænge. Dvs. om dine informationer eller services indgår i en dialog mellem to mobile brugere, om det er kommunikation fra web til mobil eller fra mobil til web.


Mange mobile sites og applikationer, som fx. Facebook.com og radar.net, har opprioriteret indhold, især billeder og statusbeskeder, der kan bruges i sociale sammenhænge.
radar.net


Sites som facebook.com og Rader.net giver dig mulighed for at sende billeder og statusbeskeder og holde dig orienteret om hvor dine venner er og hvad de laver. Disse sites har udviklet applikationer og mobilsites specifikt til de fleste mobiler, og har netop fokuseret på billeder og statusbeskeder i mobiludgaverne, fordi det er indhold man kan bruge i sociale sammenhænge.

Samtidig kan det være relevant at sende information til en mobilbruger via web, fordi informationerne skal bruges på farten, men kræver en masse indtastning.
Og en hurtig søgning på mobilversionen af wikipedia.org kan sætte en stopper for ham den påståelige ved middagsbordet. Eller bekræfte ham – men det behøver du ikke sige højt.


Læs mere på WIRED - Inside the GPS Revolution: 10 Applications That Make the Most of Location.

Relaterede artikler

Design apps for alvor - Apps til de nye smartphones er kommet for at blive. Men hvordan designer man egentlig en god app, som på meget lille pla...
Apps amok - Dotcom-feberen er tilbage. Nu hedder den bare apps. Apps skal gøre os alle til millionærer, inden året er omme. Men sand...

Giv din stemme

4 stemmer
4,4/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

61 JOB

Praktikant

Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Job

Pressechef

Frist: 17. november

Presse- og kommunikationsrådgiver

Frist: 20. november kl. 12.00

Kommunikationspraktikant

Frist: 1. december
Se alle job Indryk job

Kursus

LinkedIn: Send medarbejderne i front

Kurset er udsolgt - tilmeld dig hvis du vil på venteliste

Se alle Bliv klogere

Få nyhedsbrev

Alt hvad du behøver at vide om kommunikation i din indbakke.

Ud over nyhedsbrevet får du max to andre faglige e-mails om ugen.

Vi bruger cookies for at give dig en bedre brugeroplevelse.