Mobil: kønsdel eller revolver?

Er mobiltelefonen en kønsdel? Eller er den en revolver? Er mobilen en opfindelse, der har ændret vores livsvaner radikalt? Er mobiltelefonen en irriterende lille genstand, der kun gør vores i forvejen stressede liv endnu mere uroligt? Eller?

Derrida på Sicilien

For fire år siden diskuterede den franske filosof Jacques Derrida disse spørgsmål med en italiensk kollega. Det var ni år efter, den første SMS var blevet sendt. Det var i 1992. Diskussionen mellem Derrida og italieneren foregik på Sicilien. Italieneren syntes, at mobilen var fordummende og irriterende. Derrida er helt uenig. Han er fascineret af mobilen. Han mener, at den er stærkt undervurderet. At der er aspekter ved mobilen, som ingen endnu har belyst grundigt.

 

Dove sei? Ontologia del telefonino

De to filosoffer fortsætter deres dialog. De bliver inviteret til sammen at holde et oplæg om mobilen på en kongres i Budapest. Men Derrida dør lige før kongressen. Nu har italieneren ført arbejdet videre. Han har netop udgivet en bog om mobiltelefonens ontologi. Den hedder ”Dove sei? Ontologia del telefonino”. Den er kommet på forlaget Bompiano og koster 7,50 euro.

 

Hvor er du, Ferraris

Maurizio Ferraris er professor i æstetik ved universitetet i Torino. Titlen ”Dove sei?” betyder „hvor er du?”. Det er italienernes sædvanlige måde at indlede en samtale på mobilen på. Ferraris går seriøst til værks. Han følger i Derridas fodspor. Derrida var specialist i dekonstruktion og epistemologi. Hvis man ikke ved, hvad disse begreber går ud på, kan man i dag bruge sin mobil til at finde ud af det. Mange mobiler har forbindelse til internettet. Her kan man hente de nødvendige oplysninger og finde ud af, at dekonstruktion er nedbrydning af begreber i enkelte dele, at epistemologi er læren om erkendelsesteori, og ontologi er læren om tingenes væsen.

 

Kønsdel eller revolver

Derrida mente, at den måde, mange mænd bærer deres mobiltelefon, kan give indtryk af, at den er en ekstra kønsdel. Derrida havde studeret de unges brug af mobilen inden for kærlighedslivet. Han havde planer om at skrive noget om det. Ferraris derimod mente, at mobilen snarere mindede om en revolver, der ligger parat i lommen eller direkte hænger på hoften som hos en cowboy. Uden mobil er man ubeskyttet. Mange dueller foregår på mobil. Den, der er hurtigst til at trække sin mobil, har størst chance for at vinde. Men da Ferraris gik i gang med at skrive sin ontologi om mobilen, var det andre aspekter, han lagde vægt på.

 

Big Brother is watching

De første 100 sider bruger Ferraris til at lave mobilens antropologi. Mobilen er blevet et perfekt kontrolinstrument, siger han – i bedste Orwell-stil. Mobilsamtaler er nemme at registrere. Vedholdende rygter siger, at CIA optager alle samtaler i verden. Forbrydelser bliver opklaret på grund af uforsigtige mobilsamtaler. Aviserne er fulde af sladderhistorier, der er opfanget ved at aflytte mobiltelefoner. Når folk taler i mobiltelefon, kan man med meters præcision fastslå, hvorfra der bliver talt. Palæstinensiske oprørssoldater er blevet slået ihjel ved hjælp af såkaldte intelligente missiler, der har fundet ud af, hvor de skal ramme.

 

Den derriaske dekonstruktion

I den anden halvdel af bogen laver Ferraris en dekonstruktion af mobilen. Han splitter den ad for at finde ud af, hvad essensen ved den er. Han kommer frem til, at mobilen er en ny version af en ældgammel opfindelse. Hvis man tror, at mobilen er en hypermoderne opfindelse, man kan bruge til at tale med hinanden med og sende billeder til hinanden, tager man fejl. For mobiltelefonen er noget helt andet. Nemlig skrift. Filosofisk er det ifølge Ferraris skrift, der er det interessante ved mobilen.

Mobilen startede som et snakkemedie. Så blev det også et billedmedie. Nu er det mere og mere et skriftmedie.

 

Tekst, tekst, tekst - alt er tekst

Mobilen er først og fremmest en skrivemaskine, siger Ferraris. Da Marshal McLuhan for 30 år siden sagde, at vi var på vej ind i en fremtid med flere billeder, tog han fejl. Mobilen har fået skriften til at eksplodere. Vi bruger mobilen til at give penge til ofrene for naturkatastrofer. Alt hvad vi i dag har på os i vores tegnebog – kørekort, sygesikringsbevis, kreditkort, kvitteringer – ligger snart på vores mobiler. Dokumenter kommer snart til at ligge på mobilen.

 

Litterære kugler?

Mobilen som kønsorgan? Så er det i hvert fald et meget litterært kønsorgan. Mobilen som revolver? Ja, måske, men kun hvis ord er kugler.

 

 

 

Maurizio Ferraris

Dove sei? Ontologia del telefonino, Milano, Bompiani, 294 S.
[ISBN: 8845234460]

 

 

 Læs artiklen om Castells nye bog her: "The Mobile Communication Society" 

 

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også