Selfie-spiralen

På Facebook skinner solen altid. Her er en uendelig strøm af perfekte feriebilleder af glade børn og samvær. Her samles den elskede familie med de evigt grinende venner på de ufatteligt lange løbeture med den ualmindeligt gode karriere.

Hver gang jeg ser endnu et solbeskinnet billede, føler jeg et lille stik af misundelse. For gid det var mig, som sad der i solen. Gid det var min ferie, mine venner, min familie, mit bryllup, mit job, mit liv. Og jeg er ikke alene. Fire tyske sociologer fra Humboldt Universitet har fundet ud af, at Facebook gør os grønne af misundelse.

 
Vi kan tydeligvis ikke rumme al den lykke og alle de likes. Vi vender det negativt mod os selv i selvhad og mindreværd. Det ødelægger vores liv og giver os lyst til at ødelægge de andres liv og lykke gennem sladder og bagtalelse. I vores stille, bitre sind håber vi, at en ondskabsfuld kommentar måske kunne måske pifte luften ud af al den idyl.

Resultatet af den endeløse idyl på Facebook er et uhyggeligt og destruktivt uendeligt våbenkapløb af misundelsesværdigt liv, hvor alle er misundelige på alle. Her er ingen vindere, blot en fælles umættelig negativ trist følelse næret af den uendelige strøm af nye billeder og flere likes.

 

Vi bliver fanget i en ond spiral af misundelse. En såkaldt selfie-spiral, som løber hurtigere og hurtigere rundt med os og vores følelser. Hver gang vi gribes af misundelse, lægger vi et misundelsesværdigt billede op fra vores eget liv. Hvad der kun gør ondt værre for os og de andre. Ud fra en fejlagtig tyrkertro på, at de andres yoga-ferie i Thailand kan fordrives med billeder af vores hindbærtærte i Tisvilde.

Vi ser nu verden og de andre gennem i et evigtgyldent skær, og det er grimt. Konstant og manisk er vi på jagt efter nye fotosessioner og scener, som skal overtrumfe de andre i deres jagt på de samme magiske Facebook-øjeblikke. Vores venner er blevet til fans, som skal give os så mange likes som muligt for at dulme den umættelige følelse af ikke helt at slå til. Vi prøver desperat at drukne selvhadet i selviscencesættelse og selvsikre selvfremstillinger med ringe held og stadigt stigende krav.

 

Vi bliver hverdagsnarcissister, fordi kun den narcissistiske adfærd kan beskytte vores skrøbelige sind mod vægten og voldsomheden af de andres livsbilleder. Målet er at slippe ud af vores egen mismod ved at gøre de andre mindst lige så misundelige og mismodige.

 

Resultatet er et uhyggeligt og destruktivt uendeligt våbenkapløb af misundelsesværdigt liv, hvor alle er misundelige på alle. Her er ingen vindere, blot en fælles umættelig negativ trist følelse næret af den uendelige strøm af nye billeder og flere likes. Misundelse er grim og et tabu. Vi liker derfor de andre for at skjule for dem og os selv, hvor ondt det gør med al den succes. Målet med vores likes er at vise dem, at vi slet ikke er jaloux eller næres af så primitiv en følelse som misundelse.

 

Vi prøver at dulme vores venners usikkerhed og skjule vores sande følelser. Vi forsøger at råbe til dem, at de er okay på trods af spiralens voksende krav, og hastigheden de stiger med. At netop deres løbetur og liv er noget, som er misundelsesværdigt. At vi har set og forstået deres følelse af ikke at slå til på Facebook. Det er et lille bitte plaster på såret, men ingen likes kan for alvor stoppe selfie-spiralen. Like for like, billede for billede løber den blot hurtigere og hurtigere. Løsningen er ligetil. I misundelsen er en mulighed og moral. I det grønne monster gemmer sig en sund lyst til at forandre vores liv. Det vigtige er jo ikke, hvordan andre ser og liker vores billeder, men hvordan vores liv er og kan blive.

 

 

Læs mere her: 

Krasnova, H., Wenninger, H., Widjaja, T., Buxmann, P. (2013) “Envy on Facebook: A Hidden Threat to Users’ Life Satisfaction?”, 11th International Conference on Wirtschaftsinformatik (WI), Leipzig, Germany.

 

Envy on Facebook: A Hidden Threat to User's Life Satisfaction: En slidepræsentation af den videnskabelige forskning i misundelse skabt af facebook-opdateringer 

Facebbok is bad for you: Get a life!: En oversigtsartikel fra the Economist om Facebook og misundelse

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også

Job