Min karakterbog: Søren Parup

Minus 3 til samtlige forlystelsesparker. 12 til Fakta. Læs tekstforfatter og filminstruktur Søren Parup dele karakterer ud til aktuel kommunikation. Serien forsætter hver uge med mere hetz og hyldest. Alting har en karakter
af Søren Parup
Kan man overhovedet give karakterer til en reklamekampagne - eller til et enkelt reklamespot? Det var det spørgsmål, der først meldte sig, da jeg blev opfordret til at deltage i denne udvidede selskabsleg. Det hænger jo i allerhøjeste grad sammen med øjnene, der ser - og dagsformen. Nogle dage irriteres man nemmere over lalleglade spots med munter musik end andre. Ligesom man sikkert ser anderledes på et tv-spot for f.eks. TDC, hvis man lige har ligget i deres telefonkø med sporadiske oplysninger om, hvilket nummer i køen man stadig er. Afløst af Bridge over Troubled Water på panfløjte. Men tillad mig alligevel et forsøg.

- 3 til samtlige forlystelsesparker i det her land!

Ikke til en enkelt kampagne eller en enkelt kunde, men til samtlige forlystelsesparker i det her land, der af en eller anden uransagelig årsag synes, at deres payoff eller tema partout SKAL synges. Lige fra Djurs Sommerland til Legoland-land. Helt utrolig surrealistisk blev det, da en af dem – efter et tragisk uheld – fortsatte med at vise, hvordan de tester deres dødsensfarlige forlystelser på dyr. Om natten! Egern og hjorte fløjtede ud af rutchebanen - mens der blev sunget til!




00 går til Kærgårdens nye film

Der er rigtig mange andre kampagner, der kunne have ligget her. Desværre, fristes man til at sige. Men nu falder mine øjne altså lige på en af mine hadekampagner. Nemlig den for Kærgården, der kører på TV2. For det første er dialogen frygtelig anstrengt humoristisk. Med et tåbeligt link til hvert enkelt stykke bagerbrød. For det andet hader jeg mad, der bevæger sig. Jeg troede, det var et overstået kapitel med den med bagervinduet.
Men nu har de ved gud gjort det igen. Denne gang på en skovtur. Frygteligt!!!!




02 går til DSB’s Harry & Bahnsen.

Fra at have været en slags nyskabelse (når man lige ser bort fra alle de andre tøjdyr, der optræder i kampagner verden over) til efterhånden at have udviklet sig til en ophobning af flade folkelige vitser – af og til med tilknytning til et produkt, andre gange ikke. Jeg ved godt, at Harry & Bahnsen har modtaget den ene Glade Seer Pris efter den anden. Men bare fordi store dele af den danske befolkning hygger sig med det, er det jo ikke det samme som kvalitet. Det gjorde de samme danskere også med filmen Op på fars hat.
Det blev den ikke bedre af.




4 går måske lidt ufortjent til Nykredit.

Nogle gange er de nemlig bedre end 4. Deres nye spot med pladsproblemerne – både for lidt og for meget – er et stykke rigtig flot fortællekunst. Med smukke billeder. Men nogle af de andre har været sådan lidt svingende i kvalitet. Og en lille smule for omklamrende. Så derfor bliver det ikke til mere.




7 går dels til Danbolig…  

Den første, jeg vil nævne, er Danbolig, hvor alle fordommene vendes på en afvæbnende og fantastisk måde. Hvornår har man sidst set en ejendomsmæglerkæde markedsføre sig med sorte svin på taget og hiphop i Sønder Omme? Det er afvæbnende morsomt. Og giver samtidig alle ens egne fordomme et solidt los over skinnebenet. Tak for det!




… Og 7 går til Interflora

Den anden spiller her er en af mine absolutte favoritkampagner. Nemlig Interflora.
Efter min mening noget af det mest kreative, der er blevet lavet i Danmark i mange, mange år. Grunden til, at det ikke bliver mere end et syvtal (hvilket ifølge min søn er absolut fantastisk, skulle jeg hilse at sige) er, at vi ikke ser nok til dem. (Hvilket ikke på nogen måde kan klandres bureauet, men kundens budget). Og så at de måske her på det sidste har sværmet lidt for meget om det, der – efter min egen mening – var deres allerførste ide. Mænd giver kvinder blomster for at få f….. noget igen. Det var bureauet dog så begavede at holde sig fra i starten. Derfor så vi de geniale film med boremaskinen, øl-udskiftningen under Formel1 transmissionen og bladhylden på toilettet i begyndelsen. Om det er mentaltræthed, der gør, at de nu har nærmet sig de seksuelle ydelser mere og mere, ved jeg ikke. Det er også sjovt. Jeg elsker f.eks. den buttede, dansende og svedende ungersvend – men jeg savner også at få bredt konceptet lidt ud igen.




10-tallet må gå til Oddset kampagnen.

”Der er så meget kvinder ikke forstår!” En kampagne, der startede på et meget højt niveau – for ret længe siden – med en pige, der samlede noget tøj op, der lå og flød i haven. Uden at vide, at hun faktisk fjernede den ene målstolpe til mændenes havebold. Senere fulgte hende, der lukker døren op, hver gang der lød et dong på skærmen. Og så har den ellers kun bevæget sig opad lige siden. Midtbanegeneralen, dommerkastet og klipningen… begavet, underholdende og fantastisk vedholdende. Og så elsker jeg de umulige afmeldinger. Spil på fodbold, rundbold og ishockeybold… Det kan næsten ikke gøres smukkere.




12 Den absolutte topkarakter går til Fakta.

Kampagnen har kørt siden 1999 og er kun blevet bedre. Og det er ikke kun på tv.
Når man opstiller bygge-selv-indkøbsvogne i supermarkederne, bytter rundt på tasterne i dankortautomaten og udsender forvirrende servicemeddelelser over kunderadioen, der fortæller, hvor de har flyttet de mest almindelige varer rundt – jamen så er det efter min bedste mening den mest optimale udnyttelse af et stærkt koncept. Og en stor ide.
Sådan skal det gøres. Tak for det.





Det var min egen helt subjektive vurdering. Hvis du er uenig eller har andre kandidater på nogle af posterne, er det kun godt. Det viser nemlig, at du er kritisk og tager stilling.
Og så er din vurdering og dine karakterer absolut lige så valide som mine.
Fortsat god sommer.        

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også