Ikke skarp nok til et skarpere DR

Kamber er ude, det samme er alt det folkelige, hyggelige og sjove fjernsyn. – Sådan fik Mikael Kamber lov til at frame sin fyring på selve fyringsdagen. Men er det rigtigt, at DR nu vil svigte folket? Selvfølgelig ikke. Derimod er det rigtigt, at presset på DR for ikke at producere de mest fladpandede koncepter er steget gevaldigt, siden Plummer røg ud.
af Joachim Sperling
Mikael Kamber fyret fra DR
Mikael Kamber (til højre) hygger sig primetime i haven lige efter sin fyring i denne uge. “DR tilhører alle danskere. Vi skal være noget for dem alle, de tykke og de tynde, de kloge og de dumme, de lyse og de mørke,” udtalte Mikael Kamber til Journalisten i februar 2010, da han tiltrådte som mediedirektør. Og han gentog det nærmest ordret fra sin have her i maj 2011. Som et elegant bevis på, at han, den superfolkelige, var blevet offer for de supersmalles slemme sammenrotning

Tre måneder ventede DR’s generaldirektør, Maria Rørbye, før hun foretog den første større ledelsesændring i DR. Det blev en mindre rokade, og grundstrukturen er stadig som Kenneth Plummer efterlod den.

Den mest spektakulære del af ændringen er fyringen af 43-årige Mikael Kamber – mediedirektøren som Kenneth Plummer hentede til DR fra JyskeVestkysten for lidt over et år siden. Han var i sin tid et frisk bud på en ny type mediedirektør, fordi han kom udefra og ikke var en del af den københavnske medieelite.
 
Men internt i DR holdt han ikke. Han manglede strategisk indsigt i tv-produktion – det var simpelthen ikke nok at have været nyhedsoplæser på TV 2 kombineret med redaktørerfaring fra et provinsblad. Hans medarbejdere bakkede ikke op om ham. Han var med andre ord ikke skarp nok til et endnu skarpere DR. En ting var Mikael Kamber imidlertid dygtig til – nemlig at spinne sin egen afgang, hvilket han i bedste sendetid gjorde afslappet hjemme i privaten.
 
Rønn fyrer Kamber
At Maria Rørbye Rønn fyrer Kamber og hans underdirektør kan føles ekstra hårdt for dem. Hun er jo ikke en udefrakommende, uvildig ’slagter’, men en insider, der har kendt til de nu fyrede, længe før hun blev generaldirektør
 
Kamber blind for den politiske dagsorden
Når DR som afløser vælger den set udefra noget mere elitære Gitte Rabøl, der har en baggrund som kanalchef på DR2, og hvis man husker Maria Rørbyes tidligere udtalelser om, at hun foretrækker Smagsdommerne frem for X-Factor, er det nemt for Kamber at sige, at fyringen kommer, fordi DR er på vej til at blive mere smal. Kamber opfandt selv årsagen til sin fyring, men det var grebet ud af den blå luft.

Det er klart, at presset på DR for ikke at producere de mest fladpandede koncepter er steget. Og det stiller større krav til mediedirektørens rolle, fordi man skal kunne stille krav til, at der bliver produceret unik kvalitet, som man ikke kan finde tilsvarende på de kommercielle kanaler.

Hvis Mikael Kamber havde forstået de signaler og havde formået at handle på dem, var han ikke blevet fyret. Problemet var, at han ikke kunne begå sig på ledelsesgangen i DR og ikke aflæse den politiske dagsorden. Hans oplæg til, hvordan man skulle implementere DR’s strategi, blev således hældt ned af brættet af bestyrelsen, og han trængte aldrig igennem med en synlig profil hverken eksternt i offentligheden eller internt i DR. Maria Rørbye benyttede samtidig lejligheden til at skille sig af med Kambers markante næstkommanderende, Merethe Eckhardt, som hun ikke var på specielt god fod med, og så kan Gitte Rabøl jo selv sætte sit hold.
 
DR2-elitens forpligtende sejr
Med Gitte Rabøl får DR en mediedirektør, som har et trænet blik for tv-produktion, og som kender DR’s særlige arbejdsbetingelser langt bedre end Mikael Kamber. Hun er bred og smal på en og samme tid, for ud over baggrunden for DR2 har hun også som chef for DR Oplysning været ansvarlig for Aftenshowet og flere andre populære koncepter. Hun er inkarnationen af, hvad DR skal stå for.

Da Gitte Rabøls stilling samtidig nedlægges, er hendes hidtidige arbejdsområder blevet fordelt ud på de tre tiloversblevende områdedirektører. Det betyder blandt andet, at den lidt elitære Morten Hesseldahl nu får tilført P3 – en kanal han næppe har den store interesse for. Det er en vovet dispostion, for P3 er DR’s vigtigste kanal efter DR1 og P4 – og har navnlig godt fat i de unge, hvilket er afgørende i forhold til kampen om at holde fast i DRs brugere på længere sigt.

DR skal naturligvis passe på ikke at give Mikael Kamber ret i, hvorfor han blev fyret. For uden den brede opbakning i befolkningen kan man ikke bevare den legitime ret til at opkræve licensmilliarderne. Men DR bør også kunne fastholde sin popularitet hos danskerne uden nødvendigvis at gøre det ved hjælp af reality-tv og freakshows. Det skal Gitte Rabøl nu sikre, og der mener jeg, at vi er i trygge hænder.
 
Markedsføringsdirektøren leverede varen, noget af den i hvert fald
I kommunikationsbranchen har det vakt opsigt, at markedsføringsdirektør Thomas Hertz også er blevet fyret. Thomas Hertz er nået langt i sin tid i branchen – direktør i Bysted i en forholdsvis ung alder og siden topjobbet i DR. Mange synes, han er et caffe-latte-smart tågehorn, for ud over sin interesse for kommunikation har han også lagt billet ind i modebranchen gennem sin relation til tøjprinsessen Stine Goya. Fakta er bare, at han har leveret varen, hvad markedsføring af DR angår.

Forskellige målinger fra YouGov Zapera og BAV (brand asset valuator) viser, at DR i høj grad er lykkedes med at trænge igennem med DR1, DR2, P1, P3, P4 og Koncertsalen, og det skyldes det arbejde, der er blevet udført i regi af Thomas Hertz.

Derimod blev rådgivning af DRs ledelse om politisk spin aldrig Thomas Hertz spidskompetence, og man kan derfor spørge sig selv, om det var klogt af ham at sige ja til at påtage sig ledelsen af to så forskellige arbejdsfunktioner. Der er meget få synergier, og Maria Rørbye har nu taget konsekvensen ved i stedet at lægge HR og kommunikation sammen. Det var sjovt nok samme kompetenceområder DR’s tidligere HR-direktør Inger Ørum Kirk netop har fået hos TDC, så det kan være, at Maria Rørbye har ladet sig inspirere af sin tidligere chefkollega.
 
Samtidigt tab til radio 24/7
Omlægningerne i DR’s ledelse kommer samtidig med, at Berlingske People har meddelt, at man har ansat Mikael Bertelsen og Mads Brügger på den nye radio 24/7. Ærgerligt, at DR ikke kunne holde på disse to. Mikael Bertelsen har før brokket sig over at være chef og vælger så alligevel at prøve kræfter med det en gang til – oven i købet på en lille statsfinansieret radiokanal. Det havde været bedre for alle, hvis han blot var fortsat med at producere nyskabende programmer.
 
DR bliver lidt mindre smal på den ufede måde uden disse to.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også