Mink i en mediekrig

Skrevet af

Sander Jacobsen
Kommunikationschef

1 artikler

0 indlæg

Kopenhagen Fur er gået offensivt til værks og har på forhånd været stærkt kritiske over for et Operation X-program om dyrevelfærden i den danske pelsdyrsektor, som TV 2 viste i går. Midt i mediestormen fortæller kommunikationschef Sander Jacobsen, hvorfor pelsdyravlerne har valgt en proaktiv strategi og ikke lægger sig fladt ned på maven.
I begyndelsen af september modtager Kopenhagen Fur en henvendelse fra TV 2-programmet Operation X. Redaktionen vil gerne filme den igangværende skind-auktion, men vil derudover ikke fortælle, hvad programmets vinkel er. Men det kræver selvsagt ikke de store matematiske kundskaber at regne ud, at det tegner til at blive en grim omgang.

Kort tid efter får Kopenhagen Fur, som ejes af pelsdyravlerne via andelsforeningen Dansk Pelsdyravlerforening, oplysninger om, at Operation X har billeder af skadede dyr fra en række danske pelsdyrfarme. Desuden får foreningen at vide, at Operation X arbejder sammen med Ekstra Bladet om historien, og at billederne er optaget af dyreretsforeningen Anima, som til lejligheden er brudt ind på 34 farme med et kamera. Så bimler alarmklokkerne for alvor. Dyreretsbevægelsen, som har en vegansk livsfilosofi, har i årevis kørt målrettede kampagner mod pelsindustrien, fordi pels med sin luksuskarakter reelt kun er et produkt, som få mennesker har et forhold til. Dyreretsbevægelsen har derfor haft et "let" budskab at sælge, og det har de over årene gjort dygtigt og med jævne mellemrum lidt for dygtigt - blandt andet med konstruerede og iscenesatte billeder af dyr, som lider.

Kombinationen af Operation X, Ekstra Bladet og især dyreret bliver afgørende for Kopenhagen Furs kommunikationsstrategi. Virksomheden stoler ikke på, at Ekstra Bladet og Operation X vil give en journalistisk nuanceret og fair fremstilling af erhvervet, og Kopenhagen Fur nægter simpelthen at lægge sig fladt ned på maven og sige undskyld for en journalistisk fremstilling, som ikke stemmer overens med virkeligheden.

Desuden har en interesseorganisation også et ansvar over for medlemmerne, og foreningen vil selvfølgelig under ingen omstændigheder acceptere, at dyreretsaktivister med en klar antipels-dagsorden bryder ind og filmer medlemmernes private ejendom og bagefter udleverer materialet til journalister, som ikke udviser den mindste kildekritik. De journalister kan jo ikke give nogen som helst garantier for, at dyreretsaktivister ikke har været på farmen i forvejen for at give scenen lidt kulør, inden de filmer løs. Det er efter Kopenhagen Furs mening en uanstændig måde at drive journalistik på, og det er baggrunden for den proaktive stil.

I starten af september har pelsdyravlerne den fordel, at Operation X stadig er i gang med redigeringen, og kommunikationsafdelingen vurderer, at TV 2 har den aftale med Ekstra Bladet, at avisen ikke må gøre væsen af sig før 27. oktober, når Operation X-programmet vises på TV 2. Kopenhagen Fur er med andre ord den eneste spiller på banen i nogle uger endnu, og paradoksalt nok får pelsdyravlerne hjælp til kommunikationen, da dyreretsaktivister to gange lukker tusindvis af mink ud og udøver hærværk på en minkfodercentral i Jylland. I halen på det udlover Dansk Pelsdyravlerforening en dusør på 500.000 kroner for oplysninger, der kan hjælpe politiet i opklaringsarbejdet, og så er der ikke mange medier, som rigtigt kan ignorere sagen. Historien om pelsdyravlerne og Operation X begynder at blive prioriteret højere rundt om på redaktionerne.
Vi er også i Fogedretten, en sag som Dansk Pelsdyravlerforening ret forudsigeligt tabte i søndags. Foreningen mente dog, at forsøget skulle gøres, fordi medlemmerne ikke fortjener at blive hængt ud som dyremishandlere. Operation X viser billeder af måske 30 dyr, som givetvis er de værste eksempler. I Fogedretten blev det oplyst, at TV 2 havde billeder af et par hundrede skadede dyr, som måske, måske ikke, var i behandling. I alt var der 500.000 dyr på de 34 farme, så pelsdyrbranchen bliver af TV 2 og Ekstra Bladet fremstillet som en stor, stinkende dødslejr, selv om råddenskaben ikke engang når promillegrænsen. Proportionsforvrængningen var som ventet total.


Når man som Dansk Pelsdyravlerforening beskæftiger sig med dyr, kan pressens dækning have helt uoverskuelige konsekvenser, og de første politikere har allerede været fremme med mere eller mindre fantasifulde forslag om, at hele erhvervet skal lukkes i Danmark. Det er ikke forslag med nogen som helst saglige begrundelser, forslagene er drevet af visse politikeres sans for populisme, og populismen bliver fremelsket af de dele af pressen, som jagter ikke-eksisterende sensationer. Vi kan som interesseorganisation ikke leve med, at dårlig journalistik pludselig bringer en hel branche i sådan en position. Dyreretsbevægelsen vil gøre det samme igen, så når Kopenhagen Fur vælger at gå hårdt efter den journalistiske metode, er det også en præventiv foranstaltning.
At så tvivl om pressens metoder er imidlertid en vanskelig kommunikation, fordi den er kompliceret for de mange danskere, der ikke kender sagen, men har let ved at afkode et dyr, som lider. I den netop overståede weekend indrykkede Kopenhagen Fur derfor helsidesannoncer i landets dagblade, hvor foreningen nøgternt forklarede pelsdyravlernes standpunkt og situation til læsere, der har fri fra arbejde og god tid til at læse avisen.

Det sidste led af kommunikationsarbejdet op til Operation X-programmet i går var hjemmesiden den2side, der fungerer som pelsdyravlernes genmæle. Kommunikationsmæssigt var Operation X-programmet lige så stor en katastrofe som forventet, og tanken bag den2side er selvfølgelig præcis det - at vise den anden side, den personlige historie fra mennesker, der på landsdækkende tv er blevet anklaget for dyremishandling.

I går og i dag taler Dansk Pelsdyravlerforening om dyrevelfærd, og foreningen tager selvsagt skarpt afstand fra dyremishandling. Man kan sige, at Kopenhagen Fur har været ude med alle andre dagsordener end lige netop det, men det er faktisk ikke et udtryk for, at vi ikke vil diskutere dyrevelfærden i vores branche. Det er et udtryk for, at dansk Pelsdyravlerforening insisterer på, at vores medlemmer skal have en fair behandling af medierne, og at vi under ingen omstændigheder vil acceptere, at dyreretsaktivister er en del af diskussionen. Historisk set har dyreretsbevægelsen forplumret pelsbranchens kommunikation så rigeligt.
På det seneste har vi modtaget helt utrolig mange positive mails fra mennesker, som synes, det er godt gået, at vi ikke bare lægger os fladt ned på maven for sensationsjournalister. Hvorvidt strategien er lykkedes, vil vi lade andre om at vurdere, men det har faktisk ikke rigtigt på noget tidspunkt føltes, som om at tingene kunne have været gjort anderledes.

Læs Dansk Pelsdyravlerforenings åbne brev til TV 2's ledelse.

Relaterede artikler

Det bedste forsvar er et forsvar - Skru bissen på – medierne har tabt tænderne. Selvtilliden er vokset i de danske virksomheder, hvis man skal tro de indlæ...

Giv din stemme

7 stemmer
4,6/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

68 JOB

Kommunikationsmedarbejder

Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Job

Sekretariatsleder

Frist: 8. november

Digital projektleder/producer

Frist: Hurtigst muligt

Presserådgiver

Frist: 7. november
Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Alt hvad du behøver at vide om kommunikation i din indbakke.

Ud over nyhedsbrevet får du max to andre faglige e-mails om ugen.