Michael Pram Rasmussen gør en forskel

I anledningen af Mærsk Mc-Kinney Møller fratræder som bestyrelsesformand den 15. december og afløses af administrerende direktør i Topdanmark, Michael Pram Rasmussen bringer vi her et interview med Michael Pram Rasmussen. Hovedrysten prægede reaktionerne, da Michael Pram Rasmussen i 1996 annoncerede sit skift fra koncerndirektør i Tryg til det dengang endnu kriseprægede Topdanmark. Men han ville gøre en forskel – og det har han gjort lige siden. Forvandlingen af forsikringsvirksomheden vækker respekt og beundring overalt. En væsentlig drivkraft har været en opprioritering af al slags kommunikation fra toplederudmeldinger til investorkommunikation og kundebreve – aldrig med kommunikationen som mål i sig selv, men som en helt integreret del af skabelsen den gode virksomhed. K-forum bringer her et interview med Michael Pram Rasmussen fra den nye bog: "De 12 bud - danske topledere om kommunikation" af Anne katrine Lund, Pernille Lemée & Helle Petersen.

Læs interviewet med Michael Pram Rasmussen i Pdf her fra De 12 bud - danske topledere om kommunikation

I den ny bog med titlen De 12 bud giver kendte, danske topledere, fra Peter Straarup, Danske Bank til Flemming Østergaard, Parken, deres bud på kommunikationens betydning i organisationen og for deres egen rolle som ledere.

For en topleder er kommunikation mere end stormøder og flotte personaleblade. Det slås for alvor fast i tolv samtaler med toppen af dansk erhvervsliv, der ikke er i tvivl om, at kommunikationen har indflydelse på både trivsel, kundetilfredshed og bundlinje. Udfordringerne er enorme, medarbejdere druknes i information – uden at føle, at de ved det egentlige – og mange ledere er for dårlige til at kommunikere og ikke mindst til at anerkende betydningen af god kommunikation.

I De 12 bud giver tolv topledere fra helt forskellige brancher deres individuelle bud på kommunikationens betydning. Budskaberne er enkle og direkte: Nærvær, åbenhed og personlig stil er nogle af de centrale kodeord, hvis man vil være en god kommunikator. Og grundtankerne skal gennemsyre alle niveauer af kommunikationen fra den interne formidling på intranettet og ved kaffemaskinen til den eksterne profilering og kundekontakt. De tolv topledere sætter med personlige beretninger og eksempler flere nuancer på kommunikationens betydning – og de er ikke bange for at indrømme, at de til tider er blevet klogere af ubehagelige erfaringer.

”Bogen kan forhåbentlig få flere til at få øjnene op for, at kommunikation er mere end festlig indpakning af budskaber. Vi har sammen med andre forskere og analytikere i adskillige år prøvet at råbe både ledere og kommunikationsfolk op, så de tager større ansvar for hele den kommunikerende organisation. Nu har vi i stedet givet ordet til en gruppe meget respekterede ledere. Det er tolv ucensurerede fortællinger, som vi har suppleret med konkrete eksempler, så bogen ikke kun præsenterer tanker og holdninger, men også kan inspirere.” fortæller Anne Katrine Lund, den ene af bogens tre forfattere, der sammen med Pernille Lemée og Helle Petersen har udfordret de tolv topledere til de dybdegående samtaler.

Bogen er en del af serien Den kommunikerende organisation, som redigeres af Anne Katrine Lund og Helle Petersen. Tidligere bøger i serien er blandt andre Den kommunikerende organisation, Dialog til en forandring, Under lup i offentligheden og Strategisk kommunikation.































De 12 bud - danske topledere om kommunikation

Pris DKK 248
180 sider

Udgivelsesdato

Den 23. juni 2003

Om bogens forfattere

Pernille Steensbech Lemée, cand.mag. i retorik og medievidenskab, udviklingsdirektør i Grandjean Kommunikation. Beskæftiger sig med kommunikation og pr på flere niveauer fra strategisk rådgivning over kurser i netsprog, mundtlig og skriftlig formidling til tekstarbejde, fx skrivning og redigering af årsberetninger, artikler, pressemeddelelser mm. Hun er forfatter til flere bøger bl.a. Skrivgodt.dk og Godnethistorier.

Anne Katrine Lund, ph.d. i retorik, kommunikationsforsker og -rådgiver. Arbejder med kommunikationsanalyse, rådgivning og kompetenceudvikling på alle niveauer i den kommunikerende organisation. Blandt kunderne er SAS, Novozymes, Danske Bank og Københavns Kommune. Hun er ligeledes forfatter til en lang række bøger om organisationers udfordringer kommunikationsmæssigt. Hun er desuden jævnligt underviser og censor ved både Københavns Universitet og Handelshøjskolen i København.

Helle Petersen, ph.d. og erhvervsforsker, manager i Employee Relations & Brand Communications, Novo Nordisk A/S. Uddannet cand.mag. i dansk og europæiske studier.

Topledere, der interviewes i bogen

Flemming Østergaard, Parken
Jens Moberg, Microsoft
Niels Boserup, Københavns Lufthavne
Steen Riisgaard, Novozymes
Michael Pram Rasmussen, Topdanmark
Connie Kruckow, Dansk Sygeplejeråd
Peter Straarup, Danske Bank
Christina Lage, Det Radikale Venstre
Mads Jørgen Clausen, Danfoss
Finn Særmark-Thomsen, Forsvaret
Eva Steiness, Zeeland Pharma
Hans Ole Jochumsen, Københavns Fondsbørs


Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også

Job