Metaltræt branding

Branding er et job for ledere ikke for marketingfdelingerne - den identitet man præsenterer skal stemme overens med den måde virksomheden arbejder på
af Charlotte Rau Jacobsen

Branding er en langsigtet ledelsesopgave og ikke en, der hører hjemme i marketingafdelingen. Det er topledere, der skal stå for opgaven, det er for vigtigt til at overlade til reklamebureauerne. Det mener professor i journalistik Anker Brink Lund fra Syddansk Universitet. Han vurderer i øvrigt, at branding-begrebet lider noget under metaltræthed. For den meste branding er et forsøg på at forandre en virksomheds image ved at kommunikere til markedet - en slags spinning. Det kan bare ikke lade sig gøre at opbygge et stærkt brand gennem reklame. Brandet er nødt til at tage afsæt i virksomhedens praksis, tradition og kultur, mener Anker Brink Lund. Det handler om, at den præsenterede identitet og den oplevede identitet skal være den samme. Derfor foregår en stor del af branding-opgaven internt samt ved at "nurse sin niche" ved at opbygge sit image hos de for virksomheden relevante målgrupper. Og her skal der handling på bordet frem for fine ord på et stykke papir, understreger professoren.

Berlingske Tidende 10-09-2003

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også