Meget mere me-branding

Brug blogs og vær ægte. Gør det modsatte af andre og kom journalisterne i forkøbet. Det er nogle af de gode råd om personlig branding – me-branding – som kan fås fra de tunge drenge og hurtige damer: Peter Aalbæk Jensen og Lotus Turèll, Jens Romundstad og Souleima Gourani, Morten Grundwald og Ida Borch, Martin Thorborg og Uffe Just.

Tidligere var det vigtigt at udvise nærmest selvudslettende loyalitet over for arbejdsgiveren. Det er det ikke længere. Den konkurrencedrevne globalisering gør, at hverken arbejdsgivere eller fagfolk er interesseret i for ømme bindinger. Moderne virksomheder er ofte moderne brands, hvor der bliver kæmpet for omdømme og tiltrækningskraft ind til den sidste reklamekrone. Det åbner for øget brug af personlig branding.


Personlig branding eller omdømmebeherskelse, som nordmændene kalder det, er blevet et must. Inden for socialpsykologien tales der om, at man kun er en personlighed – eller et brand, om man vil – i kraft af den betydning, omgivelserne tildeler en.


Men hvordan opnår man så betydning? Hvordan opnår man, at den rigtige arbejdsgiver eller målgruppe begynder at interessere sig for en?


Svaret ligger lige for, nemlig ved at finde ud af, hvad man er god til. Gøre det, man er god til, på en god måde. Og frem for alt: få credit for det, man er god til.


Mange vil her tænke: Nu gælder det om at komme på tv – jo før, jo bedre! Hvilket ikke er helt forkert. Flere personlig branding-rådgivere har netop tv-træning på programmet. Det er dog samtidig en stor sandhed, at de færreste af os opnår ret megen tv-tid nogensinde. Martin Thorborg, der med Jubii og SPAMfighter har opnået gurustatus blandt iværksættere, har en løsning på det problem:

 

Blog dit brand

Martin Thorborg


”Mit bedste råd er at blogge. Enten at videoblogge eller at skrive. Det afhænger af, hvordan man er som person. Hvis man er meget ligefrem og har meget at sige, så er videoblogging, som jeg gør det på Thorborg.tv, meget effektfuldt. Men det afhænger selvfølgelig af, hvilket personlig brand man ønsker at bygge op. Er ens image seriøs forretningsmand, er det måske lige ”freestyle” nok at tage sin iPhone og råbe ind i den. Det handler om at finde en vinkel på sin profession, finde sin målgruppe og finde ud af, hvad de laver. Resultatet er, at man gennem sin videoblog bliver indekseret af Google og igen tilgængelig for journalister, der googler meget i deres research. Pludselig er du på.”


Martin Thorborg har aldrig haft problemer med at finde ud af, hvad han ville, efter at han tidligt i karrieren kvittede politiet. Men for dem, der går efter medieeksponering, kan en manglende afklaring af mission og vision være fatal. Et manende eksempel er Rigmor Zobel, der efter at have været markedsført som en dydsmønster og hårdarbejdende rollemodel for unge erhvervskvinder, har mødt store udfordringer efter narkodom og jetset-venner i fængsel.


Rollemodellens problem var, at hendes brandbuilding ikke i tilstrækkelig grad har taget højde for foræringerne fra en rig baggrund og faldgruberne i et løssluppent jetset-liv.

 

Vis velvilje over for omgivelserne

Ida Borch


”Hvis man skal beskæftige sig med personlig branding, skal man foretrække retorikkens etos-model frem for en merkantil tilgang,” siger lektor Ida Borch, der er cand.mag. i retorik, pædagogik og sprogpsykologi og underviser i personlig branding på CBS. ”Man skal nemlig være meget opmærksom på, at den personlige troværdighed forbliver intakt. I denne sammenhæng synes jeg, at de aristoteliske dyder er mere interessante end en ren branding-tilgang. Dyderne er faglig dygtighed, social kompetence og velvilje over for omgivelserne som på græsk hedder ennoia og betyder intention eller mening. Ennoia er det modsatte af paranoia. Ennoia handler om velvilje over for omgivelserne. Den traditionelle branding stopper med de to første. Men etos er uhyre vigtig.”

 

Bliv anerkendt, ikke kendt

Souleima Gourani

 

Der er andre personlig branding-forkyndere som tænker det samme: ”Det handler ikke om at blive kendt. Det handler om at blive anerkendt!” udtaler Soulaima Gourani, der er MBA, rådgiver store virksomheder og er forfatter til ”Tag magten over din karriere”: ”Det handler om at blive kendt for det som er vigtigt for dig. Kommer du i de kulørte blade, skal du som professionel lige stoppe op. For den form for omtale genererer ikke omsætning. Når et brand bliver stort, betyder alene størrelsen, at det kan være vanskeligt at styre! Samtidig oplever vi et trendskifte. Vi vil ikke længere have noget stort og flot som er bling-bling. Personlig branding handler om evnen til at bygge tillidsfulde relationer. At jeg selv foretrækker at bo på Nørrebro, selv om min indtægt kunne kvalificere mig til stederne nordpå, er en af de måder jeg brander mig selv på.”

 

Vær autentisk

Lotus Turèll


At autenciteten i brandet er kritisk bekræfter Lotus Turèll, nok datter af en Danmarks stærkest brandede kulturskikkelser. Med en ny afgangseksamen fra film- og medievidenskab og en række PR-projekter for DR og Roskilde Festivalen tegner Lotus selv til at blive en af fremtidens branding-eksperter: ”De personer, der har påhæftet succesfulde, troværdige brands, er ikke spændt bag en ustyrlig facadebaseret-PR-vogn – de er bare deres brand. Magien opstår, når et autentisk brand kommunikeres dygtigt (verbalt, viralt, visuelt). Det er sjældent, man devalueres som brand ved at fejle som den, man er. Men fejler man og derved viser sig som en anden, end det brand man profilerer sig som, da er markedet ikke nådigt. Med det rigtige, det autentiske brand kan man skabe sig en smidig ramme for egen arbejdsunikke position, som jo er det, der gør det personlige brand interessant som kommunikationsværktøj.”

 

Styr omtalen hen mod det du kan

Jens Romundstad


Er der nogen, der har skabt sig et personlig brand, men også oplevet de styringsproblemer som følger med et stærkt brand, så er det HR-chefen Jens Romundstad, HD, der i senhalvfemserne charmerede sig igennem som Biker-Jens i Robinson Ekspeditionen på TV3: ”Mange af deltagerne så nytte af den eksponering, programmet medførte. For de fleste var det mest logiske at henvende sig ved kilden af eksponeringen: TV3. Fælles for alle TV-løfterne var, at de ikke blev til noget. Langsomt dødede rampelyset ud. Mit råd til alle dem, der opnår TV-eksponering er, at styre omtalen hen mod det man kan, især ens komparative konkurrencefordele. Men hvordan klarer man det uge efter uge, når TV3 trækker tiden ud? Jeg begyndte en foredragsturné. Jeg knoklede som besat, aften efter aften og uge efter uge. Hver eneste uge havde jeg forsider i provinsaviserne omkring disse foredrag. De bekræftede at jeg havde leveret god underholdning, men også var civiløkonom og kunne være alvorlig. Strategien var pull, i stedet for push. Jeg ser ofte kendte profiler som render journalisterne på dørene med historier som er for små. Det skal man aldrig gøre. Man skal kende sin besøgstid og kun mobilisere sig i medierne med et styret formål.”

 

Find journalisternes yndlingsord

Martin Thorborg


Blogging kan være et stærkt pull-medie. Martin Thorborg: ”Anja Lysholm, forfatter til ”Hvem er du utro?”, ville gerne i medierne. Jeg anbefalede hende at blogge op til julefrokosterne. Der gik en uge eller fjorten dage, så ringede begge frokostbladene for at lave artikler, hvor Anja, der er eksperten, kunne fortælle, hvordan konen der hjemme kunne undgå at manden lavede sidespring! Det at overveje meget hvilke ord journalister vil bruge, og så bruge dem i sine overskrifter, det fungerer rigtig godt.”

 

Brug de sociale medier med præcision

Uffe Just


At kombinationen af hjemmesider, blogging og sociale medier kan revolutionere din tilstedeværelse i det offentlige rum, er alle personlig branding-specialister enige om. Med sociale medier forstår man fællesskaber på internettet, hvor man kan dele sine tanker, fotos og videoer. Her er der ingen ”gate-keepers” som ved de ordinære medier. Det giver muligheder. Civiløkonomen Uffe Just, der senest med bureauet BrandNEW Identity har en yderst struktureret tilgang til personal branding, peger på LinkedIn.com som et overset, og derfor interessant medie:


”På LinkedIn kan du segmentere målgrupper. Du kan skabe relationer til de målgrupper du finder interessante. Rent fagligt kan du målrette budskaber til folk med eksakt profil. Overordnet er LinkedIn ret interessant, fordi vi taler om erhvervsmæssige profiler. LinkedIn stod på et tidspunkt stille. Nu vokser det rigtig meget, og med personal branding opbløder man fint den vel kolde erhvervsmæssige stemning som præger LinkedIn.”


Uffe Just er ikke den som springer over, hvor gærdet er lavest. Som personal branding-konsulent lader han og meddirektøren Henrik Wenøe kursister gennemgå et intensivt NLP-forløb for at finde deres branding-kerne, inden de gennemgår et 7-trins program som munder ud i emner som: ”Stemme og kropssprog”, ”Personal Brand-strategi”, ”Medie- og PR-strategi”.

 

Vær koncentreret afspændt som rovdyret


Morten Grunwald


”I begyndelsen var Ordet,” hedder det. Og står man foran at skulle holde en tale eller gøre en god performance til en jobsamtale er det afgørende at have ordet i sin magt. Morten Grunwald, der har brilleret som skuespiller, teaterdirektør og filmkonsulent, fremhæver to forhold som skal være i orden før man møder sit publikum: ”Mit råd er, forbered dig omhyggeligt, lær det udenad du vil sige. Og så spænd af! – ikke slap af, men vær koncentreret afspændt, som rovdyret lige før det springer!”


Dette er sagt af en mand, der ikke blot er nået til tops inden for de kreative fag, men undervejs har udvist excellent målgruppebeherskelse. Som Benny I Olsen Banden var han aldrig sen til at promovere højvandsbukserne, de storternede jakker og det fjogede grin. Som teaterdirektør har han omvendt været den intellektuelle kulturpersonlighed, der i stilige jakkesæt kunne byde f.eks. Royal Shakespeare Theatre velkommen til København. Grunwalds ekstreme brillemode har været med til at sikre medieopmærksomheden ikke blot på manden, men bestemt også de store, dristige projekter han har stået i spidsen for. At tankegangen er gængs blandt CEO inden for showbiz, forstår man, når man lader stafetten gå videre til Zentropa Films flamboyante direktør Peter Aalbæk Jensen.

 

Gør det modsatte af de andre

Peter Aalbæk Jensen


”I virkeligheden var jeg bare selskabsryger,” forklarer Peter Aalbæk Jensen, der ikke har noget mod tilnavnet Ålen, på spørgsmålet, hvorfor han har tillagt sig vanen med altid at skulle have en pulserende cigar med i fotografernes blitzlys. ”Under et af mine første interviews var jeg så nervøs, at jeg instinktivt greb efter cigaren, så det så ud, som om jeg havde styr på det hele. Senere forstod jeg, at jeg med cigarrøgen gav fotograferne et flot lys at arbejde med. Billedet komponerer sig med andre ord om dig. Denne effekt stivede mig voldsomt af i offentligheden."


"Man kan gøre ubeskriveligt meget med små virkemidler. Da jeg trådte ind i branchen var jeg den eneste, der gik i jakkesæt. Da alle på et tidspunkt gik i jakkesæt, gik jeg ikke i jakkesæt. Hvis alle går i korte bukser, går jeg i lange bukser, og omvendt. Det handler om at skille sig ud fra mængden. I Sverige har vi en producent med et stort overskæg, hvor spidserne er vokset, så de peger opad. Han er en stille mand. Men alle i branchen husker ham. Tænk lige over det,” siger Peter Aalbæk Jensen, der er en central skikkelse bag den berømmelse dansk film har opnået de senere år.

 

Artiklen har tidligere været bragt i KOM magasinet, nummer 49, august 2010.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også

Job