2019 i tech, medier og journalistik
Megatrendy liste over megatrend-lister 2019

AI er den helt uundgåelige megatrend i 2019. Også på lærredet udforskes rammerne for, hvad kunstig intelligens kan: I Maniac kan en supercomputer (måske) afhjælpe traumer, hvilket Emma Stone prøver lykken med her. Kilde: Michele K. Short / Netflix

Skrevet af

Redaktionen Kforum

905 artikler

57 indlæg

Januar er juleaften for trends. De vælter frem overalt som gratis gaver fra alle til alle. Det er på denne tid af året, alverdens konsulentfirmaer udgiver netop deres bud på tidens trends. Vi har samlet de bedste, klogeste og mest overraskende i vores egen megatrendy liste over megatrend-lister anno 2019.

Atomico: Ude godt, hjemme bedst
Atomico har lavet en omfattende analyse af, hvad der skete i den europæiske tech-verden i 2018, og hvad det vil betyde for det nye år. De forudsiger blandt andet, at det i 2019 er slut med, at de europæiske tech-virksomheder enten rykker til USA eller europæiske storbyer som London eller Berlin.


Den europæiske økonomi skranter. Kilde: Atomico.

 

Fjord: Menneskelige værdier og etik
Blandt Fjords bud på trends, der vil præge 2019, kan man blandt andet læse om, hvordan forbrugerne efterspørger mere etik og menneskelige værdier, og hvordan virksomhederne er nødt til at indrette sig herefter.


I Kina forsker man i stress og lader nogle arbejdere bære en hjernemonitor. Kilde: Fjord Trends 2019.

 

Isobar: Teknologien udforsker mennesker
Isobars spåmænd udpeger overordnet fem temaer, der vil demonstrere, hvordan forholdet mellem mennesker og teknologi vil udvikle sig – og hvordan det vil påvirke forretninger og brands. De forudser blandt andet, at skellet mellem os og teknologien atter vil mindskes, hvilket vil byde på nye værktøjer til at forstå mennesker. Er I klar til noget augmented humanity?


Kilde: Isobar Trends Report 2019 – Augmented Humanity.

 

Pantones: Årets farve er laks
Pantone har for 20. år i streg valgt årets farve. I 2019 er det ‘levende koral’. Pantones Color of the Year er skabt ud fra omfattende trendanalyser og har som regel indflydelse på adskillige brands’ visuelle identitet og flere industriers designstrategier. Hvordan og hvorfor kan du læse mere om her.

 

 

Deloitte: 5G-netværk og e-sport
Deloitte giver også deres bud på, hvordan verden udvikler sig i 2019. De spår blandt andet, at det nye 5G-netværk bliver en økonomisk faktor for mange firmaer, at e-sport kan være med til at forme nye medier, og at Kina bliver essentiel i udviklingen af nye digitale markedsmodeller og kunstig intelligens.

AI får mere og mere indflydelse. Kilde: Deloitte: Technology, Media and Telecommunications predictions 2019.

 

Walter Thompson Intelligence: forbrugeradfærd og kultur
Et år med store omvæltninger får JWT til at fokusere på, hvad de mener vil ændre strømningerne inden for kultur og forbrugeradfærd. Future 100: Navigér din branche i de stormfulde efterdønninger fra den hvepserede, vi kender som 2018.

 

Wired: deepfakes, blockchain og menneskelig omsorg
Wired har spurgt otte kloge CEO- og tænketankshoveder, hvad der bliver store trends de næste 12 måneder. De peger på alt fra, hvordan deepfakes vil overtage nyhederne, blockchain kan revolutionere kunstverdenen, til hvorfor (menneskelig) omsorg i højere grad vil blive kapitaliseret.


Kilde: Wired Future 100: 2019

 

Trendwatching: bæredygtighed og fantasy
Trendwatching guider dig til de fem stærkeste forbrugertrends – og hvordan du skal forholde dig til dem. De spår, at forholdet mellem forbruger og brand vil blive tættere, og at forbrugerne i højere grad vil definere brandet.

Open source-løsninger bliver vejen frem til udviklingen af en mere bæredygtig verden. Og så vil skellet mellem fantasi og virkelighed udviskes gennem spil, der i stigende grad får indflydelse på den rigtige verden. Velkommen til Fantasy IRL.


Kilde: Trendwatching.

 

Activate: sportsbetting og videomediet
Folkene fra Activate giver i deres Outlook 2019 11 bud på, hvad der kommer til at ske inden for tech og medier. De forudser enorm vækst inden for sportsbetting og e-sport og spår, at gammel vin på nye flasker måske vil vise sig at være en udmærket model for videomediet, mens podcasting fortsat vil vokse eksplosivt. Tech-revolutionen har været længe undervejs – nu er den endelig ved at være her.


De 18-34-årige er pjattede med sport. Kilde: Tech & Media Outlook 2019.

 

Mintel: plastic fantastic og privatliv
Holdet hos Mintel har fundet seks globale tendenser, der vil forme forbrugernes behov. Plastik er kommet på dagsordenen – det  godt bruges, men så skal det også genbruges. Som følge af sociale mediers indtog i privatlivet vil mange forbrugerbehov opstå ud fra en spænding mellem ønsket om at blive set, men stadig have et privatliv, uden at man føler sig socialt isoleret.

 

Forrester: Pragmatik er vejen til forbrugerens hjerte
Markedet har i 2018 været som en bustur i Montenegro: temmelig turbulent. Dette vil ændre på normerne for alt fra ledelsesstil til forbrugerinvolvering. Forrester spår, at pragmatiske løsninger bliver vejen til de i stigende grad magtfulde og kritiske forbrugeres hjerter (og lommer).

 

Gartner: Robotterne kommer!
Med fremvæksten af AI bliver selvkørende ting sejere og sejere: Alt fra biler til augmenterede analysemetoder overgår, hvad mennesker kan præstere. Gartner peger også på, at brugerne vil være mere opmærksomme på digital etik og sikkerhed. Teknologien vinder endnu en gang indpas i hverdagen, men skal man være varsom med den?

 

In The Pocket: fra growth hacking til growth strategy
In The Pocket udpeger de ti næste store skift, der vil sætte den digitale dagsorden. De spår, at virtual og augmented reality vil blive integreret i snart sagt alt, mens vi kommer til at gå fra growth hacking til growth strategy. De giver også et bud på, hvordan man i det kommende år kan omsætte innovation til virkelighed i forretningsøjemed.

 

Future Today Institute: krydsmedier og AI
Hos FTI har de samlet 108 trends, der vil præge journalistik, medier og teknologi i 2019. De mener, at tiden, hvor din telefons egenskaber var old news i løbet af et døgn, er ved at være en saga blot. Til gengæld vil krydsmedier og AI være med til at skabe antropomorfe agenter, der får os til at reflektere over os selv.

 

Global Web Index: Hvor grønne er vi egentligt?
GWI giver deres bud på de store strømninger, der vil forme det globale og digitale marketinglandskab. De gransker, hvor grøn den grønne omstilling egentligt er, og hvad et begreb som tillid overhovedet betyder i den nye æra for datalovgivning.

Er der tale om en grøn omstilling eller bare greenwashing? Kilde: Medium.com. 

 

Frog Design: Dit køleskab ved, hvordan du har det i 2019
Frog Design har også kigget i krystalkuglen og kommer med deres bud på ti tech-trends, der vil præge 2019. De skriver blandt andet, hvordan de nyeste opvaskemaskiner eller smartphones i højere grad vil blive udstyret med følelsesmæssig intelligens og derfor vil kunne forstå, hvordan du har det via dit sprog og dit fysiske udtryk.


Kilde: Amrita Marino.

 

New York Times: Devices vil overtage dit liv i 2019
NY Times skiller skidt fra kanel i denne oversigtsartikel, der fastslår, hvilke teknologiske apparater der vil præge dit liv i 2019, og hvilke devices der er overvurderede.


Amazon introducerede sidste år denne mikrobølgeovn, der kan styres ved hjælp af den virtuelle assistent Alexa. Kilde: Chona Kasinger / The New York Times.

 

Facebooks rapport: forbrugernes købevaner
De ved, hvor du bor, hvad du spiser, og om du er til hot- eller akroyoga. Facebooks IQ-afdeling har analyseret deres enorme datamængder og giver et bud på, hvilke strømninger der vil forme forbrugernes indkøb i 2019. De peger særligt på øko-bevidsthed som en drivkraft for købsvaner fra skønhedsprodukter til rejser.

 

Designboom: Robotbier og smart-farms skal hjælpe os i klimakrisen  
Landbrugs- og fødevareindustrien bliver mere og mere digitaliseret, skriver Designboom. I fremtiden kan du downloade din mad, mens både bier og planter bliver til robotter. Alt dette kommer forskere til at arbejde på i 2019.


HEXA er en seksbenet robot, der jagter sollys. Kilde: Designboom.

 

Harvard Business Review: Vi er på vej ud af den digitale æra
Den digitale tidsalder har været fed og alt det der, men den er ved at være passé. Nu gælder det supercomputere, machine learning og neuromorfe chips. Indvarsling fra Greg Satell i Harvard Business Review: Innovationens tidsalder er ved at være over os.

 

Reuters: Subscribe og like, mens demokratiet udhules

Store strukturelle omvæltninger vil fortsat give journalistikken trange kår. Løsningen har for mange været abbonnementer, men begrænsningerne ved denne omsætningsmodel bliver muligvis endnu tydeligere i 2019. Alt imens misinformation og fake news vil vinde terræn. Hvorvidt kunstig intelligens kan afhjælpe dette, giver Reuters også deres bud på. 

Kilde: Reuters.

Ligger du inde med links til interessante trendoversigter  eller -rapporter, så del gerne i kommentarsporet.

Relaterede artikler

Den journalistiske forbandelse - Journalistisk arrogance og manglende forbindelse mellem medier og læsere er skyld i mediekrisen. Ny debatbog af Søren Sc...
257 tech-trends i tiden til tiden - Kforum har været på SXSW, og tre trendanalyser skiller sig drastisk ud. Læs vores analyse af analyserne.
Når robotten har det bedste argument - IBM’s nyeste supercomputer, Project Debater, der er baseret på AI, bestod sin prøve forleden i San Francisco, hvor den d...
Virker det der disruption? - På direktionsgangene og i management-litteraturen er de udviklinger, som begrebet ”disruption” bruges til at beskrive, b...
Tag robotten i hånden i dit pressearbejde - Digitaliseringen giver mange spændende nye muligheder. Som PR- og kommunikationsmedarbejder kan du få mere ud af dit PR-...
Blockchain, mixed reality og kunstig intelligens - Ny rapport fra Future Today viser de mange nye tendenser, der er relevante for medierne lige nu og i nær fremtid. Jan Bi...
"De sidste 15 år har vi set meget lidt innovation" - At medierne er i krise, er efterhånden et udbredt og almenkendt faktum. Vi har sat Clement Kjersgaard, Ulrik Haagerup og...
Kampen om at være det mest menneskelige brand - Det er ikke bare det, du siger, men måden, du siger det på. Sanne Salomonsen ved det. Vores yndlingsstartups ved det. Se...
Trendanalyse 2019: mere tillid og klimakamp - Hvilke trends og tendenser vil tegne 2019? Her er chefredaktør Timme Bisgaard Munks bud på trends, temaer og teknologier...
Kforums mest læste artikler i 2018 - Hvad skete der egentlig i 2018? Der var noget med et dyrt kontor, Kirsten Birgit skred fra Radio24Syv, og Hella gjorde s...
Brug Facebook som brugerne i 2019 - Hvordan kommunikerer du bedst med dine kunder i 2019? Daniel Käfer, Facebooks Country Manager for Danmark, peger på tre ...
Hvad skal vi med mennesker? - Din bil kan køre af sig selv, din højttaler i køkkenet fortæller dig, hvordan du laver lasagne. Reklamerne på internette...
Fyre Festival-fiasko: Influencerstuntet, der snød alle - Fyre Festival blæste alle omkuld med verdens måske mest massive influencer-markedsføring. Men hvad der skulle have været...
Fake It Till You Make It? - Alt var løgn. Intet virkede. Alle var forelskede i den unge femme fatale. John Carreyrous "Bad Blood: Secrets and Lies i...
Er vi nu postdigitale? - Ny rapport om det postdigitale samfund er en omgang pladder. For rundt omkring i virksomhederne skal man lige blive - og...
Årets takeaways fra tech-galehuset SXSW - Støvet er ved at lægge sig efter årets globale galehus i Texas’ modkultursmetropol, Austin – nærmere betegnet tech-konfe...
Hvidvask, shitstorm og genopbygningen af et brand - Hvordan genopbygger man sit brand efter en krise? En klar brandstrategi, der forbinder de interne og eksterne budskaber,...
Hvad er dit Brain-Computer Interface? - Du kender science fiction-figurerne, der kan kontrollere ting alene med deres tanker. En rimelig cool feature. Doctor Wh...
Kforum Lyd: medieudviklingen set fra Rådhuspladsen - Kforums podcastserie tager livtag med alt, hvad der rører sig i kommunikationsbranchen. I hvert afsnit taler vores vært,...
Tilliden er væk - og hvad så? - Så er den her igen for 13. gang: undersøgelsen, som tager temperaturen på de europæiske kommunikatører og deres professi...
Klimatossen Greta Thunberg - Hanne Roer zoomer ind på den svenske klimaaktivists retorik. Nærlæsningen af hendes taler viser en dygtig taler, der har...
Det femte element er et løbehjul - I løbet af det seneste halve år er København i lighed med omkring 100 andre storbyer blevet oversvømmet af billige løbeh...

Giv din stemme

8 stemmer
4,6/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

41 JOB

Pressechef

Se alle job Indryk job

Job

KOMMUNIKATIONSCHEF

Frist: 23. oktober

Kommunikations- og marketingkonsulent

Frist: Hurtigst muligt

Kommunikationskonsulent

Frist: 30. oktober
Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Få nyhedsbrev

Alt hvad du behøver at vide om kommunikation i din indbakke.

Ud over nyhedsbrevet får du max to andre faglige e-mails om ugen.

Vi bruger cookies for at give dig en bedre brugeroplevelse.