Medietræning - Gode råd til den nye pr- og informationsmedarbejder

Skrevet af
Kommunikationsforum har opsøgt Jøp, Ove & Myrthu, et strategisk rådgivnings og kommunikationsbureau, der har medietræning som et af sine specialer. Formålet har været at få en række gode og nyttige råd, som kan være til gavn for de af vores læsere, der skal ud og stå deres kamp mod pressen som ny pr- eller informationsmedarbejder.

:: Søger du en informations-, pr- eller kommunikationsmedarbejder, så se her ::

 

Under overskriften ”Forberedelse, forberedelse og forberedelse” præsenterer partner Jess Myrthu, hvordan man som pr- og informationsmedarbejder tackler den altid sensationslystne og nysgerrige presse.

 

- Ved en smule forberedelse kan man mange gange komme journalistens spørgsmål i forkøbet. En gennemgang, af hvilke spørgsmål du kan blive udsat for i løbet af interviewet, vil give dig en mulighed for at gennemtænke dine svar. På den måde kan du give journalisten et velovervejet og præcist svar, der (forhåbentlig) falder ud til din virksomheds fordel, forklarer han.

 

Sig sandheden
Ifølge Jess Myrthu er kodeordet - udover forberedelse - åbenhed.

 

- Havner man i den ofte pressede situation, at journalisterne har fået ens virksomhed i søgelyset, handler det om at bevare det kølige overblik, samtidig med at man går pressen i møde og fortæller dem de ting, de vil have svar på. En sort sag kan ikke vaskes hvid ved hjælp af kommunikation, men imødekommenhed kan give sagen en skånevask.

 

- Fortæl dem altid sandheden – men der er ingen grund til at rutte med den, siger han og beskriver videre: - Har en journalist først fået færden af liget i skabet, så vis ham det. Men det forventes ikke af dig, at du uopfordret fortæller om andre lig, hvis han ikke spørger. Selv om det ofte vil være en god strategi selv at tage problemerne op, siger han videre.

 

De ti bud
Myrthu foreslår, at man inden mødet med pressen planlægger en strategi opbygget omkring den meget banale og almen kendte massekommunikations-læresætning: Hey! You! See! So!

 

- Godt nok er den banal, men den hjælper én med at få sagt alt det, man gerne vil sige i den rækkefølge, der en den rigtige – nemlig med det væsentligste først.

 

Snakken med Jess Myrthu munder ud i en opremsning af pressekontaktens 10 bud – følg dem, så er forudsætninger for et godt og vellykket interview inden for rækkevidde.

 

  1. Kend baggrund og betingelser inden interviewet går i gang

  2. Tal sandt

  3. Bevar roen

  4. Giv korte, konkrete svar

  5. Sig det væsentligste først

  6. Undgå fagudtryk

  7. Hold tråden

  8. Vær dig selv

  9. Hold kontakten ved lige

  10. Tænk – før du taler

Under normale omstændigheder tager et medietræningskursus minimum et døgn. Men vi håber alligevel, at disse gode råd, kan være med til at skærpe vores læseres sanser  i mødet med pressen og gøre modspillere til medspillere i den evige jagt på sandheden.

 

Relaterede artikler

Absolut Jøp - Kommunikationsfirmaet Jøp, Ove & Myrthu har tjent millioner på at rådgive de største danske virksomheder. I branchen har...
Varm luft i store bobler - Verdens bedste Morten Løkkegård har sagt farvel til DR og nyhedsafdelingen. Han hopper nu over i kommunikationsfaget hos...
Har medietræning ført til overtræning? - Det konstante fokus på ledere og talspersoners offentlige optræden synes nu at have ført til begyndende overtræning. Dir...
Hvad siger du til journalisten, hvis... - Lige om lidt skal du eller din CEO svare på en byge af spørgsmål ved et pressemøde. Hvad siger man, hvis et spørgsmål ha...
Stol på mig, jeg lyver - Fri og ukritisk adgang til medierne. Det er kommunikationsmedarbejderens hemmelige våde drøm. Og nu får du muligheden. D...

Giv din stemme

7 stemmer
4,6/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

18 JOB

Marketingchef

Se alle job Indryk job

Job

Kommunikationsrådgiver

Frist: 9. juni

Studentermedhjælp

Frist: 8. juni kl. 12.00

Kommunikationsmedarbejder

Frist: 12. juni
Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Få nyhedsbrev

Alt hvad du behøver at vide om kommunikation i din indbakke.

Ud over nyhedsbrevet får du max to andre faglige e-mails om ugen.

Vi bruger cookies for at give dig en bedre brugeroplevelse.