Hvad siger du til journalisten, hvis...

Lige om lidt skal du eller din CEO svare på en byge af spørgsmål ved et pressemøde. Hvad siger man, hvis et spørgsmål handler om et rygte? Eller hvis man roder sig ud i en lang sætning, man ikke kan overskue? Her kommer en gang medietræning på mikroniveau – en snes spørgsmål eller situationer. Og de mulige svar.
Hvad siger du...
 
1.     Hvis du ikke vil svare på spørgsmålet, men bliver nødt til at sige noget?
Angiv en troværdig begrundelse for, hvorfor du ikke vil svare på spørgsmålet. Og forklar så, hvad du hellere vil tale om.
 
2.     Hvis du ikke ved, hvordan en ulykke eller fejl er sket?
Svar ved at sige “Ingen ved det endnu.” Ved at bruge det ubestemte pronomen ”ingen” undgår du at fremstå, som om du mangler information.
 
3.     Hvis du bliver spurgt om konkrete tal, men ikke har dem?
Forklar, at du ”gerne vil være fuldkommen præcis og specifik, så jeg bliver nødt til at komme tilbage med de nøjagtige tal.” Ord som ”præcis”, ”specifik” og ”eksakt” udtrykker, at spørgsmålet er blevet taget seriøst.
 
4.     Hvis du ikke kender svaret på et spørgsmål, men en tilstedeværende kollega der måske gør?
Se om denne kollega følger med og er klar til at svare på spørgsmålet. Hvis vedkommende er klar, så videregiv spørgsmålet. Hvis din kollega har brug for lidt tid, diskuter da kort et relateret emne, og videregiv derefter spørgsmålet.
 
5.     Hvis du har brug for en pause?
Hvis du har sagt absolut alt, der skal siges, så lad der være en pause.
 
6.     Hvis der i virkeligheden ikke er noget at sige?
Hvis et spørgsmål fremstår absurd, irrelevant eller tydeligt stillet for at trække dig ned i sølet, så fortæl blot journalisten, at ”der virkelig ikke er noget at sige”.
 
7.     Hvis svaret er fortroligt?
Forklar at regler om fortrolighed må respekteres, hvorfor du ikke kan forholde dig konkret til dette problem. Hvis det er relevant for situationen, overvej at tilføje: ”Vi vil gerne forsikre folk om, at vi gør alt, hvad vi kan for at hjælpe de passende myndigheder med at løse dette problem.”
 
8.     Hvis et spørgsmål handler om et rygte?
Når du bliver bedt om at kommentere et rygte, er det bedst helt at undlade at svare. Angiv i stedet, at dit fokus altid er på facts frem for rygter.
 
9.     Hvis et spørgsmål er person-relateret?
Det er generelt bedst at sige så lidt som muligt til sådanne spørgsmål. At kommentere nogens ansættelsesforhold i en negativ sammenhæng kan stille dig i en juridisk set udsat position.
 
10.  Hvis spørgsmålet vedrører en retssag eller tabt fortjeneste?
Husk at undgå at gentage ord som ”retssag” eller ”tabt”. Gentag i stedet, at ”vores første prioritet er at sikre den fortsatte trivsel for dem, der er påvirket af situationen.”
 
11.  Hvis du får et spørgsmål om en konkurrent?
Fortæl journalisterne, at du kun kan tale for din egen virksomhed eller organisation og skift dernæst til din forberedte meddelelse.
 
12.  Hvis det er et generelt spørgsmål om en specifik privat eller fortrolig situation?
Brug en høj grad af ”generelt set” for at sikre, at journalisterne ikke videreformidler dine kommentarer, som om du talte om den specifikke sag.
 
13.  Hvis spørgsmålet er stødende?
Undgå at gentage eller gendrive den stødende påstand. Hvis du gør det, accepterer du implicit spørgsmålets præmis. Udtryk i stedet din respekt for den person eller gruppe, der er blevet krænket af spørgsmålet, forudsat at de har fortjent det. Brug og gentager generelt ikke negative ord og formuleringer.
 
14.  Hvis du bliver spurgt om din personlige holdning?
Medmindre din personlige holdning direkte matcher din organisations politik, er det bedst ikke at tilbyde nogen.
 
15.  Hvis emnet er ubehageligt, men du ikke er den rette talsperson?
Undgå direkte at forholde dig til situationen. Giv i stedet et svar, der sætter din organisation i et positivt lys.
 
16.  Hvis du ikke kan lide, hvad du selv siger?
Føl dig aldrig forpligtet til at fuldende en sætning. Start blot forfra på dit svar, hvis du føler du er ude, hvor du ikke kan bunde.
 
17.  Hvis det er et ”ja eller nej”-spørgsmål?
At begynde at svar med ja eller nej kan være et problem, hvis journalisterne kun citerede dig for dette og ikke det, der fulgte efter. Drop ja eller nej og gå direkte til begrundelsen.
 
18. Hvis det er et "er det muligt"-spørgsmål?
Som med "ja eller nej"-spørgsmål så spring direkte til selve meddelelsen. Hold fast i dette, selv om journalisten prøver at få et ja eller nej ud af dig. Du skal ikke overveje og kommentere, hvad der muligvis kan tænkes.
 
19.  Hvis det er et ”kan du garantere”-spørgsmål?
Afværg spørgsmål om situation, der ikke kan garanteres og omdiriger til en ”garanti”, der afspejler din oprindelige meddelelse.
 
20.  Hvis du bliver afbrudt midt i dit svar?
Lad dig ikke mærke af det den første gang, du bliver afbrudt. Bed anden gang om lov til at tale ud. Hvis det fortsætter,rør da om muligt ved journalistens arm. Folk stopper som regel med det, de er i gang med, ved berøring. Hvis det alligevel ikke hjælper, svar med:  ”Du stillede et spørgsmål – giv mig lov til at svare på det.”
 
---
 
Læs mere her, hvor eksemplerne er hentet fra:
 
Medietræning
Jeff Ansell
When the Headline Is You: An Insider's Guide to Handling the Media
Jossey-Bass, 2010
229 sider
Ca. kr. 150,00
 
---
 
Bliv opdateret med artikler, debat og stillingsopslag i Kforums nyhedsbrev hver uge – tilmeld dig her. Det er gratis.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også