Medieslagmarken

Medierne er blevet tillagt en stadig større rolle i international politik efter den kolde krigs afslutning, men hvordan vi forstår denne rolle er stadig et emne for debat. Et eksempel på hvordan denne diskussion finder sted er debatten om, hvovidt der eksisterer en CNN-faktor i internationale relationer.
af Morten Timm

Formålet med dette speciale er derfor at diskutere, hvordan vi kan konceptualisere mediernes rolle i krige og konflikter i tiden efter den kolde krig.
Tilgangen til temaet munder ud i en forståelse af medierne som en slagmark ved siden af den ”rigtige” slagmark, hvor man kæmper om den symbolske repræsentation af konflikten. Dette teoretiske standpunkt eksemplificeres ved en analyse af Golfkrigen. Dette gøres gennem en diskursanalytisk tilgang, der analyserer hvordan disse kampe om repræsentationer fremkommer ved at fokusere på, hvad der er sagt og ikke sagt.
I analysen af Golfkrigen baseret på artikler fra New York Times mellem den 16 januar og den 1 marts 1991 fremgår det, at USA dominerer medieslagmarken gennem en række metaforer, der repræsenterer Golfkrigen som fx et ”replay” af 2. Verdenskrig og som et kirurgisk indgreb.


Download specialet her

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også