Medieslagmarken

Skrevet af
Medierne er blevet tillagt en stadig større rolle i international politik efter den kolde krigs afslutning, men hvordan vi forstår denne rolle er stadig et emne for debat. Et eksempel på hvordan denne diskussion finder sted er debatten om, hvovidt der eksisterer en CNN-faktor i internationale relationer.

Formålet med dette speciale er derfor at diskutere, hvordan vi kan konceptualisere mediernes rolle i krige og konflikter i tiden efter den kolde krig.
Tilgangen til temaet munder ud i en forståelse af medierne som en slagmark ved siden af den ”rigtige” slagmark, hvor man kæmper om den symbolske repræsentation af konflikten. Dette teoretiske standpunkt eksemplificeres ved en analyse af Golfkrigen. Dette gøres gennem en diskursanalytisk tilgang, der analyserer hvordan disse kampe om repræsentationer fremkommer ved at fokusere på, hvad der er sagt og ikke sagt.
I analysen af Golfkrigen baseret på artikler fra New York Times mellem den 16 januar og den 1 marts 1991 fremgår det, at USA dominerer medieslagmarken gennem en række metaforer, der repræsenterer Golfkrigen som fx et ”replay” af 2. Verdenskrig og som et kirurgisk indgreb.


Download specialet her

Relaterede artikler

Medieslagmarken - krig på ord og billeder - Boutros Boutros-Ghali: “CNN is the sixteenth member of the Security Council”
Der er en generel accept af, at medier...
Al-Jazeera – borgerlig offentlighed på arabisk? - I artiklen analyseres den arabiske satellitkanal al-Jazeeras position i mediebilledet efter den 11. september. På baggr...
Nød- og mediehjælp - Det hjælper at have en kameramand rendende midt i katastrofen, hvis man vil gøre sig forhåbninger om international nødhj...

Giv din stemme

5 stemmer
4,4/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

72 JOB

Digital Marketing Specialist

Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Job

Studentermedarbejder

Frist: Snarest muligt

Studentermedhjælper

Frist: 25. oktober

Digital rådgiver

Frist: 17. november
Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Alt hvad du behøver at vide om kommunikation i din indbakke.

Ud over nyhedsbrevet får du max to andre faglige e-mails om ugen.