Med tilladelse fra Ralf Pittelkow bringer Kommunikationsforum hele kapitel 14 fra hans seneste bog "Det personlige samfund."
Med mellemrum er der røster, som taler
om journalistikkens forfald. De sætter nutidens journalistik i kontrast
til en gylden fortid, hvor journalistikken var båret af seriøs
interesse for politik, væsentlig information og en skarp og principiel
debat.
Dette billede holder imidlertid ikke for en nærmere
prøve. Journalistikken i det organiserede demokratis storhedstid
var i høj grad et instrument for de politiske partiers polemik.
Den var indrettet på, at ens eget partis interesser skulle fremmes,
mens modstandernes synspunkter skulle ties ihjel eller rakkes ned. Den
var i stort omfang ensidig og tendentiøs.
Man kan heller ikke med rimelighed påstå,
at medierne dengang var redskab for en mere frodig politisk debat, hvor
folk deltog aktivt og engageret og prøvede de forskellige partiers
synspunkter af i forhold til hinanden. Den almindelige politiske interesse
og diskussionslyst var ikke større dengang. Når folk i højere
grad stod som medlemmer af et parti, holdt en politisk orienteret avis
og deltog i politiske møder, så var det ikke for at afveje
partiernes synspunkter i forhold til hinanden. Det var for at blive bekræftet
i det faste fællesskab med dets faste meninger.
I forhold til dengang giver nutidens journalistik
sit publikum bedre mulighed for at leve op til de demokratiske idealer
om alsidigt informerede, selvstændigt tænkende og kritisk
indstillede borgere. Medierne leverer i dag en bredere og politisk mere
uafhængig information. De går autoriteter og magthavere langt
mere efter i sømmene. Og de konfronterer i højere grad forskellige
politiske synspunkter med hinanden. Dermed er ikke sagt, at borgerne udnytter
tilbuddet. Stadig færre læser således avis. Men de har
tilbuddet. Der er således ingen grund til at længes efter
fortiden.
Til gengæld er der grund til at føre en principiel debat
om, hvordan medierne fungerer i forhold til nutidens og fremtidens behov.
Specielt fordi der i det personlige samfund må stilles større
krav til medierne, i og med at de har fået en mere magtfuld rolle
i det politiske liv.
Medierne har næsten monopol på kommunikationen
mellem det politiske system og borgerne. Partierne har ikke andre kanaler
til at forbinde sig bredt med befolkningen, eftersom partiorganisationerne
har mistet deres folkelige styrke, og de politiske møder og pamfletter
er blevet betydningsløse.
Dermed vokser medierne ud over den rolle, som
er formuleret i det klassiske begreb om den fjerde statsmagt - dvs. systemets
vagthund. I dag nøjes medierne ikke med at vogte. De har selv væsentlig
indflydelse på den virkelighed, som de vogter over.
Medierne har ikke magt til at bestemme, hvad
borgerne mener, og hvad politikerne gør. Men de har en betydelig
magt til at definere, hvilke politiske problemstillinger der får
opmærksomhed hos borgere og politikere. Eller som det hedder: De
bidrager stærkt til at sætte den politiske dagsorden.
Derfor er det ikke nok at pege på, at medierne
giver borgerne større muligheder, end de nogen sinde har haft,
for at orientere sig frit og tage selvstændigt stilling. Man må
også se på, om medierne giver borgerne de nødvendige
forudsætninger for at vurdere det, der foregår i det politiske
system. Svaret er, at det gør de kun delvis.
Der er journalistik af høj kvalitet og journalistik af ringe kvalitet.
Men selv meget af den seriøse journalistik har sine døde
vinkler. Forstået på den måde, at der er indarbejdede
journalistiske rutiner og perspektiver på stoffet, der gør
vigtige dele af den politiske virkelighed usynlige for borgerne.
En god historie
Nutidens medier har ikke partierne, men læserne, lytterne
og seerne for øje, når de arbejder. Da borgerne for alvor
frigjorde sig fra fortidens partibindinger, gjorde journalistikken det
samme. At tage udgangspunkt i borgerne drejer sig for det første
om, at det enkelte medie skal have kunder i butikken, altså økonomi
og konkurrence. Men for det andet ligger der også nogle bredere
holdninger bag. Redaktører og journalister er naturligvis også
blevet præget af de antiautoritære holdninger, der i stigende
grad har vundet frem i det personlige samfund.
Efterhånden som borgerne frigjorde sig fra partiernes gamle faste
fællesskaber, efterspurgte de andre ting i medierne. Herunder meget
andet end politisk stof: livsstil, fritidsinteresser, underholdning, samfundstendenser.
Samtidig gik de på alle områder, herunder det politiske, efter
nyheder. Mediernes svar på dette behov blev den gode historie.
Den gode historie er nøglebegrebet for
nyhedsjournalister. Ganske vist bliver begrebet sjældent defineret
nøjere, men der er i miljøet solide fælles normer
for, hvad der hører med til en god historie. Normer, som dog varierer
mellem de forskellige medier, og som har undergået nogle ændringer
undervejs. Her er nogle af de vigtigste træk:
Historien skal dreje sig om noget samfundsmæssigt
væsentligt eller om noget, der vækker fascination og følelser.
Meget gerne begge dele på en gang. Med tiden er der givet en hel
del mere plads til det med fascinationen og følelserne, specielt
i tv.
Historien skal meddele noget nyt. Det nye behøver
dog ikke altid at være det helt aktuelle. Aviserne dyrker i dag
mange historier, også på forsiden, som mere går efter
den bredere interesse end efter det superaktuelle. Et tilfældigt
eksempel fra Jyllands-Postens forside: "Store forskelle i udgifter
til skoler". Denne type nyhed afspejler også ofte forskydningen
i borgernes bevidsthed hen imod værdispørgsmål.
Emnet skal helst have en pasform, som gør
det egnet til hurtigt at blive omsat i en god historie. Politikerne og
deres medierådgivere er blevet skrappere til at give deres budskaber
denne pasform. Men også andre, ikke-professionelle, kan finde ud
af det. Enhver med en sag ved f.eks., at usædvanlige eller dramatiske
aktioner er den sikre vej til at komme i medierne.
Historien må meget gerne være en
såkaldt solohistorie, altså én, som konkurrenterne
ikke har. Men i mange tilfælde trækker det ene medie det andet
med sig - ingen skal nyde noget af at overlade en god historie til konkurrenten.
Med mellemrum oplever vi egentlige "medielaviner", hvor alle
går i skred med den samme historie og den samme vinkel. Rushdie-sagen,
krisen hos de konservative, efterlønsdramaet har været anledninger
til større medielaviner.
Historien skal kunne gives videre i en konkret,
entydig og klart optrukket form, så læseren, lytteren og seeren
kan lade sig fange af den og tage den til sig. Den gode historie drejer
sig af samme grund mere om enkeltsager og personer end om større
mønstre i samfundslivet.
Historien vil i langt de fleste tilfælde
have den pointe, at noget er galt. En dårlig nyhed er som regel
en god nyhed: En lov, der ikke fungerer, en politiker, der begår
fejl, en borger, der er kommet i klemme. Borgeren i rollen som offer,
den konkrete enkeltskæbne er gennem årene blevet en stadig
vigtigere ingrediens i den gode historie. Historien er specielt god, hvis
den kan levere en afsløring af, at noget er galt. Allerbedst, hvis
magtfulde mennesker direkte søger at hindre, at historien kommer
frem.
Historien skal meget gerne rumme en konflikt.
Konflikten er både med til at tydeliggøre, hvad sagen drejer
sig om, og øge den dramatiske virkning. Konflikter mellem politikere
i samme parti eller i regering sammen er altid godt stof.
Den gode historie forudsætter, at journalisten
står langt mere frit end før til at vælge sine kilder.
Politikerne har i den sammenhæng slet ikke fortidens uanfægtede
autoritet længere. De sættes over for andre kilder, som belyser
dem og deres gerninger kritisk: politiske modstandere, eksperter, almindelige
borgere. Samtidig er brugen af anonyme kilder blevet et almindeligt element
i den kritiske belysning af politikerne. At de anonyme kilder så
ofte er andre politikere, er en anden sag.
Sidst, men ikke mindst har journalisten fået
en langt mere selvstændig rolle i den måde, informationerne
kædes sammen på, dvs. opbygningen af den gode historie. Journalisten
er blevet en fortæller, der afgør, hvad der skal ind i hvilken
sammenhæng. Kildernes udtalelser bliver skåret op i korte
bidder, som journalisten så knytter sammen gennem sin egen beretning.
Derfor er det ikke bare vigtigt, hvad man siger som kilde, men i høj
grad også, hvilken sammenhæng det indgår i.
Hjarvard (1999a) giver i forhold til tv-mediet
en slående illustration af, hvordan magten over fortællingen
har flyttet sig fra kilderne til journalisten: I 1960'ernes tv-Avis fik
en kilde i gennemsnit lov til at tale i cirka 1 minut. I nutidens tv-nyhedsudsendelser
er denne tid halveret. I 1960'erne blev der fra journalistens side klippet
hvert 40. sekund, nu går der kun lidt over 10 sekunder, før
klippet kommer. Udover den nye journalistrolle ligger der også noget
andet bag denne mere stakåndede form: Angsten for, at man skulle
komme til at kede sit publikum.
Nyhedsjournalistikken er dog langt fra alt. Aviserne
har ikke bare gjort deres nyhedskriterier bredere i retning af, hvad der
er relevant for samfundsdebatten. De har også foretaget en kraftig
opprioritering af politiske baggrundsreportager, analyser og lignende
genrer. Men den gode historie er bærende.
Journalistikkens døde vinkler
Den gode historie vælger
ud, prioriterer og sætter sammen på ny. I de valg, der ligger
bag den, vil der ligge en større eller mindre grad af fortolkning
af virkeligheden. Et eksempel:
Når euroen falder i kurs lige op til folkeafstemningen
i september 2000, så kan medierne anlægge flere forskellige
vinkler på den sag. Man kan f.eks. vælge at gøre det
til en historie om, at det ikke gør nogen forskel i forhold til
folkeafstemningen, fordi Danmark under alle omstændigheder følger
euroens kurs. Eller man kan vælge at gøre det til en historie
om, at en svagere euro nok vil give ja-siden problemer ved folkeafstemningen.
Vælger man den sidste version, hvilket medierne i vidt omfang gjorde,
retter man opmærksomheden mod det politiske spil, frem for mod det
politiske indhold. Samtidig ligger der indbygget, at man fremhæver
noget negativt for ja-siden. I et tilfælde som dette var mediernes
styring af opmærksomheden særlig vigtig, fordi mange ikke
havde en fast mening om problemstillingen i forvejen.
Journalistens nye og langt stærkere rolle
giver større spillerum for at gå i dybden med tingene. Men
den giver også større fristelser hos svage sjæle til
at lade rollen løbe af med sig. Hos nogle journalister er der for
meget ego og for lidt respekt for solid viden om samfund, politik og historie.
For megen se-mor-jeg-kan-køre-uden-hænder-på-styret-mentalitet.
De mere rastløse og hårdt pumpede udgaver af nutidens journalister
er faktisk sjuskede og overfladiske avislæsere sammenlignet med
mange borgere. De forholder sig groft sagt kun til det, som de her og
nu kan bruge i en god historie. Den slags tendenser giver især problemer
hos journalister, der ikke har den store erfaring.
Resultatet af denne ego-drevne journalistik bliver,
at man puster pseudo-problemer op, lægger en alt for hårdt
trukket vinkel på stoffet eller skøjter hen over relevante
informationer, som det kræver en vis tålmodighed at samle
op.
Men der er også god, gedigen politisk journalistik
med begge ben på jorden og en horisont, der rækker længere
end til dagens gode historie. Lavet af journalister, der tager højde
for, at den relevante ballast af viden ikke kun er et spørgsmål
om, hvad journalisten personligt ved. Det drejer sig i høj grad
også om at opbygge netværk af relevante videnspersoner, som
man kan trække på.
Selv blandt seriøst indstillede journalister
ligger der imidlertid nogle indbyggede begrænsninger i de faste
synsvinkler og rutiner, der knytter sig til den gode historie. Her kommer
de døde vinkler ind.
Medierne er generelt for passive i forhold til
de politiske sammenhænge, der ikke kan ses med det blotte øje.
Man er meget optaget af det politiske spil her og nu på bekostning
af de tungere bagvedliggende beslutninger. Den politiske virkelighed,
der bevæger sig langsommere og mere usynligt, får i vidt omfang
lov til at passe sig selv. Til trods for, at det udpræget er den,
der bestemmer samfundets udvikling.
Et eksempel: Hvis man følger, hvordan
bevillingerne over nogle år flyttes rundt mellem ministerierne,
får man et langt stærkere indblik i regeringens målsætninger,
profil og prioriteringer, end man får ved time for time at følge
forhandlingerne om finansloven.
I den forbindelse burde medierne også i
højere grad betragte det som deres opgave at slå ned på
de større samfundsproblemer, som er under opsejling. I det politiske
system er man ofte i første omgang meget utilbøjelig til
at diskutere disse problemer åbent, fordi der som regel er besværlige
politiske konflikter i det. Så meget desto vigtigere er det, at
medierne er årvågne over for, hvilke problemer der signaleres
mellem linjerne fra officielt hold.
ƒt af disse års ubetinget vigtigste politiske temaer er, at
der bliver mange flere ældre i samfundet og færre til at gøre
arbejdet. Denne afgørende problemstilling blev imidlertid i første
omfang nedtonet fra officielt hold og fortrinsvis kommenteret indirekte.
Men i det store og hele kom problemstillingen først på mediernes
dagsorden på det tidspunkt og i den form, som de ansvarlige politikere
selv valgte. Dette meget vigtige emne faldt ikke inden for den gode histories
rammer. Det forsvandt i journalistikkens døde vinkel.
Men journalistikken har også andre døde
vinkler.
Borgeren som offer
Medierne følger og forstærker de ændringer,
der sker i borgernes forhold til politik. Borgernes og mediernes større
frihed i forhold til partierne er to sider af samme sag. Borgernes større
optagethed af det personlige, nærhedsmoralen, den konkrete skæbne
genfindes i journalistikkens prioriteringer.
Tendensen i den gode historie er i stigende grad
gået i retning af, at man skal se kritisk på konsekvenserne
af de politiske beslutninger for den enkelte borger. Nærmere betragtet
de konsekvenser, der bringer borgere i klemme på grund af fejl,
mangler eller ligegyldighed fra systemet og dets repræsentanter.
Undertiden har der været talt om "konsekvensreportage",
ligesom man har udnævnt borgerne til "konsekvenseksperter"
- altså dem, der af egen erfaring ved, hvordan tingene fungerer
i praksis.
Generelt er det afgjort en positiv historisk
udvikling, at medierne i langt højere grad tager borgerne og deres
personlige erfaringer alvorligt og har som udgangspunkt, at deres meninger
er værd at høre på. Denne følsomhed over for,
hvordan tingene ser ud fra den enkeltes synsvinkel, hører med til
et humant samfund.
Problemet er imidlertid, at mediernes blik på
borgernes verden er låst fast i én bestemt retning: Borgerne
er næsten altid på forhånd anbragt i rollen som ofre
for politik. Som kilder bruges de stort set kun til at fortælle,
at der er noget galt med det, som politikerne laver.
Borgerne anfægtes næsten aldrig som
kilder. Meningen er ikke, at man skal gå deres udtalelser kritisk
efter i sømmene. Man inviterer tværtimod de involverede borgere
til at give frit løb for forurettelsen, og som regel leverer de
varen - godt hjulpet på vej af medlevende og medløbende spørgsmål
fra journalisten.
Men i virkelighedens verden kan almindelige borgere
også sige noget, der er tendentiøst, usandt eller forvrøvlet.
Almindelige borgere kan også mele deres egen kage. Almindelige borgere
kan også fremsætte urimelige beskyldninger mod politikere.
Disse elementære kendsgerninger har imidlertid en tendens til at
forsvinde i mediernes døde vinkel. Det samme gælder for den
problemstilling, at borgeren selv kunne have et ansvar eller medansvar
for sin situation. Den gode historie har brug for borgeren i rollen som
offer, ikke som ansvarlig.
Pointen her er naturligvis ikke, at medierne
skal undlade at tage kritisable forhold op, som rammer nogle borgere.
Pointen er, at der er tale om en skabelon, som på forhånd
gør borgeren til offer og sandhedsvidne.
Der ligger en anden død vinkel af stor betydning i dette: Synet
på det politiske system bliver domineret af en nærhedsmoralsk
forargelse over problemerne, som de ser ud fra den interviewede enkeltborgers
side. Ofte får man ikke meget at vide om, hvorfor politikerne har
valgt at gøre, som de gør - og hvilke valgmuligheder der
overhovedet forelå for dem. At politik i vid udstrækning må
dreje sig om at prioritere økonomisk og på anden vis mellem
forskellige mål, finder sjældent vej til den gode historie.
Dermed står der et billede tilbage af politik
som et simpelt valg mellem moralsk rigtige og moralsk forkerte løsninger.
Med politikere, der synes præget af en menneskeligt uforståelig
trang til moralsk forkerte løsninger. På den måde lægger
man op til en debat, der bygger på sindelagsmoral løsrevet
fra ansvarsmoral.
Den gode historie bærer ved til oplevelsen
af politik som noget negativt. Opmærksomheden rettes mod, hvad der
beskrives som svigtende menneskelig forståelse, ringe troværdighed
og moralske mangler hos politikerne. Altså netop træk, der
gør, at politikerne mødes med megen mistillid ud fra livsverdenens
værdier og moralbegreber.
Det er ikke medierne, der skaber denne holdning. Den hænger sammen
med borgernes generelle forhold til politik. I sidste ende bunder den
i afstanden mellem system og livsverden, som politikerne i høj
grad selv bidrager til. Men deres opgave bliver samtidig sværere
af, at medierne permanent bekræfter og forstærker dette mønster.
Et eksempel kan illustrere dette: Når man
foretager undersøgelser af borgernes tilfredshed med servicen fra
den offentlige sektor, er der en gennemgående tendens: De, der bruger
den pågældende service, er mere tilfredse end dem, der ikke
gør det. Det er en nærliggende tanke, at de mere negative
ikke-brugere først og fremmest har deres indtryk fra medierne.
Man bør glæde sig over, at journalistikken
har vilje og styrke til at gribe fat i misforhold og magtfuldkommenhed.
Men i og med at medierne er blevet det altdominerende forbindelsesled
mellem systemet og borgerne, rejser sig samtidig spørgsmålet:
Hvordan får borgerne det at vide, når noget i vores politiske
system lykkes?
Spørgsmålet er særlig relevant
i forhold til de former for politisk indsats, der foregår gradvis
og stille og roligt, uden iøjnefaldende begivenheder.
Afhængigheden
af politikerne
Den gode historie inden for politik vil som regel være rettet
kritisk mod én eller flere politikere. Men samtidig står
de fleste historier også i et afhængighedsforhold til politikerne:
De bruges nemlig i stort omfang som kilder til historien. Jo mere journalistikken
koncentrerer opmærksomheden om selve det politiske spil, jo større
vil denne afhængighed være. For indfaldsporten til det politiske,
taktisk betonede spil er i vidt omfang politikerne selv.
Man skal ikke betragte politikerne som ofre for den moderne journalistik,
selv om den gode historie retter skytset mod politikerne. Politikerne
har for alvor lært at bruge den moderne journalistik til egen fordel
ved at udnytte den magt og de muligheder, de har som kilder.
Hvis en politiker gerne vil have noget i medierne,
gerne vil stå i et positivt lys eller sætte modstandere og
rivaler i et negativt lys, så kommer det ikke så meget an
på hans eller hendes argumenter. Langt det mest effektive våben
til at pleje egne interesser er at levere en god historie til journalisten.
En betydelig del af de politiske historier bygger på kilder, der
har en bestemt politisk og personlig interesse i det, de siger.
Fungerer journalistikken godt, er man bevidst
om disse interesser, vurderer dem kritisk og søger at afbalancere
dem i forhold til hinanden. Fungerer den dårligt, er der ingen kildekritik.
Kildens interesser får lov til at ryge lige igennem i historiens
vinkel, hvilket reducerer journalistikken til et instrument i det politiske
spil.
Særligt væsentlig bliver denne problemstilling
i forhold til anonyme kilder. Anonyme kilder vil altid gøre en
sag større og mere dramatisk, fordi de går længere
i det de siger under anonymitetens beskyttelse. Men læserne, lytterne
og seerne har ingen mulighed for at kigge journalisten i kortene og vurdere
kildens kvalitet og politiske interesser.
Anonyme kilder er et nødvendigt journalistisk
redskab. Væsentlige kendsgerninger ville ikke komme frem uden dem.
For nu at tage det mest berømte eksempel: Watergate-skandalen var
aldrig blevet afdækket uden den anonyme kilde kaldet "deep
throat". Også værdifulde baggrundsvurderinger kommer
fra kilder, der af forskellige grunde ikke vil lægge navn til. Men
anonyme kilder er et redskab, som kræver særlig stor selvdisciplin
blandt journalister, hvis de skal undgå at lade sig misbruge. De
solide journalister har denne selvdisciplin, de svage sjæle har
det ikke.
Jo mere man nøjes med politikerne som
kilder, jo større er risikoen for, at det journalistiske perspektiv
snævres ind og skaber døde vinkler. For det første
er politikerne opslugte af det politiske spil. For det andet vil centrale
beslutningstagere jævnligt have en interesse i at snakke journalisten
væk fra det væsentlige.
I de senere år er politikernes påvirkning
af journalisterne sat mere i system med professionel bistand. I Danmark
er den slags dog ikke særligt omfattende sammenlignet med lande
som USA og Storbritannien. Hos os varetager selv ministre personligt en
væsentlig del af både den formelle og den uformelle kontakt
til journalisterne. Mediernes adgang til politikerne er i international
sammenligning uhørt direkte. Men det samme gælder omvendt
for politikernes udnyttelse af medierne.
Medier, system og livsverden
Medierne giver i dag borgerne større mulighed for at tage
selvstændigt stilling til politik. Danske medier har i den forbindelse
ikke noget at skamme sig over i sammenligning med udlandet.
Men til de nye muligheder knytter sig også
en ny risiko. Den hænger sammen med, at fortidens faste forbindelse
mellem det politiske system og borgerne via partierne ikke findes længere.
Medierne har en central rolle, når en anden slags forbindelse skal
etableres mellem "folk" og "styre" på nutidens
betingelser. Her trækker journalistikkens døde vinkler i
den gale retning og øger afstanden mellem det politiske system
på den ene side og borgernes livsverden på den anden. Grundlæggende
sker dette på to måder:
For det første dyrker man den løsrevne
enkeltskæbne, borgeren som offer, den snævre nærhedsmoralske
forurettelse og forargelse. Dermed bidrager man til, at livsverdenen lukker
sig om sig selv, at samfundssindet ryger bag i bevidstheden, og at borgerne
ikke forholder sig til de overordnede problemer og valgmuligheder, som
det politiske system skal håndtere. Samtidig skubbes det arbejde
i det politiske system, der stille og roligt løser vigtige problemer,
ofte til side, når den gode historie ruller frem.
For det andet lader man sig opsluge
af det politiske spil, hvilket både skaber afstand til borgerne
og freder politikerne på de allermest centrale punkter. Man ser
for lidt på de tunge beslutninger, de skjulte prioriteringer og
de store linjer i det, som de centrale politikere og embedsmænd
foretager sig. Man tvinger dem i for ringe grad til at lægge den
teknokratiske tilgang og forklare det værdigrundlag, som beslutningerne
træffes på.
Medierne skaber ikke problemerne i forholdet mellem system og livsverden.
Medierne løser ikke problemerne. Men de har en rolle i både
problemerne og løsningen. Derfor er der behov for, at de bliver
mere kritiske, også over for deres egne døde vinkler.
Læs
også anmeldelsen "I
skyggen af det forurettede flertal"