Mediekonvergens og cross mediaorganisering

"Hvis klimaet bliver lige som i Sydfrankrig, så er jeg for!"
- af Jesper Højberg, Advice A/S

"Jeg har det med mediekonvergensen som med drivhuseffekten. Jeg ved ikke, om den kommer, hvornår den kommer, eller hvad den helt vil betyde. Men hvis klimaet bliver lige som i Sydfrankrig, så er jeg for," sagde Erik Stephensen, Skandinavisk Film for noget tid siden til en konference om mediekonvergens. Medievanerne ændrer sig langsomt men sikkert, og på det sidste har vi også set flere interessante udtryk for det.

For det første får Weekendavisen - en af de få nyere danske dagbladssucces'er - måske en konkurrent. De bedste journalister fra Aktuelts avisbo vil gøre os bedre til at forstå vores verden og hverdagsliv. Et godt udtryk for, at den trykte presses rolle mere bliver oversigt, baggrunde og kommentarer samt særlige vinkler. Og at læselivet udfolder sig dér, hvor vi har tid: i weekenden. Men også for at mediet ikke kun er avisen. I hverdagen skal brugeren fastholdes af internetnyhedssider og i øvrigt skal der laves communities for læserne.

En anden nyhed var, at Berlingske Tidende har etableret en cross media afdeling med 50 medarbejdere. Den skal forsyne hele Berlingske/Orkla-koncernen med stof (eller content på nudansk) inklusiv andre tv-kanaler og medier. Det har også været undervejs længe, for store dele af de tidligere konservative provinsaviser bruger indhold fra Berlingske.

Men nu sættes det i system på tværs af forskellige medier. Journalister skal kunne skrive til internettet, nationale og lokale aviser på en gang. Den rationalisering af arbejdsprocesser, som digitaliseringen har gjort langt mere smidig, har længe været oplagt. Men det er altså først nu, at det sker på de store mediehuse, hvor faglige konservatisme og ringe forretningssans som bekendt har blomstret i mange år.

Den horisontale medieintegration er først lige begyndt for magasiner, forlag, film, video, webproduktion og hele underholdningsindustrien. Den vertikale, hvor værdikæden integreres fra første kreative indhold over distributionsselskab og ud til brugeren, er også skudt i gang. Senest af alliancen mellem Egmont, TDC og TV-2. Det må være dét, de kalder mediekonvergens.

 

10.05.01

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også