Master afhandling om kommunal krisekommunikation
Der skal placeres et ansvar. To kommuners krisekommunikation i forbindelse med børnesager

Skrevet af
De senere år har vi set en voldsom stigning i mediernes interesse for området for udsatte børn og unge i kommunerne.
Interessen synes affødt af en række grufulde børnesager med navne som Tønder-sagen, Brønderslev-sagen, Rebild-sagen, Tobias- sagen, Bornholm-sagen, Esbjerg-sagen og Mern-sagen. Bag disse navne gemmer sig nærmest ubærlige historier om børn, der er blevet udsat for misrøgt eller overgreb.
 
Men også historier om kommuner, der bliver beskyldt for at have svigtet det ansvar, de er blevet givet for at tage vare på børnene på samfundets vegne. Børnene bliver på den måde ”dobbeltofre”, da de både er ofre for selve overgrebet og for kommunens mangelfulde handlinger. Sagerne udløser et voldsomt pres mod kommunerne i medierne, og en ofte følelsesladet offentlig opinion fordømmer kommunerne for at have svigtet.
 
På baggrund af interviews med nøglepersoner, analyser af pressemeddelelser og kortlægning af mediedækningen, undersøger afhandlingen, hvordan Vordingborg og Esbjerg kommuner har krisekommunikeret med omverdenen under det, der blev kendt som henholdsvis Mern-sagen og Esbjerg-sagen. Førstnævnte handler om kommunens tilsyn hos en plejefamilie bosat i kommunen, som blev dømt for overgreb mod deres plejebørn. Esbjerg-sagen handler om kommunens håndtering af underretninger om grove seksuelle overgreb, udført af en pædofil borger.
 
Selvom de to cases således har forskellig karakter, er de begge eksempler på overgrebssager mod børn, hvor kommunen er anklaget for ikke at have levet op til sit myndighedsansvar.
 
Afhandlingen tager teoretisk afsæt i en kombination af Winnie Johansen Finn Frandsens ”Krisekommunikation” (2007) og især Timothy Coombs’ “Ongoing Crisis Communication” (2012). Derved anlægges en primært strategisk og kontekstorienteret tilgang til krisekommunikation fremfor en mere tekstnær, retorisk tilgang, som man fx ser den hos Benoit.
 
Hent hele afhandlingen her.

Relaterede artikler

Klar, parat, katastrofe-kommunikation - Vi så det under skudepisoderne i februar. Og vi ser det igen og igen, når Danmark rammes af storme, eller når skybrud sk...

Giv din stemme

7 stemmer
4,6/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

25 JOB

Pressechef

Se alle job Indryk job

Job

Kommunikationsmedarbejder

Frist: 8. april kl. 9.00

Presserådgiver

Frist: 16. april

Kommunikationskonsulent

Frist: 17. april
Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Få nyhedsbrev

Alt hvad du behøver at vide om kommunikation i din indbakke.

Ud over nyhedsbrevet får du max to andre faglige e-mails om ugen.

Vi bruger cookies for at give dig en bedre brugeroplevelse.