Markedet for TV-formater

Specialet giver en medieøkonomisk orienteret beskrivelse af markedet for TV-formater – hvordan det hænger sammen, hvordan man kan beskytte sine ideer mod kopiering, hvordan man tjener penge på formatsalg, og hvad der skal til for at lave en programide om til et internationalt salgbart tv-format. Specialet blev bedømt til karakteren 13.
af Thomas Wedell-Wedellsborg

TV-formater er gennem de seneste 15 år begyndt at blive en international og lukrativ handelsvare på det globale marked for audiovisuelle produkter. Formater som Popstars, Idols, Jeopardy, Robinson, Big Brother, Room Service og Hvem vil Være Millionær har gjort deres indtog på alverdens primetime-sendeflader; der er eksempler på formater, der er blevet produceret i over 100 lande, og formatmarkedets globale værdi anslås i dag til at udgøre cirka 18 milliarder kroner. Men fra et akademisk synspunkt er det bemærkelsesværdigt, hvor lidt vi ved om formaterne og den måde, de bliver handlet på.

 

Det er denne mangel, som nærværende speciale retter op på. Specialet, der repræsenterer et pionerarbejde inden for studiet af formaternes verden, giver en beskrivelse og analyse af formatmarkedet, dets eksistensgrundlag, dets opbygning, dets primære aktører, og de særlige økonomiske vilkår de ligger under for. Nogle af de spørgsmål, som specialet besvarer, er:

  • Hvordan hænger markedet for formater sammen? Hvor og hvordan bliver formaterne handlet? Hvordan er formaternes værdikæde opbygget?
  • Hvorfor ser markedet ud, som det gør? Hvordan er det opstået? Hvilke fordele er der ved formaterne, der gør dem attraktive for både købere og sælgere? 
  • Hvordan kan man beskytte sig mod kopiering? Hvordan bliver formaternes kvalitet vurderet? Hvordan kan man forstå formatmarkedet i teoretisk lys? Hvem tjener penge på formaterne, og hvorfor?

 Læs specialet

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også