Marionetternes vagtparade

DJ og DJØFs første fælles arrangement - "Demaskering af en valgkamp" - om spillet bag scenen i valgkampen i november blev en sand publikumsmagnet. Et panel bestående af folk som Fogh Rasmussens pressechef Michael Kristiansen, chefredaktører Niels Lunde og Hans Engell, Mr. Coca Cola Kresten Schultz Jørgensen, tidligere Nyrup-rådgiver Simon Pihl Sørensen, ex-minister Marianne Jelved (med håndtaske) samt en række andre diskuterede sagernes gang under valgkampen. Forestillingen blev styret af professor Jens Peter Christensen og journalist Poul Albrecht.

Vælgermøde
Det var næsten som at være til et gammeldags vælgermøde! Oppe på podiet et talstærkt panel af politikere, journalister, spindoktorer, eksperter og embedsmænd – flankeret af et par skarpe interviewere. Nogle af paneldeltagerne oven i købet med flere hatte på. Nede i salen 550 forventningsfulde jurister og journalister – de heldige få, der havde sikret sig en plads, for ligeså mange var blevet afvist på grund af pladsmangel.

Den store demaskering
Og hvad er det så, der kan få den halve journalist- og juriststand til at troppe op til en tre timers konference en mørk mandag efter en lang arbejdsdag? Såmænd en debat om politisk kommunikation og et løfte om ”demaskering af valgkampen” i form af en politisk analyse af tidligere journalist, spindoktor og nuværende politisk kommentator og Fogh-biografi-forfatter Henrik Qvortrup.

Dans efter spindoktorernes pibe?
Så konferencen som sådan bekræftede den bekymring, der prægede nogle af paneldeltagerne: Nemlig at den politiske debat ikke længere handler om indhold, men om proces, og at det også gjaldt den nys overståede valgkamp. For var det ikke netop processen, vi alle sammen var kommet for at høre om? Eller med indlederens spørgsmål: Danser medierne (og politikerne?) efter spindoktorernes pibe?

Intet maskefald
Analysen og debatten fik ikke maskerne til at falde. Vi blev højst bekræftet i, hvad vi allerede alle sammen er enige om: At Venstre vandt valget på deres grundige forarbejde og klare strategi, som de gennemførte benhårdt og uden slinger i valsen, mens Socialdemokratiet tabte valget på deres manglende strategi og fælles fodslag.

Venstre-mantra
En af Henrik Qvortrups hovedpointer var, at Venstre – belært af erfaringerne fra 1998 – lykkedes med at afmontere en evt. socialdemokratisk skræmmekampagne, ved konstant at gentage, nærmest som et mantra, at nu kommer den snart – skræmmekampagnen. Og når modstanderne eller medierne blev for nærgående var standardsvaret også: ”Det er skræmmekampagne”.

Gentagelsens kunst
Rent retorisk synes strategien at have været: Få og enkle budskaber, og de skal gentages – igen og igen. Venstres spindoktor-guru, Michael Kristiansen, demonstrerede faktisk teknikken på konferencen ved gentagne gange at beskrive Marianne Jelved som ”sur”. Så mange gange, at hun scorede aftenens største bifald, da hun spåede, at nu kunne vi bare vente og se: De næste fire år skulle hun kanoniseres som ”sur”. En slags ufrivillig ”branding” kan man vel kalde det!

Stramtandet strategi
Ifølge Hans Engell går Foghs mediestrategi ud på, af ”de svinger taktstokken i den dialog, de gerne vil have med medierne”. Spørgsmålet er, om ikke denne noget stramtandede strategi hurtigt giver bagslag? Der kan være meget fornuft i at have styr på tropperne (læs: ministrene og de menige folketingspolitikere), men det bliver et problem, når de ender som rene marionetter. Jeg er i hvert fald godt træt af, at jeg allerede kender de første fem sætninger i ethvert ministerinterview, før de slipper ud af ministermunden: ”Det her handler ikke om nedskæring, men omprioritering, bla, bla, bla...”
Savner Rønn Hornbech
Fred være med diverse spindoktorer. Man kan sagtens være enig med Berlingske Tidendes redaktør Niels Lunde, der mener, at de er med til at professionalisere arbejdet, og at medierne bare kan reagere ved at sætte deres egen dagsorden. Men det lover nu ikke godt for de næste års politiske debatniveau, at man allerede så småt begynder at længes efter en bramfri Birte Rønn Hornbech!


Relaterede artikler

Spindoktoren som Simulacra - Han er Christiansborgs svar på Patrick Bateman. Han findes ikke, men nogle ønsker, at han skal hjemsøge medierne. Han ti...
100 dage med Anders Fogh - Velforberedt og mediebevidst. Måske for bevidst. Analyse af statsministerens selviscenesættelse de første hundrede dage.
Spindoktor med partibogen i orden - Nyrups tidligere rådgiver Billy Adamsen går til angreb på den udbredte tese om, at en god rådgiver kan arbejde for enhve...
På spin road med 130 km/t - Billy Adamsen til kamp mod den moderne politiks mediemanagement. Modsat Mads Qvortrup, der mener spindoktorerne skaber k...
Ingen god politik uden spindoctors - Politisk spin er et stærkt omdiskuteret emne, og mange mener, at det skader den demokratiske proces. Men er det realisti...
Spindoktorens Grønspætte bog - Ny bog om professionel politisk kommunikation. Bogen handler om sidste folketingsvalg og de langt mere professionelle ti...
Meget spinnende - Vidste De, at Berlingske Tidendes chefredaktør har foræret Marianne Jelved to mandater? Eller fire, faktisk. K-forum br...
Skal Mogens Lykketoft være forward i Milan FC? - Efter en lang karriere i dansk kommunalpolitik er der varme rygter om, at Mogens Lykketoft skifter til Milan FC, hvor ha...
Spin er kommet for at blive - Når fænomenet spindoktorer er til debat, tales der ofte om farerne for demokratiet ved at pressen kan blive holdt for na...
Spindoctoring in Danish politics - This thesis is a theoretical and empirical analysis of spin doctoring in contemporary Danish politics. The overall aim ...
Spindoktorens lægetaske - Det synes snart almindeligt kendt i den danske befolkningen, at spindoctoring spiller en stadig stigende rolle i dansk p...
For få spindoktorer i dansk politik - I stedet for at stække regeringens spindoktorer burde Folketinget styrke ministeriernes kommunikation. Folkestyrets p....
Spindoktoren ud af venteværelset - spindoktorerne er kommet for at blive i dansk politik, og hvis de er til fare for noget, er det ikke demokratiet, mener ...
Med røven i klaskehøjde - Kommunikationsforums Kasper Fogh Hansen drog på Borgen til en samtale med Lykketofts nye personlige rådgiver om moderne ...
Journalistikkens lejesvende - Forholdsvis upåagtet af den offentlige debat er der i disse år en voldsom mediekrig i gang, hvis udfald kan få ganske st...
Koplevs kortslutning - Kære Koplev. Når man læser din beskrivelse af, hvordan erhvervslivet køber og bestikker journalister med millionlønninge...
Spin er død - Spinkulturen, der de seneste år har bredt sig i det politiske liv, står foran et sammenbrud i stil med det, der fik dot...
Spindoktorens overmand: den strategiske kommunikation! - Artiklen ’Politisk spin spiller fallit’ (Mandag Morgen 26. maj 2003), som kan læses her på Kommunikationsforum, er de se...
Share of Silence - Foghs brandingstrategi - Her-kommer-dansk-politiks-Lance Armstrog-ned-fra-bjergene-og-sætter-tingene-på-plads-hjemkomst. En hjemkomst, der bevist...
Kresten er tilbage - Jeg hørte for snart lang tid siden om Kresten Schultz Jørgensen og hans nye bogprojekt:" Magt og Mirakler", der efter si...
Politisk marketing - Den politiske kommunikation har forandret sig mod en større grad af markedsføring af politikken. I artiklen beskrives h...
Kommunikationen der blev glemt - Fænomenet ”spindoktorer” har optaget sindene voldsomt – ikke mindst siden VK-regeringen kom til magten i 2001. Så meget ...
På sporet af den politiske sprogpsykologi - Megen national og international forskning i politisk kommunikation har fokuseret og fokuserer stadig på den politiske ta...
Metaspin - Verden er blevet postmoderne. Samfundet er blevet hyperkomplekst. Og politik er blevet spin. Politik er ikke længere bår...
Spindoktori: Luftkastel eller virkelighed? - Den store uenighed om spindoktoris udbredelse i Danmark er velkendt, og aktuelle undersøgelser af fænomenets udbredelse...
Framing, Priming & Niche nursing - I nyhedsmedierne præsenteres den politiske offentlighed ofte som en konfliktfyldt arena, hvor magtfuldkomne eliter ager...
Medierelationer i forandring: - Spindoktorer er blevet legitime kilder for journalisterne. Ny forskning viser, at journalister og pr-branche spiller mer...

Giv din stemme

5 stemmer
4,4/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

61 JOB

Presse- og kommunikationsrådgiver

Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Få nyhedsbrev

Alt hvad du behøver at vide om kommunikation i din indbakke.

Ud over nyhedsbrevet får du max to andre faglige e-mails om ugen.

Vi bruger cookies for at give dig en bedre brugeroplevelse.