Forandringskommunikatør lokket tilbage i folden

Maria Sennels, som i seks år havde været administrerende direktør i kommunikationsbureauet Burson-Marsteller, brød for knap to siden ud og startede sit eget. Men tiden som selvstændig blev kort. Firmaet Copenhagen Change er nu opslugt i Burson-Marsteller, som igen har Sennels i spidsen. Her svarer hun på, hvordan hun blev lokket tilbage - og hvad det er, hun kan.
Du forlod Burson-Marsteller i 2011, hvor du havde været administrerende direktør i seks år – og så har du været selvstændig i knap to år. Hvorfor vende tilbage til det samme job nu?
 
Jeg blev spurgt. Og så savnede jeg faktisk det internationale samarbejde, som giver en helt anden og meget værdifuld dimension, både til den rådgivning, man kan tilbyde sine kunder og ift. egen udvikling og muligheder. Der er simpelthen højere til loftet i en international virksomhed, og det nyder jeg.
 
Maria Sennels er nu vendt tilbage til Burson-Marsteller efter at have været selvstændig i næsten to år
 
Hvad har Burson-Marsteller gjort for at overtale dig til at komme tilbage? Mest guld – eller mest grønne skove?
Der er vist ikke meget guld og grønne skove over erhvervslivet generelt og konsulentbranchen i det hele taget. Men jeg har det allerbedst med udfordringer, og dem har der vist sig at være en del af.
 
Hvad er det særlige, som du bringer til Burson-Marsteller? Er der noget, der er anderledes ved dig, end da du var administrerende direktør for to år siden?
Det har været super sundt at træde et skridt til siden og se organisationen og mit tidligere arbejde lidt fra sidelinjen. Så jeg tror, jeg vender tilbage med et endnu større mod til at træffe de rette beslutninger og en større selvtillid, som jeg har fået ved at erfare, at det lykkedes rigtigt godt for mig at være selvstændig. Modsat hvad nogle af medierne har skrevet, så gik det rigtigt godt for mig som selvstændig, ellers tror jeg nu heller ikke at Burson-Marsteller var interesseret i at hente mig tilbage.
 
Fortryder du, at du overhovedet forlod Burson-Marsteller?
Nej, jeg har haft det sjovt i mit halvandet år som selvstændig, hvilket bl.a. betyder, at jeg er kommet endnu tættere på mine kunder, da jeg har kunnet koncentrere mig 100 procent om dem, og det har været lærerigt og fedt.
 
Bliver noget anderledes i dit nye gamle job ift. sidst?
Ja, alt! Jeg beskæftiger mig jo bl.a. med at hjælpe virksomheder igennem forandringer, og jeg trives faktisk også selv bedst med forandringer. Stilstand er det værste, jeg ved. Men når det er sagt, er der en række meget dygtige medarbejdere i Burson-Marsteller, som rådgiver mange spændende kunder, og derfor bliver det let at bygge oven på et rigtigt godt fundament.
 
Du startede dit eget bureau, Copenhagen Change, hvor du også beskæftigede dig med forandringskommunikation. Hvordan gik det?
Fantastisk! Jeg var overrasket over så meget opbakning, vi fik fra mit netværk, og at vi (selvom vi var små ift. de store bureauer) faktisk blev inviteret med til at komme med oplæg på store og meget spændende opgaver. Så vi har haft et spændende og travlt halvandet år, som har været en berigende oplevelse, som jeg kan tage med mig videre.
 
Hvad sker der med Copenhagen Change nu?
Copenhagen Change er blevet overtaget af BM. Det vil sige, at de har overtaget både medarbejdere og kunder, og det er alle glade for.
 
Du har efterhånden arbejdet med forandringskommunikation i mange år. Hvad er det særlige ved dette felt i branchen?
Det er for det første et meget aktuelt og relevant område, som stort set alle virksomheder og organisationer efterspørger rådgivning om. Og der er så få, der kan rådgive i denne disciplin, fordi den er så sammensat, og fordi den ikke er en disciplin i sig selv. God forandringskommunikation kræver både strategisk forståelse, kreative ideer, der skal involvere og føre til relevant og letforståelig kommunikation til en ofte stor gruppe af meget forskellige ledere og medarbejdere. Involvering og kommunikation skal så nå ud til dem (medarbejderne) gennem nærmeste ledere, der kan være fysisk placeret i hele verdenen, understøttet af information gennem et hav af kanaler, som sjældent bliver læst. Og sværest af alt er, at de fleste modtagere (medarbejdere) i virkeligheden ikke interesserer sig for at høre om det eller involvere sig i forandringen. De har hørt det hele før. Derfor lykkes så få med at gennemføre forandringer, selvom de er kritisk vigtige for forretningen.  
 
Hvad kan forandringskommunikation gøre for en virksomhed?
Jeg tror egentlig ikke, at man skal tænke forandringskommunikation som en disciplin i sig selv, men som en udvikling og en proces, som alle virksomheder og organisationer i disse år gennemgår. Det, vi især har succes med, er at hjælpe virksomheder med hele tiden at ’oversætte’ deres strategier og forandringer til let forståelige budskaber, som ledere på alle niveauer trænes i at kommunikere og involvere medarbejderne i.
 
Hvorfor har du valgt at gøre forandringskommunikation til din vej?
Jeg har en mangeårig baggrund inden for HR samt ledelse og har så senere koblet de kommunikative discipliner på, og derfor har altid været naturligt for mig at arbejde i forandringsfeltet mellem strategi, ledelse og kommunikation. Og så kræver det en vis portion kreativitet og mange gode ideer at lykkes med relevant involvering og kommunikation, når store komplekse og internationale virksomheder skal forandre sig – og det skal de jo hele tiden.
 
Har du et par grundlæggende råd til virksomheder, som vil forandre sig?
At se det som en proces og en læring – og ikke som et projekt, fordi det ikke er et projekt at forandre sig. Den ene forandring overtager den anden, og det farlige er at give udtryk for, at ’puha! nu kom vi igennem den forandring, så nu skal vi have stabilitet i en periode’. Jeg tror, at de virksomheder, der klarer sig bedst, er dem, der er i stand til hele tiden at være på forkant og foretage mindre justeringer, som ledere på alle niveauer er trænet og gearet til. Men det kræver naturligvis en investering. Lidt ligesom at have et kriseberedskab på plads.
 
Hvad betragter du selv som dine personlige spidskompetencer?
Som leder forsøger jeg at være inspirerende, delegerende og at kunne sætte en retning. Men spørg mine medarbejdere. Som rådgiver er det noget inden for strategi, ledelse og kommunikation. Og det skal kunderne spørges om.
 
Hvad er din karrieres største succes?
Jeg håber, at der er flere. Men den seneste er, at jeg netop har stået for et stort nordisk ledelsesarrangement for en af mine kunder, som har været planlagt over flere måneder. Og det var en meget stor succes, sagde alle.
 
Hvad er din karrieres største fiasko/fortrydelse?
Der er også flere. Men jeg husker især en, hvor vi lod os overtale til at byde på en opgave for en stor international virksomhed, som var en håbløs opgave af mange forskellige årsager. Vi gjorde det alligevel og havde en frygtelig oplevelse til præsentationen. Jeg fornemmede, at det var forkert, og næste gang lytter jeg.
 
Hvad synes du, er det mest irriterende ved kommunikationsbranchen?
At alle hævder at være verdensmestre i alt, men det er jo ikke noget nyt.
 
Kunne du finde på at beskæftige dig med noget andet en dag?
Ja, da! Jeg tror, jeg skal undervise børn i Vietnam eller et andet land, hvor børn ikke får en ordentlig uddannelse og de muligheder, vi har i denne del af verdenen. Når jeg ikke beskæftiger mig med mit eget fag, er jeg aktiv inden for alt, hvad der har med børn, deres fritidsaktiviteter og uddannelse på alle niveauer at gøre, hvilket ligger mig meget på sinde. Specielt efter jeg fik min søn, som nu er 10 år. Generelt ønsker jeg at bidrage til, at børn har en sund fritid, og at vores uddannelsessystem forbedres. Jeg synes nok, at der kunne være flere ambitioner på børnenes vegne, især i folkeskolen.
 
Hvad laver du om ti år?
Aner det ikke, jeg har aldrig nogensinde lavet en karriereplan.
 
Hvem/hvad inspirerer dig?
Jeg arbejder meget tæt sammen med en af mine kunders administrerende direktør, og han inspirerer mig utroligt meget på alle områder. Derudover bliver jeg hver dag inspireret af mine medarbejdere. Jeg har et stort behov for at snakke mig frem til ideer og nye vinkler, så jeg er nok i virkeligheden ret så forstyrrende for mine omgivelser.
 
Har du et motto?
Jeg lever virkelig efter: At se muligheder frem for begrænsninger
 
Hvis du kunne lave, lige hvad du ville hvor som helst – hvad ville du så gøre?
Så ville jeg nok rejse det meste af tiden. Jeg elsker at rejse og opleve andre dele af verdenen. Jeg er håbløs til at beslutte mig for, hvor jeg skal hen på ferie.
 
Hvorfor skriver du blogindlæg på kinesisk på din Kprofil?
Fordi Kina vel er næste interessante målgruppe for Kforum – der vil i hvert fald være mange potentielle læsere ...
 
Et uddrag af Maria Sennels' seneste blogindlæg på Kforum oversat med Google translate: 
"Nyd sangen til at slappe af! Tips til at blive godt
Jeg elsker den sang, men det er nok til at synge summende Pepper alene altid. For mig spænder er smal, tænkte jeg den sang, du synger, er lille. Song af epidemien er en professionel til at lytte, sang, du synger, er af mindre er der, hvor den virkelige nu. Ikke gammel nok til at blive omtalt som den engang populære sang, men det er stadig knap. Karaoke, synge, men originale sange, der uvægerligt. Venner, så meget godt, jeg følte, at der afsættes til lytteren.
Men når jeg nyder at surfe på internettet, karakter og "lære at synge godt på ingen måde" holder øje, så jeg læste på hjemmesiden utilsigtet. Det er læsning binge. Du lo, men det var øjenåbnende. Jeg har bemærket mig, at det havde fået for meget tænkning."
 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også