Manual til forkludret pressekommunikation
Pressemeddelelser lige til papirkurven

Skrevet af
Masser af virksomheder og organisationer har prøvet det: At sende en pressemeddelelse ud, som ingen, absolut ingen reagerer på. Den er åbenbart røget direkte i papirkurven. Hvordan opnår man egentlig det? Her kommer en manual til, hvordan du skriver Danmarks kedeligste pressemeddelelser. Manualen bygger på adskillige års erfaring på blandt andet erhvervsredaktioner i dagpressen, hvis store papirkurve bugner af ubrugelige pressemeddelelser. Her er der også plads til din pressemeddelelse, hvis du følger nedenstående 11 forfærdelige råd.
Der er meget at lære af andres forkludrede pressekommunikation. Se blot her:
 
1. Vær kedelig
Journalister er som regel rastløse. De går og småkeder sig og leder med lys og lygte efter noget, der overrasker dem eller får dem til at smile. Vil du være sikker på, at journalisten falder helt i søvn, så husk at skrive så kedeligt og billedfattigt som muligt.
 
pressemeddelelser - nørdede
2. Vær en nørd
Hav ikke en journalist i tankerne, når du skriver pressemeddelelsen. Skriv derimod til din tekniknørdede kollega eller til din lige så akademiske kollega. Sørg altid for, at din velbegavede mor eller nevø ikke fatter noget som helst. Så er du sikker på succes. I hvert fald hvis dit mål er, at din pressemeddelelse skal ende i skraldespanden.
 
pressemeddelelser – indviklede
3. Undgå ord og begreber fra dagligdagen
Forudsæt at alt er bekendt på forhånd. Brug gerne fremmedord og vær bange for almindelige ord. Husk for eksempel at bruge ord som ”aktiver” i stedet for ”penge”. Så skaber du dejligt med afstand til modtageren.
 
pressemeddelelser lange tekster
4. Skriv langt og indviklet
Husk at lange udredninger slører budskabet. Korte og præcise udmeldinger er alt for nemme at fatte. Langt og indviklet er lig med en pressemeddelelse, der ikke bliver læst. Lad derfor altid pressemeddelelsen fylde mere end et enkelt A4-ark. Så er den med sikkerhed på vej i redaktionens papirkurv.
 
pressemeddelelser - uklare tal og cases
5. Gæt dig frem til eksempler
Giv taloplysninger og eksempler, du er usikker på. Det er så sjovt, når journalisterne opdager, at du sløser med sandheden. Det giver herlige hak i troværdigheden.
 
pressemeddelelser pralende
6. Brug din pralende direktør frem for en ekspertkilde
Henvis aldrig til eksperter, der kan underbygge påstanden i pressemeddelelsen. Lad hellere direktøren selv rose sine initiativer end at lade eksterne eksperter gøre det. Intet er nemlig så enerverende som selvros. Fyld pressemeddelelsen med tydelig selvros, og du er sikker på, at journalisterne ser rødt.
 
pressemeddelelser forkerte modtagere
7. Send ud som spredehagl
Send pressemeddelelsen til alle, der gider eller har mulighed for at modtage den. Så er du sikker på, at magasinet Danske Kommuner modtager nyheder fra møbelindustrien, og Erhvervsbladet modtager nyheder om resultater i håndboldligaen. Dermed sikrer du, at redaktionerne ikke kan bruge de nyheder, du serverer for dem.
 
pressemeddelelser - elastik i stedet for hårde fakta
8. Undgå helt talhistorier
Journalister elsker talhistorier. Talhistorier er nemme at gå til og opleves på redaktionerne som en sikker løsning. Også  journalister stiller spørgsmål ved autoriteter, men har en tyrkertro på, at tal er sande. Bring derfor aldrig nyheder, der er underbygget af tal og troværdige undersøgelser. Ren elastik er bare bedre.
 
pressemeddelelser overdynget med tal
9. Lad pressemeddelelsen drukne i tal
Hvis du trods alt bruger tal, så hold aldrig igen med tallene. Dyng dem op, med alle decimaler. Begynd med at nævne dokumentationen og siden tendensen. Og giv aldrig tallene en målestok.
 
pressemeddelelser forældede og forudsigelige nyheder
10. Send old hat
Sats på det gamle, forslidte og forudsigelige. Undgå endelig denne effektive basisopskrift på en pressemeddelelse: Nye tal + markante holdninger + en god case = masser af spaltemilimeter.
 
11. Send pressemeddelelser morgen, middag og aften
Gør dit kommunikationsbureau eller din virksomhed kendt for at sende pressemeddelelser ud når som helst og om hvad som helst. Dermed opnår du, at journalisterne på forhånd er irriterede, når de modtager en meddelelse fra dig.
 
---
 
Læs mere om pressemeddelelser
  • Det burde være så nemt: Skriv en god historie, send den til den rette journalist, og du er i avisen i morgen. Men virkeligheden er en anden. Et utal af forskellige dagsordener spænder ben for den gode historie. Redaktionerne flyder over med irrelevante og selvrosende pressemeddelelser. Mens journalisterne bliver kimet ned af overivrige pressemedarbejdere, der vil pushe lige netop deres historie. Her får du 100 ideer, der kan gøre det hele meget bedre.
  • Pressemeddelelser strømmer ind på landets avisredaktioner – som e-mail og som slow-mail: Breve og farvestrålende brochurer. Men kun en lille del bruges, fordi kvaliteten ikke lever op til redaktionernes standard. To aviser skriger efter højere kvalitet og en mere professionel og ydmyg adfærd fra PR-bureauernes side. Læs her, hvad Århus Stiftstidende og Berlingske Tidende gerne vil have.
  • Dear PR Folks: Please Stop Sending Us "Experts" And "Story Ideas" - Here's What To Send Us Instead.
 
---
 
Bliv opdateret med artikler, debat og stillingsopslag i Kforums nyhedsbrev hver uge – tilmeld dig her. Det er gratis.
 
 
 

Relaterede artikler

Spammer du pressen? - Det er spam at sende pressemeddelelser for sent ud på dagen. Det er spam at sende pressemeddelelser for bredt ud. Det er...

Giv din stemme

17 stemmer
4,4/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

54 JOB

Kommunikationspraktikant

Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Få nyhedsbrev

Alt hvad du behøver at vide om kommunikation i din indbakke.

Ud over nyhedsbrevet får du max to andre faglige e-mails om ugen.

Vi bruger cookies for at give dig en bedre brugeroplevelse.