Mangfoldighed som ressource

At have medarbejdere med forskellige baggrunde er en stor styrke for virksomheden. Mangfoldighed i arbejdsstyrken er med til at skabe identitet og virksomhedsprofil og er frem for alt væsentligt for virksomhedens innovationsevne.</

Det er efterhånden en gammelkendt sag, at virksomheders værdier og identitet spiller en afgørende rolle både i markedsføring og organisationsudvikling. Hvad man er knap så vant til at høre er, at ansættelse af minoriteter kan udgøre et stort potentiale for virksomheder. Medierne har i de senere år været fyldt med historier om, hvordan højt kvalificerede etniske minoriteter i Danmark har svært ved at få mulighed for at udøve deres profession og i flere tilfælde ender med at emigrere til fx USA eller England, hvor de møder en helt anden holdning og langt bedre muligheder.

 

Ifølge konsulentfirmaet Ramzan & Uddin A/S og adm. dir. for web-bureauet Itnisk, Hosain Askari, går mange virksomheder glip af et stort udviklingspotentiale, når de ikke er bevidste om de ressourcer og den signalværdi, der ligger i en mangfoldig medarbejderstab.

 

Mangfoldighed som konkurrenceparameter
Amer Ramzan og Asif Uddin har dannet konsulentvirksomheden Ramzan & Uddin A/S, der rådgiver i Knowledge Management, ”Diversity Management” og IT. Indenfor Diversity Management laver de kurser, undersøgelser og strategier, der skal hjælpe virksomheder med at udnytte mangfoldigheden hos medarbejdergruppen. Når de taler om mangfoldighed, refererer de ikke kun til etniske minoriteter, men også til andre grupper som for eksempel kvindelige ledere, seniorer, mænd mellem 25-35, handicappede osv.

 

Amer Ramzan og Asif Uddin er overbeviste om, at de store udviklingsmuligheder i fremtiden ligger inden for udnyttelse af de ressourcer, som en mangfoldig arbejdsstyrke besidder.

 

”Mangfoldigheden er en væsentlig del af værdiskabelsen i virksomheder og udslagsgivende for innovationsevnen, som i fremtiden er en primær konkurrenceparameter. Derudover kan den bruges til at skabe sociale og etiske dimensioner i virksomhedsprofilen. Medarbejderne afspejler de holdninger og værdier, der er i en virksomhed og det er derfor vigtigt, at ledelsen bruger mangfoldigheden bevidst og ser den som en ressource”, siger Asif Uddin.

 

Mentorordning for nyansatte
Konsulentvirksomheden Ramzan & Uddin A/S vejleder virksomheder i Diversity Management både før, under og efter ansættelse af en mangfoldig arbejdsstyrke. Virksomhedernes intentioner om at ansætte flere medarbejdere med en anden etnisk baggrund er for det meste gode, men ofte går det galt allerede i rekrutteringsprocessen, hvor virksomheder tit ikke er klar over, at de annoncerer deres jobs på steder, som ikke når bredt nok ud til de ønskede målgrupper.

 

”Det er også vigtigt, at virksomheden gør sig klart, hvad der er afgørende for at kunne udfylde den funktion, som jobbet udgør, fx om accent er et virkeligt problem for en tilfredsstillende arbejdsindsats eller om små børn i vente er en hindring for at udfylde et job. Desuden skal virksomheden kigge på, hvilke ressourcer hos den enkelte, man kan trække på i fremtiden”, siger Asif Uddin.

 

Efter ansættelse kan mentorordninger være en god ide, ikke kun for etniske minoriteter, men for at alle nyansatte finder sig til rette og føler, at de har en plads i virksomheden. Der er ingen gylden løsning på, hvordan virksomheder kan udnytte mangfoldigheden bedre. Ramzan & Uddin A/S udarbejder individuelle løsninger i tæt samarbejde med klienten, som tager udgangspunkt i virksomhedens værdier, kultur og vaner.

 

IT-branchens mangfoldighed
I IT-branchen er medarbejdernes baggrund generelt mere mangfoldig end i andre brancher hvad angår etnisk tilhørsforhold. Denne situation er ifølge Asif Uddin først og fremmest et resultat af den store mangel på kvalificeret arbejdskraft i branchen. Til forskel fra læger, som der også er stor mangel på, har IT-branchen desuden den fordel, at der ikke eksisterer strenge krav til autorisation og eksaminer hos IT-medarbejdere.

 

Asif Uddin understreger, at det i fremtiden både på samfundsplan og på virksomhedsplan er nødvendigt at lære at drage nytte af mangfoldigheden for at udvikle sig og gøre sig gældende. Igennem ansættelse af en mangfoldig arbejdsstyrke kan virksomheder signalere værdier, øge sin konkurrenceevne samt skabe en stærk virksomhedsidentitet.

 

Vigtig signalværdi
En nystartet virksomhed, som i høj grad tror på budskabet om, at det er virksomheden og dermed medarbejderne bag produktet, der sælger varen, er ITnisk. ITnisk er et multietnisk web-bureau, der udover at være frontløbere indenfor XML-teknologi i Danmark bevidst markedsfører sig på medarbejdernes multietniske baggrund.

 

Ideen er ifølge Hosain Askari, adm. direktør for ITnisk, blevet vældigt godt modtaget. Ved at spille på det multietniske kan ITnisk adskille sig fra mængden og samtidig signalere et tolerant samfundssyn.

 

”Selvfølgelig skal de faglige kvalifikationer være på plads”, siger Hosain Askari, ”men der nogle kvalifikationer, der ikke kan dokumenteres og som ligger i virksomhedens kultur. Vi kan vores kram og tilbyder samtidigt noget anderledes til de mange især yngre folk, som er trætte af ’leverpostejskultur’.”

 

Udover at være et alternativ til ’leverpostejskulturen’, har ITnisks medarbejdere den force, at de er gode til at kommunikere klart og tydeligt og som regel er to-eller flersprogede. De har en anderledes måde at gribe tingene an på, og allervigtigst for Hosain Askari er, at de har en indstilling til arbejdet der gør, at de ”ikke sidder og kigger på uret hele tiden, men tager sig tid til opgaven”.

 

Artiklen er tidligere bragt på sitet www.bitconomy.dk den 19. januar 2001.

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også