Overblik over webstrategi og digital strategi
Mange målgrupper – én fremtidssikret webstrategi

Skrevet af
De fleste danske virksomheder har været igennem én eller flere webstrategier, der er blevet omsat i et website, som i upload-øjeblikket virkede som det helt rigtige. En stor del af disse virksomheder har imidlertid måttet sande, at deres omverden er begyndt at stille uventede krav – krav som virksomheden af gode eller mindre gode grunde ikke har haft med i webstrategien. I det følgende giver jeg bud på, hvordan dagens webstrategi kan være fremadskuende, når det gælder kommunikation med omgivelserne - og forhåbentlig give et langtidsholdbart website.

Kunsten at lave den gode webstrategi - og digital strategi generelt - er en stadig udfordring for kommunikationsfolk.  Læs Morten Gades guide her   og se kursusmulighederne her

Her kan du læse en tidligere artikel om emnet webstrategi: 

Fra kundefokus til segmenteret webstrategi

Virksomhedernes websites har gennem tiden skiftet karakter; en udvikling der i begyndelsen var drevet af de teknologiske muligheder og de sidste par år i stigende grad af brugernes modenhed og de heraf følgende krav til virksomhedens tilstedeværelse på internettet.

I begyndelsen var websitet et visitkort, så eksisterende kunder kunne bekræftes i deres valg, og nye kunder blev lokket til. Siden hen var det stadig primært kunderne, der var i fokus – denne gang med muligheden for selvservice og online handel. Parallelt hermed kom hele B2B-bølgen, og nu er tendensen så at målrette websitet mod de interessenter, der bruger websitet i et mere professionelt øjemed - investorer, journalister, interesseorganisationer, embedsmænd mv. Vi kalder det business-to-all (B2A), fordi websitet er åbent for alle 24 timer i døgnet, og det skal man som virksomhed forholde sig til!

B2A stiller krav til en forfining af virksomhedens webstrategi, så man sikrer, at de mange forskellige og ofte kritiske målgrupper alle får opfyldt deres forventninger (og gerne mere til) – både hvad angår indhold, funktionaliteter og design. Ved at segmentere strategien åbner virksomheden samtidigt op for at nye interessenter og de deraf følgende krav kan integreres på websitet – uden at skulle lave endnu en strategi.


Pressen

De fleste journalister anvender internettet i deres research. Når de skriver en historie, er den enkelte virksomhed eller organisations websites evne til at levere den søgte information altså alfa omega. Usability guruen Jakob Nielsen (www.useit.com) har netop udgivet en analyse, som vha. forskellige journalisters erfaringer opstiller nogle guidelines for, hvordan en virksomhed bedst servicerer journalisterne i deres arbejde, der er præget af tætte deadlines og høje krav om troværdige kilder.

Anbefalingerne går lige fra, hvordan datoformatet bør være på en pressemeddelelse til tips om, hvordan man bør skrive faktuelt og nøgternt (med andre ord: drop salgsgas i presserummet), og at artikler om social ansvarlighed og godgørenhed ofte på positiv vis nuancerer billedet af virksomheden.

Et kort kig ud over de danske websites viser, at de i høj grad mangler det mere imagebærende indhold, som kan inspirere journalisterne - internationalt er et af de gode eksempler på dette derimod Shell (www.shell.com), som har lært det på den hårde måde med mange års kamp online og offline mod NGO’ere, pressen m.fl.

Da journalisterne er en relativt nem gruppe at indkredse, er en dedikeret webstrategi for pressen en overkommelig opgave. At det kan betale sig understreges af, at mange journalister vil lade sig påvirke generelt negativt i forhold til virksomheden og den historie, de er ved at skrive, når de møder et dårligt website i deres research.


Investorer

Også investorerne bruger internettet ivrigt i deres research – både når det gælder den professionelle investor og de mange nye typer aktionærer, der er dukket op med den nye økonomi. Et IR-område skal indeholde al den information, som den enkelte investor har brug for i hverdagen: adgang til fondsbørsen, oversigt over nyheder og begivenheder mv.

Der er flere virksomheder, der tilbyder teknologiske løsninger på dette, men da kurserne i stigende grad fastsættes af andet end økonomisk performance, er det endnu mere vigtigt, at IR-delen af websitet anvender branding og kommunikation til at vise virksomhedens sande jeg – dvs. at investoren får overblik over potentielle kriser, forventninger til fremtiden, værdier mv.

Disse oplysninger er i dag en stigende del af den trykte årsberetning, men har i ligeså høj grad sin berettigelse på et hyppigere opdateret medie som internettet. Her er Novo (www.novo.com) et godt eksempel på, hvordan man plejer sine investorer optimalt.


Interesseorganisationer

Pleje af de interesseorganisationer, som virksomhederne traditionelt har kaldt sine fjender, er et must. Især NGO’erne har været fabelagtigt dygtige til at bruge internettet i deres kamp for opmærksomhed og for at sætte ting på dagsordenen – også den internationale (f.eks. Seattle, Davos mv.).

Et godt eksempel, på hvor professionelt NGO’erne kan se ud og opføre sig, er PETA (People for the Ethical treatment of Animals) – www.peta.org. Deres website er lækkert designet, har ekstremt meget indhold og viser i sin kreativitet, at de er i stand til at koble til alle offline aktiviteter - organisationen ved, hvad internettet har af potentiale.

Så Silvertag's anbefaling er, at det kan betale sig at bruge lidt tid på at se tendenserne hos græsrødderne, hvis man dels vil kende sin potentielle modspiller i en krise og dels vil lære noget om internettets mange muligheder.


Flerstrenget strategi

Kommunikationen til disse specifikke målgrupper følger overordnet set de samme regler som til de traditionelle målgrupper: brugervenlighed, udfordringer, godt indhold etc. er stadig omdrejningspunktet – men ved hver ny målgruppe bør man herudover udtænke en eksplicit strategi for, hvordan man bedst servicerer den enkelte gruppes behov med andre funktionaliteter, oplevelser, historier mv.

Med en sådan flerstrenget strategi i hånden vil man have en åben strategi for et fremtidssikret website – og virksomheden kan møde de uundgåelige udfordringer, der vil komme fra omgivelserne, offensivt og med oprejst pande!

Silvertag
 

Relaterede artikler

Brug brugerne bedre - Ny bog om brugervenlighed henvender sig til alle, som arbejder med at vedligeholde, udvikle og evaluere hjemmesider. Det...
Principper for brugervenlighed - Brugervenlighed handler om at bygge bro mellem teknologiens muligheder og vores evne til at udnytte den. Jo hurtigere og...
Den usynlige computer - skriftsprog fremfor alt - Denne artikel påpeger en række problemer ved de grafiske brugergrænseflader vi kender på computere i dag og foreslår til...
Tænke-højt-testen forklaret for dummies - Heldigvis kommer der mere og mere fokus på brugervenlighed. En af de mest brugte metoder i forbedringen af hjemmesider, ...
Smagsdommer dommer på Internettet - Ideen med ekspertvurderinger er, at undgå at involvere brugerne og dermed holde udgifterne og tidsforbruget nede. Det gø...
Organisatorisk håndtering af usabilityviden - Mod en handlingsorienteret forståelse for usability som organisatorisk viden.
Er din pressemeddelelse asocial ? - Sidder du lige nu sender pressemeddelelser ud på din Outlook? Måske er det slet ikke denne rette løsning. Måske har du ...
Hvor usynlig er din pressechef? - Hvem håndterer pressen? Pressechefen, direktøren, en fagperson eller den tilfældige, der tager røret, når telefonen ring...

Giv din stemme

6 stemmer
4,3/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

42 JOB

Kommunikationskonsulent

Se alle job Indryk job

Job

Kommunikationsspecialist

Frist: Hurtigst muligt.

PQ- & Tilbudskoordinator

Frist: 10. marts

Presse- og kommunikationskonsulent

Frist: 16. marts kl. 12.00
Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Få nyhedsbrev

Alt hvad du behøver at vide om kommunikation i din indbakke.

Ud over nyhedsbrevet får du max to andre faglige e-mails om ugen.

Vi bruger cookies for at give dig en bedre brugeroplevelse.