Mandag Morgen i Multicolour

Mandag Morgen har kastet sig ud i en større fornyelse. Nyt layout, nye journalistiske genrer og en transformering til ”Danmarks største uafhængige tænketank” skal bringe Ugebrevet frem. Ordene er store, ideerne mange og konkurrenterne lige i hælene. Kforum har mødt redaktør på Ugebrevet, Noa Redington.
af Ida Jeng

Man slår sig ikke ligefrem på lårene af grin efter at have læst Ugebrevet Mandag Morgen. Nogle vil sågar hævde, at det mest af alt minder om et kedeligt mødereferat, eller endnu værre, naboens lidt for kloge søn.

 

Tilhængerne derimod, er for længst blevet afhængige af Ugebrevet og mener, at det er et medie, som leverer noget helt unikt: Troværdige og skarpe samfundsanalyser i en form, som appellerer til beslutningstageren. For dem har Mandag Morgen været helt fremme i diskussionen om velfærd, globalisering og innovation.

 

Det aggressive Ugebrev

Nogenlunde sådan ser Mandag Morgen også sig selv. Alligevel har Ugebrevet – med et oplag på blot ca. 3.000 eksemplarer - kastet sig ud i den største fornyelse, siden det første eksemplar så dagens lys i 1989. Layoutet er ændret, tænketanken vil få større betydning, og så skal læserne knyttes tættere til mediet. Og om kort tid vil man ikke længere tale om ”abonnenter” men i stedet ”medlemmer” hos Mandag Morgen.

 

”Mandag Morgen befinder sig i en interessant situation. Husets økonomi er efter nogle svære år sund. Vi har som hus været drivkraft i en række store projekter som fx Innovationsrådet og lidt tidligere Kompetencerådet. Den udvikling og energi prøver vi at tage med over i Ugebrevet mere aggressivt, end vi har gjort tidligere,” siger Noa Redington, redaktør på Ugebrevet.

At skærpe sanserne

Han lægger ikke skjul på, at Mandag Morgen har haft godt af konkurrencen fra andre medier. På ugebrevssiden er A4 dukket op, Økonomisk Ugebrev har sin egen niche, Byggeriet har fået deres eget analytiske medie, Barometer, ja, selv Landbrugsrådet har med FoodCulture kastet sig over den type journalistisk, som Mandag Morgen op gennem 90'erne havde monopol på. Dertil kommer Børsen og Berlingske Tidende, som effektfuldt har kastet sig over erhvervsjournalistikken på en mere metodisk måde end tidligere. Og i Politikens spalter kan man hver dag læse store artikler, der i udformning og fokus minder om den journalistiske skole, som Mandag Morgens ejer og grundlægger, Erik Rasmussen, skabte.
”Det er altid godt at blive udsat for konkurrence, for det skærper sanserne. Det tvinger én til at fokusere på sine styrker som medie. Og derfor er jeg også ganske tryg ved Mandag Morgens fremtid. Vi har en stærk journalistisk tradition, en stor troværdighed, og vi er uafhængige. Men det største aktiv vi har, er vores læsere,” siger Noa Redington.

Sexet layout

Siden den 6. marts har netop disse læsere kunnet byde et helt nyt Ugebrev velkommen. Den mest synlige ændring er layoutet. Forsidebilledet er forsvundet, der er kommet resumeer på alle sider, og Ugebrevet vil skifte farve hver uge. Ifølge Noa Redington bygger layoutet på to principper. Dels skal der være flere indgange for læserne og større variation, vel at mærke uden, at Ugebrevet mister sin identitet som netop Ugebrev. Dels skal den nye forside vise, at Mandag Morgen er et medie, der prioriterer historien højest, og at det gøres gennem det skrevne ord. Så slut med billeder og andet fikumdik. Men hvad er nu det med farven - i sidste uge blå, i denne uge lilla, i næste uge ... ? Mandag morgen i Multicolour ?

”Den dårlige forklaring på vores mange farver er, at det gør The Economist også,” siger Noa Redington og griner. ”Den gode forklaring er, at vi som medie gerne vil udstråle eksklusivitet og kreativitet på samme tid. Og her er vores skiftende farver en meget effektfuld markør af, at hver uge er ganske særlig. Men det er vigtigt at understrege, at vores nye layout er det mindste i vores fornyelse. For vores læsere - og for læsere i øvrigt - er det heldigvis indholdet, som er det bærende.”



Old Europe

Og her er vi fremme ved den grundlæggende udfordring i Mandag Morgens fornyelse. For selvom man forsat vil gå efter den skarpe citathistorie og den seriøse analyse, så vil man fremover tænke medie på en helt ny måde. Ord som ”abonnenter” og ”læsere” står nemlig på den liste, Noa Redington kalder ”Old Europe”. I Mandag Morgens univers betragter man læserne som en del af et netværk, og på sigt vil man tænke på dem som aktive medlemmer. Det er fremtiden for både Europa og Mandag Morgen. Fremtidens ”New Europe” er den medskabende medproducent.
”Hver uge læser 30.000 af Danmarks mest indflydelsesrige beslutningstagere vores Ugebrev. Forestil dig, hvis de gik sammen om at sætte dagsordenen eller ændre noget i samfundet. De har både indflydelsen og kompetencen til at gøre det. Det er en tænketank, der vil noget”.

 

Open-source-journalism
Derfor har Mandag Morgen også kastet sig over en ny journalistisk genre, open-source-journalism.

”På nettet har man gennem længere tid diskuteret og vist, hvordan man kan inddrage læserne i den journalistiske proces. Og med de ressourcer, der findes i vores netværk, har vi alle forudsætninger for at tilvejebringe ny strategisk viden,” siger Noa Redington. Han peger på det såkaldte MM Laboratoriet som det første skridt i retning af en ny, mere rå journalistik, hvor det er læsernes erfaringer, analyser og behov, der vil styre historierne. Formålet er at skabe en åben ramme, hvor erfaringsudveksling fører til handling.
”Vi er der ikke endnu. Langtfra. Men vi er overbeviste om, at vi har fat i den lange ende. De medier, der på nettet har størst succes, er dem, der bedst forstår at inddrage læserne. Det er Kforum et glimrende eksempel på,” siger Noa Redington.


For Mandag Morgen handler øvelsen også om at ramme en yngre målgruppe. Ugebrevet slås, som de fleste andre trykte medier, med at få de unge med om bord.


”Man kan sige det på den måde, at vi har fantastisk godt fat i den gruppe i samfundet, der i dag er de centrale beslutningstagere. Men dem, der sidder i ministerierne, på universiteterne, i medierne og på topposterne i erhvervslivet om ti år, skal vi have bedre fat i. Og her spiller vores open-source journalistik en rolle. De fleste i dag vil gerne være aktive og ikke passive, og det gælder i særlig grad for vores læsere. Vi har nogle af Danmarks mest indsigtsfulde læsere, det skal vi udnytte langt bedre.”

Sensationelt kedelig
I forbindelse med fornyelsen har Mandag Morgen fået en ny hjemmeside, og det var tiltrængt. For et par måneder siden fik Mandag Morgen den dårligste karakter, der nogensinde er givet af Børsens hjemmesidepanel. Hjemmesiden var, som der stod i artiklen, ”sensationelt kedelig”.

”Det var en barsk omgang. Men det var fair. Der var noget Eddie-the-Eagle over vores gamle hjemmeside, hvilket havde sin egen charme, for ham husker vi alle, hvorimod ingen kan huske alle dem, der var bedre end den flyvende skotte. Men som moderne mediehus er det selvfølgelig helt uholdbart. Efter sommerferien er det foreløbig planen, at vi tager næste skridt med vores net-strategi. Der er ingen grund til, at vi ikke udnytter vores muligheder bedre. Vores Ugebrev i Norge har en masse erfaringer, som vi vil trække på, og på hjemmesiden vil man kunne se, hvordan medie og tænketank smelter sammen,” siger Noa Redington.

 

Sameksistens
At man virkelig mener sammensmeltning af medie og tænketank, er initiativet Co-Existence of Civilizations et godt eksempel på, mener Noa Redington. På ganske få timer lykkedes det Huset Mandag Morgen at samle en kreds af mennesker, der spænder fra Uffe Ellemann Jensen til LO´s næstformand Tine Aurvig-Huggenberger, fra Københavns biskop Erik Norman Svendsen til imam Abdul Wahid Pedersen og fra Novos Mads Øvlisen til Hummel-drengen Christian Stadil. Alle bekymrede over den polarisering, Muhammed-krisen har skabt i Danmark, og de konsekvenser, den har haft i omverdenen.
”For mig at se er Co-Existence initiativet et godt billede på, hvordan Mandag Morgen udvikler sig. Vores rolle er at være bindeled og katalysator. Mandag Morgen vil altid være mere end et nyhedsmedie, det er et standpunkt og en tænkning,” siger Noa Redington.
Hvis alt går efter planen, er næste uges Mandag Morgen rødt. ”Vi venter lidt med pink – men det kommer,” forsikrer redaktøren. Fremtiden er multicolour.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også

Job