Make my day

Skrevet af

Henrik Dahl
forfatter

229 artikler

28 indlæg

Forskellen på værdipolitik og interessepolitik bliver tit fremhævet af politologer. Den helt klassiske interessepolitik kender man fra partierne Venstre, Det Konservative Folkeparti og Socialdemokratiet. I hovedparten af deres historie har disse partier set det som deres opgave at fremme de nærværende og praktiske interesser for henholdsvis landmændene, borgerskabet og arbejderklassen. Den klassiske værdipolitik kender man fra både Socialistisk og Dansk Folkeparti. Hver på sin måde har disse partier en stolt tradition for stærke meninger, der er i åbenbar modstrid med flertallet af danske borgeres interesse.




Siden tresserne har splittelsen mellem værdi- og interessepolitik været et grundvilkår i dansk politik. Partier, der har ambitioner om at få mere end 10-15 mandater, vil altid skulle afveje, om de skal lægge en værdi- eller interessebaseret hovedlinje. Det djævelske i denne afvejning er, at det har vist sig at være mere end indviklet at afgøre, hvad vælgerne helst vil have. Miljøvurderinger og dermed rimelige miljøudgifter. Eller forsigtighedsprincippet og dermed principielt ubegrænset vækst udgifterne. Hjertevarmende, nationale særstandpunkter og dermed forringet økonomisk og militær sikkerhed. Eller fad og uheroisk taktgang i vore alliancer og dermed forøget sikkerhed.

Jeg tror, at når det er så svært for de store partier at afgøre, om de skal køre værdi- eller interesselinjen, er det fordi denne splittelse ikke er en splittelse mellem mennesker, men en splittelse i den enkelte.

Hvis jeg skulle se snævert på mine interesser, er der faktisk ikke nogen partier i Danmark, der er tilstrækkeligt liberale. Godt nok er skat et usvigeligt tegn på civilisation – men kors hvor jeg dog undertiden føler mig civiliseret. Hvis man så endda havde et system ligesom med børnene i Afrika, så jeg et par gange om året fik et postkort fra de to lærere, jeg sponserer. Men nej – den danske model rummer det paradoks, at de, der betaler mest, også skal være mest taknemmelige.

Når jeg omvendt ser på mine værdier, er den danske model ikke så værst. Jeg tilbragte et par ungdomsår på University of Pennsylvania. Et Ivy League-universitet på kanten af en af de mange ghettoer i Philadelphia. Og uanset mine snævre økonomiske interesser synes jeg, at så dramatiske forskelle i levestandard og livsmuligheder er for høj en pris at betale for, at tre fjerdedele af mine penge kan blive i min egen lomme. Den enkelte må afgøre det med sig selv, men maden smager ikke mig, når jeg skal skræve over tre hjemløse for at komme på restaurant.

På grund af min indre splittelse mellem interesser og værdier har jeg altid haft svært ved at finde et parti at stemme på. Skulle jeg bare sige ”skidt med det hele”, stemme borgerligt og få nogle fordele? Eller skulle jeg bide tænderne sammen, betale min astronomiske skat og stemme på et centrum-venstre parti? For mig er det i sidste instans forskellene i livsstil, der gør udslaget. Jeg keder mig oftere i borgerligt end i centrum-venstre-selskab. Derfor ender jeg med at stemme på det muntre selskab frem for det kedelige. På trods af en letbitter indsigt i, at en væsentlig del af munterheden opstår ved at sløse mine penge bort på tåbelige, men velmenende formål.

Det er i dette lys man skal forstå, at der stort set ikke har været ende på min begejstring, siden Søren Pind og konsorter fremsatte deres 10 teser i midten af juli måned. Som højtlønnet selvstændig erhvervsdrivende burde jeg om nogen have fordel af en borgerlig regering. Men hvad har jeg haft ud af det indtil videre? Ikke en snus. Skatterne er stadig enorme, og ud over mit private underhold af to skolelærere har jeg også på fornemmelsen, at mit firma har ydet en pæn skærv til min revisors Mercedes. Samtidig ved jeg dog med sikkerhed, at vi på grund af de byzantinske regler, enhver form økonomisk aktivitet er underlagt i Danmark, ikke har andet valg end at slippe slanterne.

Og her kommer Søren Pind så med columbusægget. Den mulighed for at blæse og have mel i munden, som jeg egentlig ikke troede fandtes. I sin kamp for magten har Anders Fogh Rasmussen jo helt uheroisk set rigtigt. Også i politik gælder 80-20 reglen i den forstand, at vælgerne vil have 80 procent interessevaretagelse og 20 procent værdier.

Hvad Søren Pind helt åbenbart ikke er klar over er, at egentlig, liberal politik ikke er i vælgerflertallets interesse. Den er i min interesse, javist. Men langt hovedparten af befolkningen har større fordele ved det nuværende system, end de vil få ved en liberalistisk reform af skatte- og velfærdssystemet. Jeg og måske 15 procent af befolkningen kommer til at få en enorm fremgang i levestandard – mens resten vil opleve, at deres livsmuligheder bliver mindre.

Derfor ønsker jeg Søren Pind al mulig held og lykke med at få vedtaget de 10 teser. Først vil det gavne mine interresser og give mig kæmpe, økonomiske fordele. Dernæst vil de gavne mine værdier og give Venstre omkring 25 mandater ved næste valg. Om teserne skal tages af bordet eller ej, er Søren Pinds eget, liberale valg. Jeg kan kun tilslutte mig en særdeles indsigtsfuld kender af den frie viljes udøvelse og sige: Go ahead, punk! Make my day....

Relaterede artikler

Den kompetente voksne - Det siges ofte, at man bør behandle børn på nøjagtig samme måde, som man behandler voksne. Nuvel.
Efter Genova - Kynikere siger, at Eik Skaløes klogeste karrieretræk var at dø. I 1967 havde han i en alder af 24 år været hovedmanden b...
DE BANGE MÆND - Kan nogen huske, hvordan det som 13-årig var at snige sig ind i en kiosk for at købe Ugens Rapport? På den ene side var ...
Danske aviser er alt for ens - ”Rabatrytteriet er kritisk”, siger Henrik Maegaard Nielsen fra Soulfactory om de danske dagblades kamp om læserne.
Hvor er eliten? - For nylig havde jeg anledning til at diskutere rigets almindelige tilstand med det mest udsøgte selskab af kulturpersonl...
Indvandrervalgkampen 2001: Nye tendenser og gamle brækfornemmelser - Valgkampen er nu gået ind i sin sidste fase. Der er i skrivende stund præcis en uge til valgstederne lukker, og de indle...
En statsmand kom til byen - Der var lagt op til statsmands-valgkamp. Nyrup havde timet det hele, så affyringsrampen til en kort og intensiv valgkamp...
Hvad metaforen ikke sagde om statsministerens cykelhjelm - Retorisk analyse af visuel politisk retorik: Megen analyse af visuel retorik domineres af en strukturalistisk inspireret...
Følelsernes og fortællingernes diktatur - Nyere litteratur på markedet har både skabt klarhed og sået tvivl omkring mulighederne for at erkende mærket og mærkevar...
Smæk: Typiske individualister - Reklamebranchen er besat af forestillingen om kreativitet. Det er det største plusord, der findes. Det vigtigste aktiv. ...
Den naive politiks dage er talte - Til afløsning for den klassiske politik er opstået meta-politikken. I denne form for politik sejrer den, der har den bed...
Han havde ret! - Den franske sociolog Pierre Bourdieu er død 24. januar, 71 år gammel.
Bourdieus eftermæle: Klinisk eller kynisk? - Samfundsvidenskaberne kan spille forskellige roller i udviklingen af samfundet. De kan bl.a. bruges til at hjælpe samfun...
Prins PR - For tiden diskuterer man monarki i de danske hjem. Formentligt vil der i de mange hjem være et af de yngre familiemedlem...
Samarbejde mellem journalister og PR-bureauer - En ny undersøgelse foretaget af medieforsker Nete Nørgaard Kristensen fra Københavns Universitet viser, at 9 ud af 10 j...
Det er hele tre mediekrige... - Det kan medierne godt klare, hvis de bare vælger forskellige dagsordner i forskellige medier.
Universitet på toppen – Kommunikation på Aalborg Universitet - Hvorfor tage til Aalborg for at læse kommunikation, når der nu er så mange andre muligheder rundt om i landet? Jah, nogl...
Hårde tider for NGOer og fagbevægelse - LO, DI og SiD har sat sig på de tre øverste pladser. Sammen med KL, Team Danmark og DBU på de efterfølgende pladser er d...
Smid cykelhjelmen: Socialdemokratiets fremtid - Hvordan skal Socialdemokratiet komme videre efter valgnederlaget? Fire eksperter giver deres bud.
DR i nyt antræk - Fredag den 1. marts blev sløret løftet for DR 1’s nye skærmdesign. Kanalen har ikke ændret design siden 1996, men nu ske...
Socialdemokratiets selvmordsbrev - Med mindre VK-regeringen i løbet af den kommende valgperiode ødelægger sig selv, vil intet kunne forhindre den i at vind...
Journalist vs. journalist - Skal journalisten pleje politikerens image? Det synes en del skriverkarle for tiden. Andre afslører magtens mænd. Men hv...
Retorikken er nyttig - Speciale skrevet på den juridiske kandidat-uddannelse, hvor konklusionen er, at den klassiske retorik med fordel kan væ...
Brand director til Magasin - Magasin sparer nu stillingen som marketingdirektør væk.
Kommunikation på økonomisk - Nu vil Handelshøjskolen i København også lege med! Den 1. september 2002 starter de første 60 studerende på en ny erhver...
Added Value Design ind i globalt netværk - Added Value Design, der blev skabt for blot et år siden af Plan Design i København, skifter navn og bliver del af den ve...
Det glemte folk - Den retfærdige harme bør ikke undervurderes, når man prøver at forstå, hvad der udløste det historiske stemmeskred ved f...
Halvfemsernes fænomenologi - Hvordan var halvfemserne egentlig? Betragtet som følelse adskiller de sig næppe fra firserne. I hvert fald ikke hvis man...
FCK-brand skal bruges på sportstøj - Sammen med det danske tøjfirma X-Large har fodboldklubben FCK nytænkt en alternativ sponsormodel for tøj.
mainstream og ekstremisme - Er den europæiske højreradikalisme en politisk afvigelse, eller er den en del af det samlede, politiske system? Det spør...
Kulturministeren spiller ud - TV 2 skal omdannes til et statsejet aktieselskab for på sigt at blive privatiseret, men stationen skal stadig leve op ti...
Er du troværdig? - - Koncept for en undersøgelse af troværdighed.
At være troværdig er en vigtig kvalifikation for både enkeltpersone...
Kulturminister på afveje - Det danske kulturministerium blev oprettet ved en kongelig resolution af 19. september 1961, hvorefter socialdemokraten ...
Intelligentsiaens tågesnak - Undertiden kan der opstå en modsætning mellem det, man kan se med det blotte øje og det, man er overbevist om. På den en...
Nyt navn – nyt image? - De store økonomiske skandaler får amerikanske virksomheder til at tage navneforandring for at fjerne sig fra deres blakk...
Probably the best beer in the world - Coca-Cola, Microsoft og IBM er de tre varemærker, som vi kender allerbedst. Carlsberg, som sidste år lå som nr. 97 på li...
Fra DINK TIL BOBO - Segmenternes historie - Markedsanalytikerne var blandt de første til at beskæftige sig med livsstil i det 20. århundrede. Så når vi skal se på, ...
Meget spinnende - Vidste De, at Berlingske Tidendes chefredaktør har foræret Marianne Jelved to mandater? Eller fire, faktisk. K-forum br...
Skal Mogens Lykketoft være forward i Milan FC? - Efter en lang karriere i dansk kommunalpolitik er der varme rygter om, at Mogens Lykketoft skifter til Milan FC, hvor ha...
Projekt Ofelia - Nu må tiden være inde. Der havde ikke været meget sjov ved annoncekampagnen The Perfect Life, hvis ikke dens ophavskvind...
Systemskiftet 1901 - Den 24. juli 2001 var en mærkedag på linje med Grundlovens 150-års jubilæum den 5. juni 1999. Det var hundredeårsdagen f...
Målgruppens fallit - Partierne i valgkampen er lammet af deres egne taktiske overvejelser og frygten for at skubbe vælgergrupper fra sig. H...
Bourdieu: Begrav ikke samfundskritikken - Pierre Bourdieu er død, men længe leve hans kritiske diskussion af den illegitime magts mange ansigter.
Seriesuccesser - - Segmenttænkning i folkets tjeneste
Hurra for danske tv-serier. Rejseholdsfeberen er netop raset ud på DR. TV2 sen...

Giv din stemme

5 stemmer
4,4/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

41 JOB

Innovation, communications, and networking specialist

Se alle job Indryk job

Job

Praktikplads

Frist: 25. november

Praktikanter

Frist: Vi holder samtaler løbende.

Praktikanter til forårssemesteret

Frist: 15. november
Se alle job Indryk job

Kursus

Uddannelse: Rådgiver i intern kommunikation

Kurset er udsolgt - tilmeld dig hvis du vil på venteliste

Se alle Bliv klogere

Få nyhedsbrev

Få nyhedsbrev

Alt hvad du behøver at vide om kommunikation i din indbakke.

Ud over nyhedsbrevet får du max to andre faglige e-mails om ugen.

Vi bruger cookies for at give dig en bedre brugeroplevelse.