Målrettede TV-reklamer testes nu i USA

AT&T har sammen med en række partnere nu kastet sig ud i at få de reklamer, der passer til dig ind på din skærm. De reklamemæssige spredehagl på TV er snart ved at være fortid.
Målrettede TV-reklamer testes nu i USA

AT&T har sammen med en række partnere nu kastet sig ud i at få de reklamer, der passer til dig ind på din skærm. De reklamemæssige spredehagl på TV er snart ved at være fortid.

 

Af Kasper Fogh Hansen
15.06.01

 

Internettets mulighed for at målrette reklamer til bestemte grupper kan nu også blive muligt på TV. AT&T tester senere i år et system, hvormed reklamerne kan deles op efter segmenter. Så når du får den tyrkiske kioskejers Tuborg-reklamer, får din rige fætter reklamer for luksusbiler og dyre rejser.

 

Dette bliver virkeligheden i Aurora, Colorado, når AT&T Broadband går i sving med sin partner ACTV for at optimere fordelingen af reklamer. Produktet, der kan skelne forskellige typer af seere fra hinanden, hedder SpotOn, og er udviklet i samarbejde med Motorola og OpenTV. I første omgang bliver forsøgsgrupper på rundt regnet 30.000 personer testet, oplyser AT&T, der er den største kabelTV-udbyder på det amerikanske kontinent.

 

Rent konkret betyder det, at der flytter en "box" ind i Aurora-indbyggernes hjem. Segmenteringen sker på baggrund af tre parametre. Er der børn i hjemmet, er husstandsindkomsten under 50.000USD, eller er indkomsten over 75.000 USD om året. Det er på baggrund af disse lidt grove kriterier at reklamerne bliver segmenteret.

 

I øjeblikket er der ikke planer om at måle seernes programpræferancer for at få en mere præcis orientering i den enkeltes forbrug. Men med de installerede bokse er det klart en mulighed. En mulighed, der ville lægge reklamefladen helt tæt på den enkelte. Det er dette indtil flere internetreklameselkskaber har kunnet gøre de sidste år, med "cookies" der orienterer bannerreklamer efter, hvilke sider du plejer at frekventere.

 

Der er samtidig visse privatlivsproblematikker involveret i en så tæt måling af forbrugspræferancer. Ingen er i tvivl om, at det lige nu er en overskridelse af grænserne for det private: "Det tror jeg alle er bevidste om, men det er helt sikkert fremtiden, forbrugsprofiler vil blive skabt på baggrund af informationer fra sådanne digitale hjemmebokse" siger Scott Doninger fra Forrester Research til Reuters.

 

"Forbrugere vil ikke have den fornemmelse at de bliver udspioneret af TV-selskaber o. lign. I en verden hvor folk i stigende grad får muligheden for at vælge reklamer fra, er det noget man skal passe på" slutter konsulenten sin kommentar til det nyeste reklamepåfund.

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også