Måling fra nettet

Internet haler hurtigt ind på telefonen som det vigtigste redskab til måling og indsamling af data. Hvor man tidligere ringede rundt til husstandene mellem 17.00 og 20.00 for at spørge til deres drikkevaner eller mærkekendskab, gør internet det nu muligt at sende samme spørgeskema hurtigt og billigt til et ubegrænset antal personer. Metoden adskiller sig fra et brev ved at være hurtig og let tilgængelig, og fra et telefonopkald ved ikke at afbryde midt i middagsmaden. Samtidig kombinerer mediet det visuelle og auditive.

Det er disse åbenlyse
fordele, det nystartede analysefirma Zapera.com
prøver at udnytte. På få måneder har firmaet
samlet over 16.000 e-mail adresser fra frivillige respondenter, der belønnes
med gaver af forskellig art. Ved at differentiere adresselisterne kan
Zapera.com målrette sine analyser og målinger, som alle gennemføres
inden for en uge. En tidsfaktor mere traditionelle målingsmetoder
har svært ved at leve op til.


En svaghed ved Zaperas.com
metode er imidlertid, at kun kvantitative målinger og analyser er
mulige. Og der vil være fare for en vis skævvridning af resultatet
eftersom ikke alle har adgang til nettet - en måling blandt kolonihusejere
eller kontanthjælpsmodtager ville fx være problematisk. Dog
er internet, og ikke mindst folks forståelse af det, i hastig udvikling,
og målingsredskaber som fokusgrupper og enkeltinterview må
komme inden længe.
Læs mere om Zapera i artiklen
target="_blank">Markedsanalyse via nettet

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også

Job