Lsrne Smsr dua : Læserne Sms’er derudaf

Danish Online News Association (DONA) afholdt 2. marts 2004 et arrangement om Trådløs kommunikation. Hovedbudskabet var, at de trådløse medier giver os nye og forunderlige muligheder for at kommunikere. Kommunikationen påvirker vores relationer, vores kultur og vores avis vaner. En avis i Sverig bruger sms til at skabe en ny dialog med læserne.

Med Smser kan man skabe langvarige relationer til læserne
Sms-beskeder er hidtil blevet regnet for teenagernes hemmelige kodesprog. En masse sære forkortelser og slang-udtryk, som de sender frem og tilbage – og som åbenlyst har betydning for deres sociale liv og velbefindende. Men teenagerne er ikke længere alene om dillen. De voksne kan ligeså godt skynde sig at lære det nye alfabet at kende – for Sms’er kan hurtigt få større betydning for journalister og kommunikatører, end vi lige havde regnet med. Med Sms’er kan man skabe langvarige relationer til sine læsere – og større interaktivitet mellem læsere og medier. Og man kan sågar tjene penge imens.
På DONAs konference om trådløs kommunikation, d. 2. marts fortalte Josefine Granding Larsson fra avisen City i Stockholm om avisens forhold til Sms-tjenester.

Historien om city & sms
City er en lokal, gratisavis i Stockholm. Avisen er i konkurrence med Metro Express og deles ud i busser, tog og på stationer. Avisens mål er at blive opfattet som en lokal stockholmer-avis. Avisen satser på de yngre, købedygtige stockholmere, som pendler meget - og som ikke læser de traditionelle aviser i stor skala. Der er kort sagt tale om en avis der minder meget om Urban i København - og som står overfor mange af de samme udfordringer.

Læser feedback er nøgleordet
På City har de imidlertid valgt en strategi, der inkluderer læsernes feedback. Der er dagligt konkurrencer eller meningsmålinger i avisen, hvor læserne opfordres til at sende Sms’er ind med svaret på dagens spørgsmål. Dagen efter vises resultatet i avisen, så læserne kan checke, hvor mange der er enige med dem eller om deres svar var korrekt. Læserne kan også indsende svaret på Dagens Krydsord via Sms og vinde biografbilletter eller CDer. Man har på City eksperimenteret med sågar meget svære Sms-konkurrencer. For eksempel i en konkurrence, hvor læserne skulle indtaste rækkefølgen på de 14 nummererede fodboldhold i "Allsvenskan" (svarende til Danmarksmesterskabet), for at tippe på rækkefølgen, når sæsonen var ovre.

Hemmeligheden er krydsningen mellem medierne
Derudover har man også mere involverende Sms tjenester. Læserne kan for eksempel skrive en Sms med en kommentar (svarende til et ultrakort læserbrev af typen ”i øvrigt mener jeg…”), som så kan læses i den trykte avis dagen efter. Hvis der er en særlig anledning – for eksempel i forbindelse med mordet på Sverige udenrigsminister, Anna Lindh - opretter avisen en ”City Sms Special”, som læserne så kan skrive ind til med kommentarer.

Betal for annonceindrykninger og skriv teksten med din telefon
Også annoncemarkedet er sat på Sms-form i City. Læserne kan sende en overtakseret Sms, med beskrivelse af ting de vil sælge eller købe – og så bliver deres annonce trykt i avisen med deres telefonnummer, så andre læsere kan reagere på annoncen - evt. ved at sende en Sms.

City Dating er fremtiden
På samme måde i sektionen City Date. Her kan læserne sende en tekst om, hvem de selv er og hvem de drømmer om at møde – og dagen efter kan de se deres tekst på print i avisen. Dog er der under de personlige annoncer en kode på, så det private telefonnummer ikke står i avisen. I stedet kan læserne sende en Sms til en særlig Sms-kode i avisen. Efter indrykning kan annoncøren og de læsere, der svarer på annoncen, fortsætte en anonym dialog via Citys Sms-koder. City tjener penge på dialogen, da alle Sms’er i forbindelse med de personlige annoncer er overtakserede – og kunderne er naturligvis godt tilfredse med muligheden for anonymitet i en indledende fase.

God opbakning fra læserne
Og det går generelt fint med at få læserne til at deltage i annonceløjerne. Måske fordi 89% af befolkningen i Sverige ejer en mobiltelefon. I aldersgruppen 61- 75 år har 76% en mobiltelefon - så både de unge og de ældre er med på Sms'erne. På City kan de da også fortælle historier om, at ældre stockholmere kommer ind hos mobiltelefonforhandleren for at købe en mobiltelefon, så de kan ”deltage i Citys konkurrencer” – eller ”melde sig ind i City Club”.

Bliv medlem af City Club
City har derudover også indført et loyalitetsprogram i form af City Club. Man bliver medlem ved at sende en række Sms-beskeder med information om navn, adresse og så videre til City. Når beskederne er sendt, får man en medlems-sms, som man skal gemme og bruge, hvis man for eksempel skal have rabat eller skal annoncere for halv pris i avisen. Der sendes altså ikke dyre medlemskort ud.

City gør også meget ud af at svare på læsernes Sms-henvendelser. Alle, der sender en Sms til avisen, får en Sms retur med et "tak for dit bidrag". Hvis nogen for nylig har prøvet at sende et læserbrev til en almindelig papiravis, ved de, at man ikke får så meget som et standard-afslag. Medlemmer af City Club får naturligvis en Sms, som også gør brug af deres fornavn – alle andre får blot et svar. Det er med til at forøge fornemmelsen af dialog og interaktivitet - selv om det naturligvis foregår helt automatisk.

I det hele taget er Citys koncept stærkt automatiseret. Josefine Granding Larsson beskrev, hvordan hun selv kan oprette konkurrencer eller Sms Specials - og hun undrede sig højlydt over at andre medier ikke for længst har kopieret Citys koncept. At dømme efter hendes udmeldinger og læsernes entusiasme skal det da nok også komme til os. Læserne er glade – det tiltrækker alle aldersgrupper, at man let kan interagere med avisen, og City tjener rent faktisk penge på at levere services, som øger loyaliteten blandt de private annoncører.

Læserne som journalister
På sigt bliver læserne af City til reportere på avisen. Læserne er overalt i byen. De har mobiltelefoner i lommen - og Citys nummer er kodet ind i telefonbogen. Når læserne oplever noget interessant, kan de nemt komme af med det. Indtil nu er det ikke noget avisen systematisk har gjort brug af, men Josefine Granding Larsson er sikker på, at det kommer - og avisen har da allerede fået gode tips fra læserne via Sms'er.

I Danmark så vi senest, hvordan de store aviser gjorde brug af øjenvidneskildringer fra danskere i Madrid efter terrorbomberne d. 6. marts. Læsere fra Madrid blev opfordret til at fortælle deres historier til aviserne via internettet. Der skal ikke den store fantasi til at forestille sig at lokale ulykker og historier kan få samme "øjenvidne"-vinkel, når lsrne i fremtiden smser dua.

Links
Læs selv mere om City avisen her:

www.city.se

Læs også om en BBC journalists forsøg på (I 2001) at interviewe politiske kampagneledere via Sms: Læs mere her


Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også