Kom højresvingsulykker til livs med Crowd Innovation
Brug Crowd Innovation til at redde liv

Efter en række højresvingsulykker spurgte stifteren af Innovation Embassy og socialentreprenøren, Erik Micheelsen, sig selv i september 2013, om Crowd Innovation kan redde liv. Hans svar blev til projektet Højresvingsinnovation og en artikel på Kforum den 9. oktober 2013. Læs her, hvad der er sket siden, og hvordan London og San Francisco er ved at komme med i projektet
Tilbage i september 2013 døde en 10-årig pige ved Damhussøen i et kryds, hvor vi selv cykler med vores børn. Da besluttede vi i Innovation Embassy os for, at vi ikke længere ville vente på en løsning. Vi var nødt til at gå ud og finde den. 
 
I 2013 mistede otte mennesker livet i højresvingsulykker. Ved hjælp af Crowd Innovation er man hos Innovation Embassy i gang med at udvikle løsninger, der kan komme højresvingsulykker til livs. Læs om de aller første tanker og ideer her
 
Med udgangspunkt i Crowd Innovation blev projektet Højresvingsinnovation iværksat. Andre storbyer, blandt andet London og San Francisco, har vist stor interesse for projektet. De har andre cykelkulturer og andre cykelsikkerhedsudfordringer, end vi har i København. Måske kan vi bidrage med noget til dem og de med noget til os. 
 
Her er en liste med vores ni bedste råd baseret på vores erfaringer:
 
Dos and don’ts
Dét skal du tænke på, inden du starter dit social entrepreneur-projekt:
 
1. Hjertesag. Vil du have engagement fra mange mennesker, skal dit projekt være sympatisk, og det skal også være en sag, der går tæt på livet af folk. Jo mere konkret, jo bedre. Det er vigtigt, at det er en sag, som har stor alvor og betydning i folks liv, og en sag, hvor folk mener, de kan gøre en stor forskel. 
 
2. Ideerne. Du vil gerne have ideer, input og inspiration fra dine samarbejdspartnere. For at få det er det vigtigt, at du spørger præcist til, hvordan de forestiller sig, man kan nå resultatet.
 
3. Kommunikation og styring via traditionelle og sociale medier. Der er tre typer kommunikation, du skal tænke over.
  • Etabler kendskab til projektet. Det kan være alt fra en idea-shout, en workshop eller en udstilling. Allier dig med folk på blogs, Facebook og Twitter for at få spredt det glade budskab. Vis for eksempel små film og infografik
  • Lav behind the scenes-materiale, hvor du viser, hvordan du og dit team tager fat, og hvordan tingene udvikler sig.
  • Kommunikationen med politikere, pressemedarbejdere med flere. Det er utrolig vigtigt, at al kommunikation signalerer, at der er tale om et seriøst og dedikeret team. Sørg for at have mindst en person, der kan skrive godt, for eksempel på de sociale medier og til aviser. 
4. Grafik og multimedie. Sørg for at have en grafiker om bord og nogen, som kan lave film og hjemmesider. Du skal også overveje, hvad du har brug for af infografik, PowerPoints, apps, postkort, whiteboard-animations og lignende. Du kan få materiale i udmærket kvalitet på www.fiverr.com for $5, og på for eksempel elance.com kan du få materiale i meget høj kvalitet. Folk forventer materiale, og de forventer, at det ser godt ud.
 
5. Netværk og involvering. Der er tre grupper, som du ønsker at have med udover teamet.
  • En gruppe, som består af helt almindelige borgere og specialister. De er med, fordi de har interessen, og fordi de ved noget. Specialister kan sagtens repræsentere virksomheder, der har en egeninteresse i at gå ind i projektet. Du skal bare sørge for at kende deres interesse.
  • En gruppe af ambassadører og meningsdannere. De kan åbne døre og sørge for, at du er på det rigtige sted på det rigtige tidspunkt.
  • En gruppe bestående af sponsorer. Og hvem er de så? Det kommer an på din sag. Hvis der er innovationsaspekt i den – og altså udviklingsarbejde – kan du få penge fra sponsorer og relevante puljer. Kun hvis din sag er meget konkret, vil der være fonde, som er interesserede. Få eventuelt fat på professionelle fundraisere, som har tjek på pengestøtte inden for dit område. 
6. Dit team skal være stærkt. Dit team er nok dit vigtigste område. Her nytter det ikke bare at have rygklappere med eller folk, der mest er med for at hænge ud. Du skal have tre til fire personer, der besætter de vigtigste poster og er deres ansvar bevidst. Dernæst er det utrolig vigtigt, at der er en god stemning. Sørg for at få talt ud om, hvilken forventning I hver især har, hvordan samarbejdet skal forløbe, og hvad I gerne vil have ud af at være med. 
 
7. Dokumenter forløbet. Det kan gøres på mange måder. Tag billeder af alt, der sker, og slå det op på Pinterest eller Instagram. Du kan også lave et katalog med interviews og opnåede effekter. Lav eventuelt også en video, som dokumenterer forløbet. Det er en god ide af mange årsager, og den vigtigste er naturligvis at kunne se, hvad der var jeres målsætning, og hvad I opnåede af resultater.
 
8. Effekter og resultater. Hvad skal der komme ud af forløbet? En bog? Vil I bygge noget? Det er vigtigt helt fra start at tænke over slutresultatet og gøre sig klart, hvem der skal have adgang til resultatet. Husk, at alt grafisk materiale, multimedie, hjemmeside, artikler med videre er effekter. For hver delfase er det godt at tænke over, hvad I har produceret. 
 
9. Hav det sjovt! Social entrepreneurship og Crowd Innovation er hårdt arbejde, men du vil få masser af medvind, hvis du har fokus på de mennesker, du har sat i gang med at hjælpe, og hvis du sørger for, at du og dit team har det skægt sammen. Husk, at I gør det i en god sags tjeneste.
 
Erik Micheelsen står bag Innovation Embassy, der sidste år startede projektet Højresvingsinnovation
 
Borgernes ideer
I samarbejde med Metroxpress og Go’morgen Danmark blev højresvingsinnovations-projektet kendt af mere end en tredjedel af den danske befolkning. Via de sociale medier satte vi gang i en ideindsamling, hvor det lykkedes os at samle 1500 ideer ind på kun tre dage. Vi kommunikerede mest igennem vores Facebook-gruppe, HøjreSvingsInnovation, hvor vi mødte en stor udfordring, fordi mange desværre er ret hæmningsløse på sociale medier. Det gav til tider nogle ordvekslinger, vi gerne ville have været foruden, men det meste af tiden var det heldigvis en sober og engageret dialog.
 
Baseret på alle de ideer, erfaringer og den feedback vi fik, blev der skabt otte konceptteams over nogle uger. De arbejdede intenst med at kortlægge deres ideer og videreudvikle konceptet. 
 
Go’morgen Danmark sørgede løbende for at dække Højresvingsinnovation-projektet, hvilket blandt andet medførte, at mere end hver tredje dansker i dag kender til projektet
 
Stakeholders
Vi har afholdt workshops med cyklister og lastbilschauffører, designere og ingeniører samt ganske almindlige borgere. Vi fik direktøren for sikkerhed hos Volvo Trucks i Sverige til at deltage samt Københavns trafikchef Niels Tørsløv og daværende miljø- og teknikborgmester, Ayfer Baykal, som var interesseret i at lave en indsats for at styrke cyklisternes sikkerhed.
Volvo Trucks Danmark kom ligeledes med om bord og sikrede os den økonomiske sponsorering, der skulle til i starten af projektet. Det viste sig at blive et meget konstruktivt samarbejde, som vi ser frem til fortsætter i 2014.
 
TV 2 og Metroxpress var helt utrolige som mediepartnere. De sørgede for rigtig god dækning. Ligeledes blev vi dækket med nysgerrighed og oprigtig begejstring på P1, P4, Børsens Magasin og flere andre medier.
 
I arbejdet hen mod en løsning fik vi et uafhængigt jurypanel, ledet af direktør for Dansk Design Center (DDC), Nille Juul-Sørensen, til at vurdere forslagene. Ud fra juryens vurdering fandt vi frem til tre løsninger, vi kan teste i løbet af kort tid, og cirka ti andre koncepter, vi gerne vil arbejde videre med. Med dette afsluttede vi året 2013 og første akt af Højresvingsinnovation-projektet, og anden akt kan nu begynde.
 
Skridtet videre
I akt to skal der ske to ting. I de næste måneder skal vi designe videre på disse koncepter og teste og bygge prototyper for at nå frem til de løsningsforslag, som kan implementeres.
Vi har et ønske om at fastholde København som base, fordi det er her, cyklerne er, og det er her, vi startede. Måske mest af alt vil det være sjovt, at vi i København kan gå forrest og vise omverdenen, at vi er en førende by, når det kommer til cyklister og deres sikkerhed. 
Slutdatoen for akt to er endnu ikke fastsat, men det bliver formodentligt engang i juni. I 2014 skal vi som nævnt konceptudvikle, holde workshops, designe, bygge prototyper og teste dem sammen med London og San Francisco. Vi synes, det er spændende, at projektet nu er internationalt, og efterhånden som samarbejder etableres, får vi flere og flere byer på listen.
Men selve løsningen har vi ikke fundet endnu. Den har vi først, når der er implementeret noget, som faktisk stopper højresvingsulykker. Vi har mange gode forslag, som ser meget lovende ud, og vi har også set forslag, som så godt ud på papiret, men som vores kyndige videnspanel bestående af vejdesignere, ingeniører, chauffører, cyklister med flere aflivede, da vi gik i dybden med dem. Der ligger stadig et stort arbejde forude.
Du kan være med ved at tilmelde dig vores videns- og/eller testpanel. 
 
 
Om Erik Micheelsen
Erik Micheelsen er astrofysiker samt Vision Maker og stifter af Innovation Embassy. Erik står bag udviklingen af Crowd Source, Co-creation samt forretningsmodeller og -værktøjer til at facilitere innovation for tusinder af deltagere. Han er født i Silicon Valley og uddannet ved University College London, men endte som Technology Officer med ansvar for radikal innovation på Coloplast og senere som startup-mentor og ledelseskonsulent. Nu er Erik fuldtids Social Entrepreneur med fokus på udfordringsdreven innovation.
 

Relaterede artikler

Den ultimative sponsorguide - ”Hvordan finder jeg sponsorer?” er et af de mest almindelige spørgsmål blandt arrangører af events og festivaler. Og hva...
Lykken er en prototype - Silicon Valley har altid haft en umættelig lyst til at løse verdens store og små problemer. Nu er tiden så kommet til me...

Giv din stemme

9 stemmer
4,2/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

36 JOB

Communications Coordinator

Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Job

studiejob

Frist: hurtigst muligt

Press Officer med ansvar for ekstern kommunikation

Frist: 16. september

Kommunikationskonsulent

Frist: 23. september
Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Alt hvad du behøver at vide om kommunikation i din indbakke.

Ud over nyhedsbrevet får du max to andre faglige e-mails om ugen.

Vi bruger cookies for at give dig en bedre brugeroplevelse.