Lobbyisme i diskredit

Der er kommet fokus på PR-bureauerne og især på lobby-rådgiverne i vinter. Og foreløbig har det været mindre flatterende for PR-faget lige fra Dandy-sagen over Rikta til Heimburger-affæren.

 

Informationen har kørt en serie om overbevisningsindustrien, som vi har fulgt op her på sitet. Den har også ført til en velbesøgt UPRF-høring 1. april og en konference senere i april på Information selv. I Dansk Kommunikationsforenings blad ”Kommunikatøren”  har Christoffer Jones skrevet en mildt kritisk artikel om lobbybureauerne, som ifølge rygter har fået flere medlemmer til at klage over artiklens indhold (sådan skriver man åbenbart ikke i en medlemsforening).

 

Og senest har John de Sommer i bladet Markedsføring en yderst kritisk artikel om lobbyisme af den art som Lee Atwater fik valgt Bush-senior til præsident på: “Har du ikke noget at sige, kan du altid svine modstanderen til”.

 

John de Sommer hævder, at “Konservativ Forandring” kredsen omkring Jens Heimburger – der i 80’ernes var utilfredse med Poul Schlüter og senere i 90’erne har lavet mange ulykker i Det konservative Folkeparti for at få Engell-fløjen til magten igen - står bag alle de nye lobby-konsulentbureauer. Det gælder CoBrus, hvor direktør Erik Skov Petersen som bekendt har haft fingrene vel begravet i kassen, uden at det forhindrede, at kunderne kunne rådgives i “virksomhedsetik”. Det gælder Gunbak, som især er kendt for at begå dumheder omkring bilerne i København. Og endelig Waterfront, der har lavet valgkampe for de konservative, som måske i virkeligheden skulle føre til at Per Stig Møller ikke skulle vælges. Hvorom alting er: De ungkonservative har altid i deres naive simplificerede verdensbillede været deres egen værste fjende.

 

Principielt er det ok at arbejde på et politisk grundlag, især hvis det er åbent. Man kunne jo ligeså godt beskylde Jersild og udløbere for at arbejde for venstrefløjen i 80’erne. Det, der altid er skidt, er, når midlerne helliger målet, når analyser farves og disinformation spredes.

 

Rådgivning i policy-making og strategier bliver næppe mindre de kommende år, hverken for politikere eller organisationer. Tilsvarende skulle snoren gerne sættes højere. Man kunne have håbet, at akademiseringen af faget havde gjort det mere stuerent. Men moral har nu engang nærmere den enkeltes hjerte end hjerne.

 

 

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også

Job