Lobbyisme i diskredit

Skrevet af

Ikke angivet

339 artikler

0 indlæg

Der er kommet fokus på PR-bureauerne og især på lobby-rådgiverne i vinter. Og foreløbig har det været mindre flatterende for PR-faget lige fra Dandy-sagen over Rikta til Heimburger-affæren.

Information
har kørt serien om overbevisningsindustrien, som vi har fulgt op her på
sitet. Artikelserien har ført til en velbesøgt UPRF-høring 1. april og
en konference senere i april på Information selv. I Dansk
Kommunikationsforenings blad ”Kommunikatøren” 
har Christoffer Jones skrevet en mildt kritisk artikel om
lobbybureauerne, som ifølge rygter har fået flere medlemmer til at klage
over artiklens indhold (sådan skriver man åbenbart ikke i en
medlemsforening).


Og senest
har John de Sommer i bladet Markedsføring en yderst kritisk artikel om
lobbyisme af den art, som Lee Atwater fik valgt Bush-senior til præsident
på: “Har du ikke noget at sige, kan du altid svine modstanderen til”.


John de
Sommer hævder, at “Konservativ Forandring” kredsen omkring Jens
Heimburger – der i 80’erne var utilfredse med Poul Schlüter og senere
i 90’erne har lavet mange ulykker i Det konservative Folkeparti for at få
Engell-fløjen til magten igen - står bag
alle de nye lobby-konsulentbureauer. Det gælder CoBrus, hvor direktør
Erik Skov Petersen som bekendt har haft fingrene vel begravet i kassen,
uden at det forhindrede, at kunderne kunne rådgives i
“virksomhedsetik”. Det gælder Gunbak, som især er kendt for at begå
dumheder omkring bilerne i København. Og endelig Waterfront, der har
lavet valgkampe for de konservative, som måske i virkeligheden skulle føre
til, at Per Stig Møller ikke skulle vælges. Hvorom alting er: De
ungkonservative har altid i deres naive, simplificerede verdensbillede været
deres egen værste fjende.


Principielt
er det ok at arbejde på et politisk grundlag, især hvis det er åbent.
Man kunne jo ligeså godt beskylde Jersild og udløbere for at arbejde for
venstrefløjen i 80’erne. Det, der altid er skidt, er, når midlerne
helliger målet, når analyser farves og disinformation spredes.


Rådgivning
i policy-making og strategier bliver næppe mindre de kommende år,
hverken for politikere eller organisationer. Tilsvarende skulle snoren
gerne sættes højere. Man kunne have håbet, at akademiseringen af faget
havde gjort det mere stuerent. Men moral er nu engang nærmere den
enkeltes hjerte end hjerne.


 




Relaterede artikler

Aggressiv lobbyisme i EU - Der er behov for mere åbenhed i EU. Aggressiv lobbyisme, som den fx kommer til udtryk i form af korruption, er et stort ...
DSB i et spor af penge, politik og pression - DSB’s seneste sag er usædvanligt primitiv og kynisk. Og den er faktisk synd for DSB, fordi den er atypisk for den ageren...
Lobbyismens lommebog - Lobbyisme og public affairs er påvirkning, der virker. Men hvordan gør man det egentligt godt? Det har en ny bog af to l...

Kommentarer

Få nyhedsbrev

49 JOB

Kommunikationskonsulent

Se alle job Indryk job

Job

Grafisk Designer

Frist: 5. april

Kommunikatør

Frist: 11. april

Kommunikationskonsulent

Frist: Snarest muligt
Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Få nyhedsbrev

Alt hvad du behøver at vide om kommunikation i din indbakke.

Ud over nyhedsbrevet får du max to andre faglige e-mails om ugen.