Værd at læse

Hvad er værd at læse? Hvad er værd at vide? Hver uge samler vi det, du bør læse. Alt det, som er vigtigt, klogt og noget, som flytter dig fagligt. Kforums mission har alle dage været at forholde sig tænkende til kommunikation. God tænkning vokser ud af gode links til at tænke videre med. Alt det gode need to read, som du kan fordybe dig med i weekenden med en god kop te. For ingen er klogere, end hvad vi læser. Her er ugens must-reads.
The must-reads samlet sammen. Kort sagt gode ting og sager til videre læsning. Kilde Getty Images
The must-reads samlet sammen. Kort sagt gode ting og sager til videre læsning. Kilde Getty Images

Absolute Edelman Trust Barometer 2023 

Vi har skrevet en fin analyse af Edelmans Trust Barometer 2023. Selve undersøgelsen kan du læse her. Her er mange gode grafer at stjæle til din næste gode “kunde”-præsentation. 
 
Undersøgelsen taler sit tydelige sprog. Verden har en blind tro på, at virksomheder og CEOs kan og skal løse verdens uløselige wicked samfundsproblemer. Nok en smule naivt, men læs blot her og her
 
Hvad betyder undersøgelsens resultater for kommunikationsfolk helt strategisk og praktisk (PR Daily)? PRWeek har også en podcast, som samler op på Edelman, Davos og fagets tillidsudfordring.  
 
Nu vi skriver om Davos, så har Ragan samlet nogle comms-takeaways fra Davos her. 
 
 
 

Risk management er reputation management, og omvendt 

Klima er risk management, men risk management er også reputation management. 
Den nye hands-on bog Reputation in Business: Lessons for Leaders giver gode, praktiske råd til alle ledere, som vil arbejde med omdømme i disse urolige tider, hvor klima, krig og krise skaber nye udfordringer.  
 
 

DR’s medieudviklingsrapport   

Det var i denne uge, at DR’s årlige rapport om medieudviklingen udkom. Læs vores analyse her. Download DR-rapporten her. En vigtig pointe er, at TikTok stormer frem blandt især de unge. Det er ikke blot TikTok, men også en  TikTok-ificeringen helt generelt.  
 
 

TikTok i tiden 

 Det nye er så at oprette dedikerede TikTok content teams. Det har BBC, WaPo og naturligvis Vice allerede. Måske dør TikTok en dag? Har du hørt vendingen “TikTok enshittification”? Det skulle være fællesopskriften på TikToks og mange andre platformes død. Ordet er opfundet af Internet filosofen Cory Doctorow i et netop udgivet essay:  Here is how platforms die: first, they are good to their users; then they abuse their users to make things better for their business customers; finally, they abuse those business customers to claw back all the value for themselves. Then, they die. 
 
 

Podcast-undersøgelse 

Hvilken rolle spiller nyhedspodcasten i vores nyhedsforbrug? Hvilke behov tilfredsstiller den i forhold til andre medier? Ny undersøgelse fra Global giver nogle af svarene. Download rapporten her. 
 
 

Under 3 pct. af alle PR-pitch ender som nyhedshistorier 

 
Microsoft har købt sig ind i ChatGPT. Hvad er strategien bag? Vox har en interessant analyse af strategien bag.  
 
Hvad god thought leadership er i praksis, har altid været lidt af en gåde. Et interessant indlæg i Forbes tegner nye tendenser inden for thought leadership.  
 
 

Ude i verden 

Airpods er blevet allemandseje. De fleste har noice cancelling og fungerer mere og mere som en måde at lukke en støjende verden ude. 
  
Donald Trump kommer tilbage på Facebook og Instagram. Axios samler op omkring hvordan, hvornår og hvorfor. E ande læseværdig analyse kan læses i Vox.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også