LinkedIn til virksomhedsbranding
Cool corporate LinkedIn

Skrevet af
Har du også fulgt LinkedIn, siden de mest var en smart visitkortbog, der opdaterer sig selv? Og måske har du haft dit CV liggende som passiv jobsøgning? Så skulle du overveje, om jeres virksomhed kan bruge LinkedIns virksomhedssider. Forinden skal din virksomhed overveje, hvad I har på hjerte. Og hvilke fælder, I skal undgå at træde i.
 
LinkedIn logo
LinkedIn gik i luften i 2003 og har nu 120 millioner registrerede brugere. I maj 2011 havde netværket næsten 17 millioner unikke besøgende
 
Er det umagen værd for din virksomhed at oprette en virksomhedsside på LinkedIn? Find ud af det ved at svare på disse 10 spørgsmål:
 
Hvad har I at byde på?
Før I bruger tid og penge på initiativet, kan I overveje, hvorfor nogen skulle følge jer. Det er altid en god idé at finde ud af, hvad man kan tilbyde, før man inviterer gæster.
 
I bør have en eller flere af disse ting:
  • regelmæssige nyheder
  • et unikt produkt eller en unik position
  • stort rekrutteringsbehov
  • ledige stillinger
  • profiler i firmaet der er eller kan blive autoriteter på jeres område, og som folk derfor gerne vil lytte til.
Jeres behov kan selvfølgelig også blot være synlighed og søgbarhed, lidt ligesom de små ”visitkort-hjemmesider”, vi så for år tilbage.
 
What’s the catch: I risikerer at opstille en side, som ingen har lyst til at følge, og som ingen internt gider opdatere.
 
LinkedIn virksomhedsside
Spar Nord er corporate på LinkedIn
 
Hvad er formålet?
Vil I gerne tiltrække kunder eller slå jeres profil fast for alle, der måtte være interesserede? Virksomheden skal være skarp på, hvorfor I går i gang, og I skal sætte jer nogle mål for, hvad I gerne vil opnå inden for en ramme på fx 6 og 12 måneder. Se, hvad jeres nærmeste konkurrenter gør, og søg inspiration hos virksomheder uden for jeres branche, som I synes er seje.
 
What’s the catch: At I går i gang, men ikke følger op på målene. Det kan fx betyde for stort internt ressourceforbrug, uden at I når de mål, I havde stillet op.
 
Hvad skal I tale om?
Hvis I er kommet vel over ovenstående to første spørgsmål og stadig vurderer, det er en god idé at tage LinkedIn alvorligt, skal I lægge en plan for, hvad aktiviteten skal være på jeres virksomhedsside. Muligheden for at skrive statusbeskeder er en god måde at bidrage til strømmen af konversation. Bestem en redaktionel linje; hvad vil I skrive om hver især. Øvelsen går på at indkredse nogle få emner at tale om, som der er tilslutning til. Overvej hvilken type informationer, der tilflyder jer alligevel, som I måske kan dele med potentielle/eksisterende kunder eller hvem, der nu er jeres primære målgruppe. Statusopdateringer skal føles både ægte og relevante for modtagerne, og det opnår I lettest, hvis I er afklarede om tone-of-voice.
 
What’s the catch: Man skal øve sig på at skrive statusopdateringer. Det kan ikke nytte noget, at man føler hver opdatering kræver store analyser, før det kan publiceres. Øvelse gør mester.
 
LinkedIn statusopdatering
Statusbesked fra direktør i Advice A/S
 
Hvilke af LinkedIns muligheder skal I bruge?
Det er ikke nok at have en tjekket virksomhedsside. Den oprindelige fidus med LinkedIn er personprofilerne, og det er stadig dem, der er centrale. Fx det faktum, at enhver kan tjekke sin egen afstand – målt i personer – til virksomheden. Så de ansatte i jeres firma skal have opdaterede profiler. I den forbindelse skal I huske Gregg Weiss’ kloge ord: ”It’s insane not to have a social media policy”. Det behøver ikke være en forkromet kæmpe-strategi i første omgang, men en simpel oversigt over do’s and dont’s, og hvad I hver især har mandat til på de sociale medier.
 
Husk også at sørge for at få personlige anbefalinger. Det kan også ses på en virksomhedsside.
 
LinkedIn topliste
De mest anbefalede medarbejdere er vist som en topliste under firmaet Advice Digital
 
Sidste ting, I i hvert fald bør gøre, er at blive medlem af grupper – fx to hver, som I overvåger og finder emner til statusopdateringer fra.
 
What’s the catch: At få helheden til at fremstå professionelt. Det er vanskeligt at styre strømmen fra en hel virksomhed. Når først I har et vist volumen, bør I også have styr på krisehåndtering. Hvad gør I, hvis en medarbejder outer jer på LinkedIn?
 
Er I der allerede?
LinkedIn aggregerer virksomhedssider ud fra oplysningerne på personprofilerne. Deres egen forklaring er, at ”all content is user generated”. Det er sandt nok, men vil også sige, at et firma kan være til stede på LinkedIn uden at vide det. Det siger sig selv, at det er en uhensigtsmæssig situation. Hvis I er et firma, hvor flere af de ansatte benytter LinkedIn, bør I derfor tage tøjlerne i hånden og selv oprette og styre jeres virksomhedsside.
 
Prøv at søge under Companies efter jeres virksomhed. LinkedIn siger desuden: ”Company Pages can be inadvertently be created when a member lists a position on their profile.” – Måske står der mere, end I lige tror.
 
LinkedIn Irma
Irma har ikke tilføjet en beskrivelse af virksomheden
 
What’s the catch: Hvis I ikke selv holder tøjlerne, er der nogle andre, som gør det – i dette tilfælde LinkedIn.
 
Er det forbudt at sige det samme på flere platforme?
Det er nærliggende at tænke, at når nu det går så godt på LinkedIn, kan I lige så godt tage den ekstra synlighed med og tweete også. Og poste jeres statusbeskeder på Facebook og måske endda også Google+, hvis I kan overskue det, og det er relevant for jer. Der er endda programmer, der tillader sam-posting på de forskellige platforme, fx TweetDeck og lignede.
 
What’s the catch: Risikoen for, at jeres følgere bliver irriterede over at høre det samme fra forskellige kanaler er til stede. Men fordelen – at I hurtigere kommer ud med et budskab, og at det er irrelevant, hvor man hører det først – er alligevel mere sandsynlig. Hvis alt kører i olie, kan I fint opprioritere indsatsen og vælge en mere segmenteret indgang til de forskellige kanaler.
 
Hvad så med vores website?
Hvis I holder en fornuftig kadence på LinkedIn, kan I lige så godt bruge jeres website til at gøre opmærksom på jeres anstrengelser. Det er forholdsvis simpelt at tilføje en ”Følg os på LinkedIn”-knap.
 
LinkedIn følg os
Opfordringen til at følge en virksomhed på LinkedIn kan være meget synlig eller mindre synlig. Det vælger man selv
 
Det er også værd at undersøge, om man kan dele indhold fra websitet til de andre platforme, man er til stede på. Men selvom teknikken på LinkedIn skulle drille, eller I ikke har lyst til at bruge penge på at få udviklet funktionalitet, kan man stadig tænke i deling af indhold på tværs. Det er jo altid en mulighed at copy-paste det indhold, I bruger kræfter på at skabe til jeres eget site, over til LinkedIn.
 
What’s the catch: Manuel opdatering sikrer ikke konsistens. Hvis I ændrer i den ene tekst, bliver det ikke automatisk overført til den anden platform. Sagt med andre ord, hvis I negligerer den ene platform, bliver den langsomt mere uopdateret end den anden.
 
Hvem skal vi invitere til at følge jeres virksomhedsside?
Skal vi så bare invitere revl og krat, dvs. alle virksomhedens ansattes kontakter, til at følge vores nye virksomhedsside? Eller skal vi satse på at være eksklusive og kun invitere dem, vi vurderer er i målgruppen for vores indsats?
 
What’s the catch: Det værste, der kan ske, er, at jeres henvendelse opfattes som irrelevant. Det er selvfølgelig ærgerligt. Men selv for dem, der ikke vil være interesseret i at følge jeres side, vil det korte nyhedsflash om, at I har oprettet den, vel udløse et lille brand-stempel som nogle, der tager de nye medier alvorligt.
 
Hvor lang tid vil I bruge på opgaven?
Enhver indsats kræver ressourcer. Hvis I skal kaste jer ind i gamet, skal I sætte tid af til at sætte en god side op i LinkedIn, hvor I har styr på, hvad der vises på siden, hvordan man retter i oplysningerne, om I vil have, at alle medarbejdere kan rette, etc. I skal også have styr på de indholdsmæssige spørgsmål og på formål som nævnt ovenfor.
 
What’s the catch: Det er meget vanskeligt at opstille målinger for ROI på sociale medier. Derfor er der altid risiko for, at I bruger mere tid (= penge), end der kommer igen.
 
Hvordan opdager man os?
Nu har I brugt en del timer på opgaven, jeres virksomhedsside er spiffy og jeres egne profiler er nykæmmede. Hvordan finder man jer så?
 
Et sted at begynde er selvfølgelig jeres egne LinkedIn-kontakter. Og de andre kontakter I har i de øvrige sociale medier. Man kan også nemt sætte en Følg os på LinkedIn-funktion på sit website og henvise til virksomhedssiden fra firmaets autosignaturer. LinkedIn har selv oplistet en række gode ideer til at gøre opmærksom på sin virksomhedsside, foruden en mængde af andre gode råd, i deres Guide to your Company Page.
 
What’s the catch: At ingen opdager, I eksisterer.
 
Under alle omstændigheder bliver det interessant at følge LinkedIns udvikling. Over det seneste år har LinkedIn oprustet ganske betragteligt både på web og i deres app. Denne styrkelse er formentlig nødvendig for at cementere LinkedIns position i markedet og for at imødegå de direkte trusler fra konkurrenterne Facebook, Google+ og andre.

Relaterede artikler

Lav din social medie-strategi på fem minutter - Hvor skal du starte, når du skal lave virksomhedens nye strategi for sociale medier? Hvordan skal I engagere jeres bruge...

Giv din stemme

7 stemmer
4,3/5

Kommentarer

Få nyhedsbrev

61 JOB

Web- og intranetredaktør

Se alle job Indryk job

Job

Presse- og kommunikationskonsulent

Frist: 15. november

Taleskriver

Frist: 19. november kl. 12.00

Media Relations Manager

Frist: 3. december
Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Få nyhedsbrev

Alt hvad du behøver at vide om kommunikation i din indbakke.

Ud over nyhedsbrevet får du max to andre faglige e-mails om ugen.

Vi bruger cookies for at give dig en bedre brugeroplevelse.