LinkedIn-algoritmen fra A til dig 

Algoritmer på sociale medier er forunderlige skabninger. De ændrer sig dagligt, og de bevares som topsikrede hemmeligheder. Særligt LinkedIns algoritme er ofte genstand for mange spørgsmål og megen undren. Nu er der heldigvis kommet en ny rapport, der igen gør alle os nørder klogere på, hvad der virker bedst, og hvad der ikke virker på LinkedIn.
Selvom der er meget hype om algoritmen på LinkedIn, så er det vigtigt at gøre det klart fra start: Det er det gode indhold, der fungerer bedst på LinkedIn. Kilde: Gettyimages.com
Selvom der er meget hype om algoritmen på LinkedIn, så er det vigtigt at gøre det klart fra start: Det er det gode indhold, der fungerer bedst på LinkedIn. Kilde: Gettyimages.com
af Troels Johannesen
Når jeg holder kurser i professionel brug af LinkedIn, er algoritmer altid det emne, der stilles flest spørgsmål til. Og det forstår jeg godt, for der er mange ulogiske ting ved LinkedIns algoritme, og samtidig er det utrolig vigtig viden, der er vigtig at have, når nu man forsøger at optimere sin brug af LinkedIn. 
Download The LinkedIn Algorithm Report 2022 her
 
De sidste fire år i træk er der kommet en gennemgribende rapport, som svarer på mange af de svære algoritmespørgsmål. Navnet på årets rapport er The LinkedIn Algorithm Report 2022. Den er skrevet af LinkedIn-eksperterne Richard van der Blom og Richard Bliss, der har gennemanalyseret næsten 10.000 LinkedIn-opslag, der skaber data for konklusionerne, og rapportens anbefalinger er guf for alle, der arbejder med sociale medier. 
 
Download de 17 udvalgte tips fra LinkedIn-analysen her.
 

Indhold er stadig konge, selvom algoritmer er vigtige 

Selvom der er meget hype om algoritmen på LinkedIn, så er det vigtigt at gøre det klart fra start: Det er det gode indhold, der fungerer bedst på LinkedIn. Det personlige, indsigtsfulde indhold, det indehold, der giver thought leadership, og det indhold, hvor du som person eller organisation giver et indblik ind i organisationen for at styrke både forretning, omdømme og interessevaretagelse. 
 
Det betyder også, at man som bruger og som kommunikationsmedarbejder skal passe på, at alt ikke går op i gaming af algoritmen. Det er indholdet, der betyder noget, og så kan vi optimere på rækkevidde ved at se på, hvordan algoritmerne fungerer, og der er rapporten et vigtigt redskab. 
 
Når man så ser på undersøgelsens resultater, springer det i øjnene, at stort set samtlige brugere oplever mindre rækkevidde på opslag. Både på de personlige opslag og fra firmaprofilerne. Hvorfor det er sådan, får man ikke svar på i rapporten, men det bliver mere og mere udbredt. Her er det blot vigtigt at huske, at opslag fra personlige profiler stadig når langt længere ud end dem fra virksomhedssiderne. 

Dwell time, tekstlængde og 

Noget af det, der gør LinkedIn anderledes end de andre sociale medier, er, at LinkedIn elsker tekst. For halvandet år siden øgede man antallet af mulige anslag i et opslag fra 1300 til 3000 tegn. I sidste års måling anbefalede rapporten, at man skrev posts på 1200-2000 anslag. Det er i årets rapport sat ned til 1200-1600. Det er stadig meget tekst – og godt nyt for folk, der bedst kan lide at udtrykke sig i flere ord. 
 
At der anbefales at skrive op til 1600 anslag, hænger sammen med den såkaldte dwell time, som alle sociale medier bruger til at analysere på, om et stykke indhold er populært hos brugerne. Med dwell time menes, hvor længe man bruger på opslaget, hvor meget man læser, hvor meget man scroller, eller hvor meget af en video man ser. Jo længere tid, jo bedre. 
 

Altid værd at se på se mere-knappen 

Er der i øvrigt en knap, du skal sørge for, at folk bruger for at opnå den højere dwell time, så er det den lille ”Se mere”-knap, der folder opslaget ud efter de første 2-3 linjer. Det er derfor, du ser, at så mange brugere efterhånden laver en overskrift på deres opslag, en teaser – ja, måske endda en clickbait. Det er for at få dig til at trykke på ”Se mere”, fordi det er en af de vigtigste engagementstrickere for mere rækkevidde. 
 
Det er i øvrigt også dwell time, der gør, at de små karusseller med filer er godt for rækkevidden. Rapporten anbefaler syv som det optimale i forhold til rækkevidde. 
 

Om links, hashtags og andet lir 

Nogle af de emner, der altid diskuteres i nørdkredse, er: Hvor skal linket være? Altså det link, som du gerne vil lægge i din post til din hjemmeside eller det medie, der har bragt dit debatindlæg. Og det er (stadig) en lidt speget affære. For optimalt set lægger du ikke noget link i opslaget. For LinkedIn vil gerne have, at du bliver på platformen, og da et link sender brugerne ud af platformen, trækker det ned i rækkevidde. Særligt, hvis linket er til en betalingsmur, bliver du straffet i rækkevidde. 
 
Men hvad gør man så, når man gerne vil have et link med i sit opslag for f.eks. at opsamle leads? Man lægger naturligvis det link. For sådan er det med forholdet mellem dine formål med at kommunikere på LinkedIn og teknikken på LinkedIn – de harmonerer ikke altid. Så hvis du vil linke til et jobopslag eller en artikel, så gør det. Men vid, at det ofte mest er nice to have, at folk klikker på linket. Det betyder to ting: 1) at det, du virkelig gerne vil sige, skal stå i selve opslaget, 2) at der skal være særlig værdi at hente på linket. Er der det, så skal folk nok klikke. Det ved jeg af erfaring. 
 
Hashtags er en af de andre ting, der ofte har været diskuteret. Skal vi overhovedet bruge dem på LinkedIn? Ifølge undersøgelsen (og også de foregående) er svaret ja. Faktiske er det bedste antal # 3-5, men aldrig over ti. Start gerne med det lidt personlige som det første. Af samme grund bruger jeg altid #deldigstærkere (som det vist kun er mig, der bruger) som det første, mens mere gængse som #kommunikation følger efter. Husk at bruge hashtags, som andre også bruger, fordi dit opslag så måske vises til folk, der følger hashtagget. 
 
Når det gælder tagging (@) på LinkedIn, handler det ligesom så mange andre ting på platformen om at gøre det med måde. Du må endelig ikke over-tagge. Det er irriterende, og i forhold til rækkevidden af opslaget bliver du straffet, hvis dem du tagger, ikke reagerer på opslaget. 
 
På sammen måde med emojis: For guds skyld, overgør det ikke. Brug ikke flere end ti pr. opslag, og ikke mere end fire på linje. Ja, detailniveauet er enormt i den rapport… 
 

LinkedIns gyldne timer og de magtfulde kommentarer 

En algoritme kan være en rigtig lille djævel, der indimellem føles, som om den er sat i verden for alene at drille brugerne. Men den er også sat i verden for ikke at forstyrre os med irrelevant indhold.  
 
I praksis fungerer det sådan, at når du laver et opslag, så sendes det kun ud til en testgruppe på 10 % af dine connections. Hvis de 10 % reagerer positivt på det med likes, kommentarer og delinger, så sendes opslaget ud til flere – du opnår altså større rækkevidde. Men som om det ikke var svært nok, så skal de 10 % af dine connections også reagerer inden for de første 90 minutter. Man kalder det golden hours of LinkedIn, for det er her, du lægger kimen til, hvordan din rækkevidde bliver på opslaget. 
 
I de 90 minutter vil du særligt gerne have kommentarer. For det er særligt kommentarerne, der giver dig styrket rækkevidde, frem for likes og delinger. Og når du så får dem, så sørg for at besvare dem. Helst ikke kortfattet, men med flere ord, for også det giver mere rækkevidde til dit opslag. 
 
Fordi kommentarer er så vigtige, er det også det bedste, du kan gøre for at hjælpe kolleger eller samarbejdspartnere med at få større rækkevidde. Men vid dog, at du ikke selv må lægge den første kommentar på dit eget opslag, for det trækker dig ned i rækkevidde – og derfor må du heller ikke selv lægge den første kommentar med et læs mere-link. Men kommentér gerne løs, og giv flere indsigter, når andre har åbnet ballet. 
 
I øvrigt er de bedste tidspunkter at poste tirsdage, onsdage og torsdage om morgenen. For mig virker det bedst omkring klokken 8.  
 
 
Download de 17 udvalgte tips fra LinkedIn-analysen her.
 

Hvilke formater virker bedst? 

Her har vi et af de sværeste spørgsmål at besvare, men LinkedIn Algorithm Report 2022 giver også her et bud fra de indsamlede data. De bedste opslag, der giver mest reach er 1) dokument-opslag 2) afstemninger 3) billedkarruseller og 4) tekst med flere billeder. Til gengæld viser rapporten for andet år i træk, at video performer dårligere. 
 
Selv synes jeg, det med formaterne er det sværeste at forholde mig til i rapporten. For jeg ville aldrig rådgive en kunde til at lave afstemninger, fordi… de ofte er lidt fladpandede. Og så vil jeg hellere se en god tekst med et godt billede, der underbygger opslagets pointe, end flere halvdårlige billeder. Det er i øvrigt også et format, der er lettest at forstå og eksekvere på for travle ledere og medarbejdere, som kommunikationsfolk gerne vil have til at dele som en del virksomhedens ambassadørkommunikation. 
 
Rapporten understreger i øvrigt det gamle ordsprog: Den som har, skal mere gives. For når det gælder antallet af connections, så opnår du længere rækkevidde med dine opslag, hvis du har flere end 1000 i dit netværk. På samme måde, hvis din Social Selling Index Score, der er LinkedIns maskine til at undersøge, hvor godt placeret du er i netværket, er over 70, så får du foræret mere rækkevidde. Du finder din SSI Score her.  
 
Lige meget, hvor meget du gennemtrawler LinkedIn Algorithm Report 2022 eller gennemnørder med at teste LinkedIns gådefulde algoritme, så opnår du aldrig en 100 % optimering af din rækkevidde, fordi noget vil trække ned, og noget vil trække op. Fokusér derfor i første omgang på at lave det gode indhold, noget, som andre bliver klogere af, eller som viser din organisation frem på en anden måde, end man plejer at se. Når det er gjort, kan du se på at optimere din rækkevidde ved at slå opslaget op på den rigtige måde, på det rigtige tidspunkt osv.  
 
Dyk ned i de hundredvis af detaljer i rapporten, som du finder her.  

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også