Lego tvunget til oprustning. Flere konkurrenter sælger kopiklodser.
Lego oplever stigende konkurrence på sit kernebrand - klodserne. Både Mega Blocks og Hasbro sælger nu kopiklodser, og det påvirker Legos salg. Fra en af de øverste direktører for Mega Bloks Gerado Yepez lyder det, at "Legos storhedstid er ovre". Også Hasbro udtaler, at man her vil have sin del af markedet for konstruktionslegetøj. Nordisk direktør i Hasbor Per Estensen peger på, at Hasbro er cirka 100 gange større end Lego i USA, og derfor vil Hasbros lancering af klodser på det amerikanske marked svække Lego. Hos Lego siger topleder Mads Nipper, at Lego vil forsvare sig så nådesløst og benhårdt som muligt, fordi det er selve Legos kerneprodukt, der bliver angrebet. Lego vil være aggressiv og endda sænke priserne om nødvendigt. Men eftersom Lego er førende på området og Legos produktudvikling foran de andre, kan selskabet godt tillade sig at tage en højere pris for sit produkt, siger Mads Nipper. Han indrømmer dog, at Lego på nogle markeder har været for længe om at reagere og ikke været aggressiv nok.
Børsen 09-02-2004