LEGO - just imagine...

LEGO tog i slutningen af 1999 et nyskabende og perspektivrigt profilerings- og rekrutteringsinitiativ, som vakte en masse positiv sympati og interesse. Men desværre fusede det hele ud i sandet, uden at potentialet blev udnyttet. En velgennemtænkt hjemmeside med fokus på rekruttering kunne have gjort hele forskellen.
af Bo Wesley

 

En anderledes annonce
Uden et presserende behov for at ansætte nye medarbejdere indrykkede LEGO en helsidesannonce i Ingeniørens jobsektion. Budskabet var koncernens mission: "LEGO varemærket skal senest 2005 være det stærkeste varemærke i verden blandt familier med børn". Herefter citeres LEGO's leder, Kjeld Kirk Kristiansen: "LEGO skal være en virksomhed, der sprudler. Her skal være, som når børnene går i gang med at lege med én af vores æsker. Vores univers er sjove og udviklende produkter, der udfordrer og stimulerer børns fantasi og kreativitet".

 

Wow! Tænk at være med til at realisere den enorme ambition i et så spændende miljø. Det er muligt, skrev LEGO videre, hvis man kan "arbejde ud fra idégrundlaget om, at børn er vores vigtigste anliggende". Hvor svært kan det være? Verden skal gøres til et bedre sted for børn. Det er da inspirerende at stå op til hver morgen.

 

Hvor var hjemmesiden
Min interesse var vakt, og jeg skyndte mig at klikke ind på LEGO's  hjemmeside. Og det var der med garanti mange andre Ingeniøren-læsere, der gjorde. Men vi fandt stort set ikke noget, som relaterede til det univers, der blev malet op i annoncen. Hjemmesiden handlede mest om LEGO's imponerende produkter med børn som den primære målgruppe. Efter mange klik fandt jeg oversigten over ledige job.

 

Og det var det - der var tydeligvis ikke gjort noget særligt for at gøre de nysgerrige og interesserede endnu mere varme på LEGO. Det kunne LEGO f.eks. have gjort ved at beskrive sig selv som arbejdsplads med udgangspunkt i profilannoncens flotte ord og fortælle om de afdelinger, der aktuelt er ledige job i. Man kunne også have gået skridtet videre ved at indbyde til aktiviteter, der knyttede kontakten til potentielle fremtidige medarbejdere - åbent hus, seminarer, prisopgaver, hovedopgavebørs osv.

 

Kravene til en god rekrutteringshjemmeside
Eksemplet LEGO er ikke enestående. Der findes masser af eksempler på tabte muligheder, som udspringer af mangelfulde hjemmesider. Andre har dog lagt stor energi i at gøre deres hjemmeside til målrettede rekrutteringsværktøjer.

 

De gode rekrutteringssider har til fælles, at de kombinerer brugervenlighed og dialogmulighed med relevant indhold, dvs.

 

  • indblik i det univers, man kan blive en del af og

  • nyttige informationer om det aktuelle job og det team, man skal fungere i.

Herunder et par eksempler på virksomheder, organisationer og myndigheder, der har gang i noget af det rigtige.

 

A. P. Møller (www.maersk.com) har for nylig søgt trainees til sine industrivirksomheder og til sin flåde af skibe. På målrettede hjemmesider - www.maritim-leder.dk  og www.industritrainee.dk - vises de oplysninger, som er relevante for målgrupperne til de to uddannelser. Begge sider har link til koncernhjemmesiden.

 

Ahead (www.ahead.dk) supplerer listen over et utal af ledige job med de værdier, der driver virksomhedens bemærkelsesværdige vækst. Hver af værdi-temaerne mangler en smule tyngde, men det er alligevel inspirerende  læsning.

 

Bang & Olufsen (www.bang-olufsen.com) imponerer med dybden i beskrivelsen af de værdier, der gennemsyrer organisationen. Rekrutteringsdelen af hjemmesiden er komponeret, så man hele tiden får nye spændende emner og eksempler frem på skærmen. Bør være bogmærke hos den, der skal i gang med at designe rekrutteringsdelen af deres virksomheds hjemmeside.

 

Jyske Bank (www.jyskebank.dk) lægger op til en uforpligtende dialog med personaleafdelingen og giver mulighed for at søge uopfordret, hvis ønskejobbet ikke lige er på listen. Grundige informationer om banken som arbejdsplads skal man dog anmode om at få tilsendt i form af en folder og en video. Lidt gammeldags.

 

Novo Nordisk (www.novo.dk) har samlet sine mange ledige job i en database, som er let at finde rundt i. Mangler fortsat elementer til opbygning af relationer til studerende, forskere og andre potentielle medarbejdere, som supplement til den store indsats, man gør over for disse grupper i den fysiske verden.

 

Unibank (www.unibank.dk) var blandt de første til at vise et helt rekrutterings-univers ved at beskrive bankens afdelinger og den kultur, man kan blive en del af, og samtidig lade udvalgte medarbejdere fortælle om deres job. Man kan også abonnere på et job, så man får besked, når en bestemt jobtype bliver ledig. Unibank er stadig med helt fremme med sin www-rekruttering.

 

Listen over best practise kan blive meget længere. Læs om flere gode eksempler her på Kommunikationsforum i den kommende tid.

 

Send os gerne et tip, hvis du falder over en god rekrutteringshjemmeside.

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også