LEGO
tog i slutningen af 1999 et nyskabende og perspektivrigt profilerings- og
rekrutteringsinitiativ, som vakte en masse positiv sympati og interesse.
Men desværre fusede det hele ud i sandet, uden at potentialet blev
udnyttet. En velgennemtænkt hjemmeside med fokus på rekruttering kunne
have gjort hele forskellen.
En
anderledes annonce
Uden
et presserende behov for at ansætte nye medarbejdere indrykkede LEGO en
helsidesannonce i Ingeniørens jobsektion. Budskabet var koncernens
mission: "LEGO varemærket skal senest 2005 være det stærkeste varemærke i
verden blandt familier med børn". Herefter citeres LEGO's leder,
Kjeld Kirk Kristiansen: "LEGO
skal være en virksomhed, der sprudler. Her skal være, som når børnene
går i gang med at lege med én af vores æsker. Vores univers er sjove og
udviklende produkter, der udfordrer og stimulerer børns fantasi og
kreativitet".
Wow!
Tænk at være med til at realisere den enorme ambition i et så spændende
miljø. Det er muligt, skrev LEGO videre, hvis man kan "arbejde
ud fra idégrundlaget om, at børn er vores vigtigste anliggende".
Hvor svært kan det være? Verden skal gøres til et bedre sted for børn.
Det er da inspirerende at stå op til hver morgen.
Hvor
var hjemmesiden
Min
interesse var vakt, og jeg skyndte mig at klikke ind på LEGO's hjemmeside. Og det var der med garanti mange andre Ingeniøren-læsere,
der gjorde. Men vi fandt stort set ikke noget, som relaterede til det
univers, der blev malet op i annoncen. Hjemmesiden handlede mest om LEGO's
imponerende produkter med børn som den primære målgruppe. Efter mange
klik fandt jeg oversigten over ledige job.
Og
det var det - der var tydeligvis ikke gjort noget særligt for at gøre de
nysgerrige og interesserede endnu mere varme på LEGO. Det kunne LEGO
f.eks. have gjort ved at beskrive sig selv som arbejdsplads med
udgangspunkt i profilannoncens flotte ord og fortælle om de afdelinger,
der aktuelt er ledige job i. Man kunne også have gået skridtet videre
ved at indbyde til aktiviteter, der knyttede kontakten til potentielle
fremtidige medarbejdere - åbent hus, seminarer, prisopgaver, hovedopgavebørs
osv.
Kravene
til en god rekrutteringshjemmeside
Eksemplet
LEGO er ikke enestående. Der findes masser af eksempler på tabte
muligheder, som udspringer af mangelfulde hjemmesider. Andre har dog lagt
stor energi i at gøre deres hjemmeside til målrettede rekrutteringsværktøjer.
De
gode rekrutteringssider har til fælles, at de kombinerer brugervenlighed
og dialogmulighed med relevant indhold, dvs.
-
indblik
i det univers, man kan blive en del af og
-
nyttige
informationer om det aktuelle job og det team, man skal fungere i.
Herunder
et par eksempler på virksomheder, organisationer og myndigheder, der har
gang i noget af det rigtige.
A.
P. Møller
(www.maersk.com) har
for nylig søgt trainees til sine industrivirksomheder og til sin flåde
af skibe. På målrettede hjemmesider - www.maritim-leder.dk
og www.industritrainee.dk
- vises de oplysninger, som er relevante for målgrupperne til de to
uddannelser. Begge sider har link til koncernhjemmesiden.
Ahead
(www.ahead.dk) supplerer
listen over et utal af ledige job med de værdier, der driver
virksomhedens bemærkelsesværdige vækst. Hver af værdi-temaerne mangler
en smule tyngde, men det er alligevel inspirerende læsning.
Bang & Olufsen
(www.bang-olufsen.com)
imponerer med dybden i beskrivelsen af de værdier, der gennemsyrer
organisationen. Rekrutteringsdelen af hjemmesiden er komponeret, så man
hele tiden får nye spændende emner og eksempler frem på skærmen. Bør
være bogmærke hos den, der skal i gang med at designe rekrutteringsdelen
af deres virksomheds hjemmeside.
Jyske
Bank
(www.jyskebank.dk) lægger
op til en uforpligtende dialog med personaleafdelingen og giver mulighed
for at søge uopfordret, hvis ønskejobbet ikke lige er på listen.
Grundige informationer om banken som arbejdsplads skal man dog anmode om
at få tilsendt i form af en folder og en video. Lidt gammeldags.
Novo
Nordisk (www.novo.dk)
har samlet sine mange ledige job i en database, som er let at finde rundt
i. Mangler fortsat elementer til opbygning af relationer til studerende,
forskere og andre potentielle medarbejdere, som supplement til den store
indsats, man gør over for disse grupper i den fysiske verden.
Unibank
(www.unibank.dk) var
blandt de første til at vise et helt rekrutterings-univers ved at
beskrive bankens afdelinger og den kultur, man kan blive en del af, og
samtidig lade udvalgte medarbejdere fortælle om deres job. Man kan også
abonnere på et job, så man får besked, når en bestemt jobtype bliver
ledig. Unibank er stadig med helt fremme med sin www-rekruttering.
Listen
over best practise kan blive
meget længere. Læs om flere gode eksempler her på Kommunikationsforum i
den kommende tid.
Send
os gerne et tip, hvis du falder
over en god rekrutteringshjemmeside.