Specialet er et studie af intern kommunikation i en oversøisk gren af en dansk virksomhed, nemlig LEGO i Australien.
Ud fra Niklas Luhmanns systemteori analyseres kommunikationssystemer i organisationen: hvordan opretholdes organisationen ved hjælp af kommunikation, og hvilke faktorer påvirker kvaliteten af denne kommunikation. Metodisk er der tale om en grounded theory-analyse, der bygger på kvalitative interviews med medarbejdere og ikke-deltagende observationer på afdelingskontoret i Sydney.
Der tegnes et billede af en organisation, der for nylig har gennemgået en vellykket forandringsproces, både forretningsmæssigt og kommunikativt. Men en væsentlig pointe i specialet er også, hvordan ledelsen og de øvrige medarbejdere har forskellige opfattelser af informationsniveauet i virksomheden. Lederteamet har berøring med alle grene af organisationen og har derfor en blind plet i forhold til at se de øvrige medarbejderes behov for øget vidensdeling.
Desuden berøres emner som teknologiske hjælpemidler, valg af medie, en-til-en eller en-til-mange, informationsbehov, kendskab til de andres arbjede, tillid, korpsånd, kulturforskelle og forandringskommunikation.
Specialet fik karakteren 10.
Læs specialet her