Intern kommunikation i LEGO

Skrevet af
Specialet er et studie af intern kommunikation i en oversøisk gren af en dansk virksomhed, nemlig LEGO i Australien.

Ud fra Niklas Luhmanns systemteori analyseres kommunikationssystemer i organisationen: hvordan opretholdes organisationen ved hjælp af kommunikation, og hvilke faktorer påvirker kvaliteten af denne kommunikation. Metodisk er der tale om en grounded theory-analyse, der bygger på kvalitative interviews med medarbejdere og ikke-deltagende observationer på afdelingskontoret i Sydney.

Der tegnes et billede af en organisation, der for nylig har gennemgået en vellykket forandringsproces, både forretningsmæssigt og kommunikativt. Men en væsentlig pointe i specialet er også, hvordan ledelsen og de øvrige medarbejdere har forskellige opfattelser af informationsniveauet i virksomheden. Lederteamet har berøring med alle grene af organisationen og har derfor en blind plet i forhold til at se de øvrige medarbejderes behov for øget vidensdeling.

Desuden berøres emner som teknologiske hjælpemidler, valg af medie, en-til-en eller en-til-mange, informationsbehov, kendskab til de andres arbjede, tillid, korpsånd, kulturforskelle og forandringskommunikation.

Specialet fik karakteren 10.

 

Læs specialet her

Relaterede artikler

Slip din interne YouTube løs - Danske Bank gør det. Telenor og Skat gør det. Bruger de sociale medier til at opbygge den interne kommunikation. Sociale...
Falder LEGO-klodser ned fra himlen? - Det fysiske arbejde ved plastic-støbemaskinerne er tryllet bort i LEGO's historie om sig selv, som i denne tid hitter på...

Kommentarer

Få nyhedsbrev

47 JOB

SVP Communication Partner

Se alle job Indryk job

Få nyhedsbrev

Få nyhedsbrev

Alt hvad du behøver at vide om kommunikation i din indbakke.

Ud over nyhedsbrevet får du max to andre faglige e-mails om ugen.