LEAN læselisten

Alt handler om LEAN lige nu. Kforum har her samlet den bedste litteratur om LEAN fra det Japanske øhav til Dansk Industri. I dag findes der ikke mange, der arbejder akademisk med LEAN. Til gengæld er praktikerne overalt, og LEAN-bølgen er for alvor ved at bide sig fast i det danske erhvervsliv nu. Alle de nævnte bøger i denne liste er værd at læse . Er det dog en lidt uoverskuelig opgave, er de få danske oversættelser glimrende indgangsvinkler til LEAN. De har fortrinsvis fokus på redskaberne, og det er jo altid et godt sted at starte. Så god læselyst.

 

DE GAMLE SAMURAIER

LEAN er som bekendt en effektiviseringsstrategi, der stammer fra Toyotas fabrikker i Japan. Ved indførelsen af Toyota produktionssystemet blev der skabt helt nye standarder for, hvor effektiv man faktisk kunne være ved at trimme virksomheden. Klassikerne inden for LEAN er følgende:


Ohno, Taiichi (1988), Toyota Production System: Beyond Large-Scale Production, Productivity Press, Inc., Cambridge, MA.

Bogen, der satte det hele i gang. Skal stå på hylden, hvis man er til LEAN.

Shingo, S. (1988), Non-Stock Production: The Shingo System for Continuous Improvement, Productivity Press, Inc., Cambridge, MA.

Shingo, S. (1989), A Study of the Toyota Production System: From an Industrial Engineering Viewpoint, Productivity Press.


Begge Shingos bøger er et studie i, hvordan Toyota håndterede produktionen med LEAN. Bøgerne har fokus på industriproduktion. Den måde, LEAN mange steder bliver brugt i Danmark, er mere med henblik på service. En vigtig forskel, man ikke skal glemme, når man læser bøgerne.


Taiichi Ohno var, sammen med Shingo, drivkraften bag udviklingen af Toyota Production System. Af nød opfandt de Just In Time (JIT) / Toyota Production System (TPS) / LEAN (trimmet) – systemet, hvilket var nødvendigt for at undgå, at Toyota gik konkurs i efterkrigstiden. Deres bøger giver et godt indblik i grundelementerne i LEAN. På samme måde gør Masaaki Imais og Suzakis bøger med mange teknikker og rige illustrationer. For at få et godt indblik i historien er det et godt sted at starte.


Imais, Masaaki (1986), Kaizen – The Key to Japan’s Competitive Success, Random House Business Division, New York.

Bogen lægger fokus på Kaizen som det personlige element, hvor enhver tænker over at effektivisere med sig selv som udgangspunkt. Ud fra en masse eksempler viser han, hvordan det gælder om at skabe rum for effektivisering.


Suzaki, K. (1987), The New Manufacturing Challenge: Techniques for Continuous Improvement, The Free Press, New York.


Suzaki stiller skarpt på, hvordan man opretholder forbedringer.


HELE VERDENS VÆRKTØJSKASSE

LEAN virkede i Japan. For pludselig begyndte det at gå godt for Toyota. Faktisk så godt, at amerikanerne gik i gang med at undersøge, hvad det var, der gjorde, at den japanske økonomi og Toyota i særdeleshed lige pludselig havde stor succes. Specielt Womack og Jones’ bøger er nok de mest kendte populariseringer og generaliseringer af Toyotas succeshistorie. De introducerer LEAN til en bred kreds ud fra forskellige forskningsprojekter. Specielt berømt er de 5 LEAN principper, der har gået sejrgang over hele verden.


Womack, J. P., Jones, D.T. and Roos, D. (1990), The Machine That Changed the World.


Den første bog, der for alvor præsenterede, hvad det var, der gjorde, at Toyota havde success. Ud fra en de mest omfattende komparative undersøgelser af bilindustrien konkluderes det, at LEAN er formlen for succes.

Womack, J.P. and Jones, D.T. (1996), Lean Thinking: Banish Waste and Create Wealth in Your Corporation, Touchstone Books, London.


Bogen, der blev den største business bestseller. Her introduceres begrebet om LEAN og værdistrømsanalyserne. Et must for enhver, der vil arbejde med LEAN.


Womack, J.P. and Jones, D.T (2002), Seeing the Whole – mapping the extended value stream, Lean Enterprise Institute, Boston, MA.


I denne bog tilføjes LEAN teorierne et managementværktøj, der kan bruges til at kortlægge hele værdistrømmen fra råmaterialet til forbrugeren.


Womack, J.P. and Jones, D.T. (2005), LEAN Solutions: Companies and Customers Can Create Value and Wealth Together, Free Press


I denne nyeste bog strækker Womack og Jones LEAN tankegangen ud til også at omfatte forholdet til kunderne og kundernes brug af produktet. I tråd med tidsånden slås det fast, at man må lade kunderne være medudviklere og skabe trækket gennem værdikæden.


VÆRKTØJSKASSEBØGERNE

Ud over Womack og Jones’ mange let tilgængelige bøger dukker der efterhånden en bred vifte af gode værktøjskassebøger op. Der er blandt andet:


Imai, Masaaki (1997), Gemba Kaizen: A commonsense, low-cost approach to management, McGraw Hill, NY.


Har fokus på gemba, dvs. det område, hvor produktet udvikles (tegnebrættet).


Liker J.K. (2004) The Toyota Way - 14 Management Principles from the world's greatest manufacturer, McGrawhill, New Yourk, NY


Bogen er en bred og grundig tilgang til Toyotas success. En god oversigtsbog at starte med, hvis man er generelt interesseret i LEAN med specielt fokus på Toyota.


Harris, R., Harris, C., and Wilson, E. (2003), Making Materials Flow – a Lean material-handling guide for operations, production-control, and engineering professionals, Lean Enterprise Institute, Boston MA.


Bogen Learning to See, der omtales nedenfor, fordi den er oversat til dansk, var den første, Lean Enterprise Institute udgav. Making Materials Flow er den anden. Begge glimrende håndbøger med fokus på flow.


NYERE PERSPEKTIVER PÅ LEAN

Efterhånden som den første entusiasme har lagt sig, begynder nye perspektiver at dukke op. Det kommer fx til udtryk hos Burton og Boeder, hvor man forsøger at sammentænke LEAN med moderne teknologi som fx it-stystemer.


Burton, T.T. and Boeder, S.M. (2003), The Lean Extended Enterprise: Moving Beyond the Four Walls to Value Stream Excellence, J. Roos Publishing with APICS.


Eller hos Drew og Roggenhofer, der har fokus på, hvordan man bibeholder effektiviteten, når den engang er skabt.


Drew, J,. McCallum, B, Roggenhofer, S (2004) Journey to Lean - Making operational change stick, Palgrave Macmilland, Houndsmills, England


Laria, A.C., Moody, P.E., and Hall, R.W. (1999), The Kaizen Blitz: Accelerating Breakthroughs in Productivity and Performance, John Wiley & Sons, Inc., New York.


Denne bog viser gennem mange eksempler, hvordan man kan forbedre sin virksomhed på et øjeblik gennem Kaizen Blitz.


Rich, N. (2001), ”Total Productive Maintenance: The Lean Approach”, Liverpool Business Publishing.


I denne bog lægges vægten på Total Productive Maintenance (TPM). Tilgangen betones ud fra LEAN principperne.


DANSK LITTERATUR

Inden for de sidste par år er der også begyndt at dukke danske LEAN bøger frem. De fleste er dog stadig oversat fra engelsk. Målet med dem er den brede præsentation til LEAN som en værktøjskasse. En af de tidligste, der var ude, var Merete Nørby. Det var, før LEAN blev til LEAN, men blot blev kaldt JIT (Just-in-Time). Bogen analyserer den japanske metode med henblik på, at danske virksomheder kan lære noget.


Nørby, Merete (1992), Just-in-Time: en uopnåelig vision, en uophørlig læreproces, Samfundslitteratur, København.


En af de første bøger på dansk om LEAN. Et godt sted at starte. Kan ikke købes mere, men lånes på biblioteket.


Af oversatte bøger kan ellers nævnes:


Rother, Mike. (2003), Lær at se: kortlæg dine værdistrømme for at skabe værdi og fjerne spild, Dansk Industri.


Jeg henviste til bogen før. Det er en god grundbog for ledere, der vil arbejde med LEAN tanker.


Tappin, Don og Shuker, Tom. Lean i service & administration: drejebog med 8 trin til kortlægning og forbedring af værdistrømme, Dansk Industri.


Denne bog er også meget praktisk orienteret. Den er ligesom bøgerne ovenover udgivet af Dansk Industri til hjælp for deres medlemmer. Alle ledere vil kunne bruge den til noget.


Bicheno, John. (2004) Den nye Lean værktøjskasse: mod hurtigt og fleksibelt flow, Lean Team Danmark.


Vil man arbejde med LEAN i praksis ned i mindste detalje, er det strengt nødvendigt, at man har denne grundbog ved hånden. Den er netop udkommet i en ny, revideret udgave.

Ud over de oversatte bestsellers findes der også en smule danskskrevet litteratur, der er interessant. Det gælder:


Ahrengot, Niels, Christiansen, Thomas og Leck, Mikael (2006), Lean: implementering i danske virksomheder, Børsens Forlag


Denne bog udgives d. 16. juni. Bogen giver et solidt overblik over, hvad LEAN er, og hvordan man arbejder med LEAN. Bogen er praktisk, og det er muligt at gå i gang med LEAN-arbejdet, umiddelbart efter bogen er læst. Der gives anvisninger og gode råd til at identificere og implementere LEAN principperne.


Eriksen, Mikkel og Fischer, Thomas og Mønsted, Lasse (2005). God leanledelse i administration og service, Børsens Forlag.


En god håndbog, der systematisk forklarer principperne i LEAN. Er bygget op omkring metaforen med LEAN huset, hvor der identificeres

9 trin, der må opfyldes for at få succes.


AKADEMISK DISKUSSION

Al den litteratur, der er blevet præsenteret i det foregående, kan betragtes som klassisk business-management litteratur, der kun tænker funktionalistisk på, hvordan man tjener flere penge. Bøgerne har mere fokus på at sælge sig selv og sælge LEAN end på at give en reel beskrivelse af, om LEAN overhovedet gør nogen forskel, og om den forskel altid er positiv. Skal man finde en mere grundig, kritisk behandling af LEAN principperne, må man vende sig mod den akademiske verden.


Mehri, Darius. (2005) Notes from Toyota-land, Cornell University Press


Forfatteren har rejst til Japan og er i starten begejstret for, hvad han ser, men efter et stykke tid bliver han meget kritisk overfor den strenge regelfølge, der kendetegner virksomhederne og LEAN i praksis. Et unikt indblik i Toyota indefra. Marius Mehri har også skrevet den skarpt kritiske artikel, der omhandler den mørke side af LEAN.


The Darker Side of Lean: An Insider's Perspective on the Realities of the Toyota Production System.The Academy of Management Perspectives Issue: Volume 20, Number 2 / 2006 Pages: 21 – 42.


Price, John (1997). Japan Works: Power and Paradox in Postwar Industrial relations. Cornell University Press.


Bogen behandler den japanske succeshistorie ud fra tesen om, at LEAN er en form for tredje bølge, der stadig hører ind under neo-fordismen. Fin nuanceret tilgang til LEAN.


Rinehart, James og Huxley, Christopher (1997) Just another Car Factory. Cornell University Press


Denne var i 1997 den bedst empirisk underbyggede. Ud fra mange casestudier konkluderer den, at LEAN produktiviteten bliver uproduktiv, fordi den forvandler medarbejderne til ukreative fabriksarbejdere. En af casenes viser, hvordan en stor virksomhed havde massedemonstrationer i 90’erne.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Læs også